Motiverende Gespreksvoering (basis)
Volg je de training gespreksvoering bij de HAN, dan weet je zeker dat je aan de slag gaat met Motiverende Gespreksvoering zoals het bedoeld is en bewezen effectief blijkt. Toepassing in eigen praktijk is altijd onderdeel van de training. Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je je vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering. Kortom, je brengt het geleerde direct in praktijk.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
PROGRAMMA
De training Motiverende Gespreksvoering (basis) bestaat uit een mix van theorie, inleidingen, demonstraties, videoanalyses, rollenspelen, discussies, praktijksimulaties en oefeningen. Daarnaast is er veel aandacht voor praktische vaardigheden.
Onderwerpen
- Motivatie: wat motiveert je en hoe komt motivatie tot stand?
- Motiverende Gespreksvoering: definitie, spirit en discrepantie met je huidige werkwijze.
- De 4 processen: verbinden, focussen, ontlokken, plannen.
- Stages of change: gedragsverklaringsmodel, fasering, herkenning.
- Basistechnieken: open vragen, bevestigen, samenvatten, reflectief luisteren.
- Het geven van informatie en advies.
- Focussen in gesprek, diverse vormen.
- Ambivalentie exploreren.
- Verandertaal en behoudtaal: uitnodigen tot en versterken van verandertaal.
- Omgaan met wrijving, weerstand.
- Meetinstrument/checklist voor het beoordelen van gesprekken.
COMPETENTIES
- Theoretische en conceptuele achtergrond van Motiverende Gespreksvoering.
- Attitude, basistechnieken en specifieke gespreksvaardigheden.
- Beoordeling eigen vaardigheden rondom Motiverende Gespreksvoering.
WERKWIJZE
- Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je je vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering.
TOETSING
- Bovenstaande beoordeling geldt als afsluitende toets.
- 100% aanwezigheid