Cursus Observeren als diagnostisch middel

Toepassing in handelingsgerichte diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen
diagnostisch middelobserverendiagnostiekgedragsproblemenleer- en gedragsproblemen
In de diagnostiek rondom leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek wordt vaak gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten, tests en toetsen. Wist je echter dat een observatie in de klas, op de speelplaats of in de groepsetting vaak een ander perspectief kan geven op de gesignaleerde problemen. Gedragsdeskundigen blijken in de praktijk observaties weinig in te zetten. In deze cursus leer je hoe je observaties systematisch onderdeel kan maken van je diagnostische proces.
09:30 - 16:30
690
14 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 690

Datum en locatie

25 sep. 2025
09:30
16:30
Sint Jacobsstraat 61, 3511BP, Utrecht

Beroepen

Jeugdzorgwerker
14 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
14 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
14 Punten
SKJ
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
14 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
14 Punten
LV POH-GGZ

Sprekers

Tirza Bosma

PAO docent en supervisor
Tirza Bosma werkt als opleider, onderzoeker en GZ psycholoog bij de Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling orthopedagogiek en de leraren academie. Daarnaast werkt ze als GZ-, schoolpsycholoog en supervisor in een vrijgevestigde praktijk in Leiden. Haar focus ligt op oplossingsgerichte therapie & coaching, handelingsgerichte diagnostiek en goed onderwijs: docentprofessionalisering (Lesson Study en differentiatie).

Doelen

Na afloop van deze cursus:

heb je kennisgemaakt met verschillende observatietechnieken;
heb je meer inzicht in het gebruik van observaties in de diagnostiek van onderwijsleer, gedrags- en sociaal emotionele problemen;
heb je enkele praktische observatievaardigheden ontwikkeld;
kun je de inzichten uit observaties toepassen in de diagnostische besluitvorming en handelingsgerichte advisering;
kun je vanuit observatie-data een gedragsfunctie-analyse maken.
Omschrijving

In de diagnostiek rondom leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek wordt vaak gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten, tests en toetsen. Wist je echter dat een observatie in de klas, op de speelplaats of in de groepsetting vaak een ander perspectief kan geven op de gesignaleerde problemen.


Gedragsdeskundigen blijken in de praktijk observaties weinig in te zetten.

In deze cursus leer je hoe je observaties systematisch onderdeel kan maken van je diagnostische proces.


Je kunt observaties inzetten voor hele uiteenlopende hulpvragen en soorten problematiek. Denk bijvoorbeeld aan storend gedrag, sociaal-emotionele problematiek, concentratie- of motivatieproblemen. Voor elk van de hulpvragen kun je een andere vorm van observatie inzetten.


Eigenlijk alle problemen die waarneembaar zijn in gedrag kunnen we met een observatie verhelderen of verklaren.


Het kader van deze cursus is de handelingsgerichte diagnostiek. Observaties zijn van grote waarde om na te gaan hoe het kind in zijn systeem (de klas of thuis) functioneert, zodat je goed kunt adviseren en gericht bent op de context, de situaties waarin het kind dagelijks verkeert. Sterk aan een observatie is dat je deze handelingsgericht of veranderingsgericht kunt inzetten, waardoor je vanuit de observatie richting krijgt op een passende interventie of begeleiding. Vanuit dit kader besteden we aandacht aan het rapporteren van observaties en de rol van subjectiviteit. Hoe kun je zo concreet mogelijk rapporteren en interpretaties beperken? Hoe zorg je voor transparantie in je diagnostiek?


In deze korte cursus krijg je theorie en praktische handvatten voor het uitvoeren van vrije en gestructureerde observaties en maak je kennis met kijkwijzers die ook in het onderwijs worden gebruikt.


In de cursus werk je aan het ontwerpen of verfijnen van een observatie-instrument. Daarnaast gaan we in op het verwerken en gebruiken van de observaties in diagnostische besluitvorming en rapportage.


Kernpunten:

  • systematisch leren observeren;
  • observeren rapporteren en inpassen binnen handelingsgerichte diagnostiek;
  • gedragsfunctieanalyse (GFA) leren uitvoeren;
  • veranderingsgerichte observaties toepassen.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

13 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen gaan vaak een ingewikkeld samenspel aan met andere psychische, gedrags- en systeemproblemen. In deze cursus leer je deze stoornissen herkennen en ontdek je de mogelijkheden van diagnostiek en behandeling. Met deze deskundigheid kun je bijdragen aan de psychische én lichamelijke gezondheid van ouderen.
€ 540

PAO Psychologie

E-learning
2
Diagnostiek is noodzakelijk voor passende begeleiding of behandeling. Mits diagnostiek functioneel is en bijdraagt aan een behandelplan! Handelingsgerichte diagnostiek in onderwijs en jeugdzorg zorgt daarbij voor passende begeleiding en behandeling van leer- en gedragsproblemen bij kinderen. Als orthopedagoog of schoolpsycholoog krijg je vaak aanmeldingen van kinderen met een combinatie van leer-en gedragsproblemen, waarvan we weten dat deze aanzienlijk met elkaar samenhangen. Ouders en school zien de problemen, maar weten vaak niet wat de oorzaak ervan is, welk probleem er eerst was en wat daarop volgde. In dit webinar maak je kennis met de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en de toepassing ervan in onderwijs en jeugdzorg bij deze problemen.
€ 95
21 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
18
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
€ 625
03 Jun
Jun
09:30
€ 895

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-27
Hoe stel je bij normaal intelligente volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS) een goede diagnose? In deze cursus leer je passende gesprekstechnieken te hanteren, screeningsinstrumenten in te zetten en testuitslagen te interpreteren. Daarnaast krijg je de meest actuele wetenschappelijke inzichten over deze doelgroep.
€ 895
23 Sep
Sep
09:00

CIVA B.V.

Physical course - series
CIVA Weert
18
Schouderklachten zijn veel voorkomende klachten in de fysiotherapeutische praktijk. De behandeling van patiënten met schouderklachten is in de laatste 3 decennia sterk ontwikkeld en verbeterd.
€ 520

De Tijdstroom

E-learning
6
In deze module staan de ontwikkelingsstoornissen ADHD, autismespectrumstoornissen en de verstandelijke beperking centraal.
€ 150
16 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
12
Leer hoe je diagnostiek- en behandelverslagen volgens de richtlijnen van het NIP schrijft tijdens de tweedaagse training 'NIP casusbeschrijving: zo pak je het aan'. Krijg stap voor stap uitleg over de eisen en oefen met het schrijven van verslagen. Voorkom afwijzing van je casusbeschrijving en krijg inzicht in de aanpak, vraagstelling en formuleringen die door de commissie zijn goedgekeurd. Geschikt voor psychologen in de route tot kinder- en jeugdpsycholoog en supervisoren die hun supervisanten nog gerichter willen begeleiden.
€ 420
24 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
18
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek.
€ 545
09 Oct
Oct
09:00

Vereniging Ergotherapie Nederland

Classroom
Ergotherapie Nederland
27
Zowel in de thuissituatie als in de intramurale sector krijgen we steeds meer met gedragsproblemen bij mensen met dementie te maken. Wat is hierin de rol van de ergotherapeut?
€ 945 - 1125
09 May
May
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
12-14
Postacademische cursus indicaties en methoden van neuropsychologisch onderzoek
In deze cursus maak je, in een notendop, kennis met de basisbegrippen van de neuropsychologie van het kind en de functiegebieden met een aantal bijbehorende tests.
€ 660