Moral Injury

conceptualisatiediagnostiek en behandelingpsychoeducatiemoral injury
In deze eendaagse training wordt u op de hoogte gebracht van de stand van zaken op het gebied van conceptualisatie, diagnostiek en behandeling van moral injury. De training bestaat uit verschillende werkvormen, waaronder presentaties, videomateriaal en rollenspelen.
325
5-7 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 325
Inclusief : Koffie, thee en lunch.
Exclusief : Literatuur.

Beroepen

Physician Assistant
5 Punten
NVvP-psych
Psychiater
5 Punten
NVvP-psych
Psycholoog NIP
6 Punten
NIP
Psycholoog NIP | Arbeids- & Organisatiepsycholoog
6 Punten
NIP
Psycholoog NIP | Eerstelijnspsycholoog
6 Punten
NIP

Doelen

Na afloop van de cursus:

Zijn deelnemers op de hoogte wat het begrip moral injury behelst;
Weten deelnemers hoe zij moral injury kunnen uitvragen en meten;
Kunnen zij een behandelplan en casusconceptualisatie maken voor de zorg voor patiënten met moral injury;
Kunnen zij een aantal, voornamelijk cognitief-gedragstherapeutische, technieken toepassen om patiënten te helpen herstellen van moral injury.
Omschrijving

Moral injury, in het Nederlands ook wel vertaald met morele verwonding of moreel trauma, is een relatief nieuw begrip dat geen officiële diagnostische status heeft. Desondanks wint het snel terrein binnen de zorgverlening aan mensen die moreel verwondende ervaringen hebben meegemaakt, zoals veteranen, politiemensen en vluchtelingen. Moral injury betreft de morele last die mensen kunnen ervaren na het meemaken van ervaringen die in tegenstrijd zijn met hun diepste morele overtuigingen. Dergelijke ervaringen zijn moreel schokkend en kunnen leiden tot diepe en langdurige gevoelens van schuld en schaamte, posttraumatische stressklachten, levensbeschouwelijke vragen en sociaal terugtrekken. De zorg voor mensen met moral injury richt zich op het verwerken van deze ervaringen en het opnieuw verbinding maken met belangrijke anderen en belangrijke waarden. Psychoeducatie en cognitief-gedragstherapeutische technieken zoals stoelentechniek, uitdagen van beperkende cognities en identificeren van waarden maken hier deel van uit.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Conceptualisatie van moral injury, waaronder potentieel moreel verwondende ervaringen en verraadtrauma
  • Diagnostiek van moral injury door middel van vragenlijsten en open vragen
  • Behandelplan en casusconceptualisatie bij moral injury
  • Specifieke behandeltechnieken, waaronder stoelentechniek, cognitieve technieken en technieken uit de Acceptance & Commitment Therapie (ACT) voor moral injury.


Psy-zo! Onderwijs

Onderwijs voor GGZ-professionals
onderwijs@psy-zo.nl
0507502088
12, Zernikepark, Groningen, 9747AN

Gerelateerde cursussen

05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420
Op aanvraag

MedClass (Boehringer Ingelheim B.V.)

E-learning
1
Progressief fibrotische interstitiële longziekten (PF-ILD) is een complex en specialistisch onderwerp.
Op aanvraag

MedClass (Boehringer Ingelheim B.V.)

E-learning
1-1.5
Wist je dat sommige patiënten met een ILD tijdens het verloop van de ziekte een progressieve vorm van longfibrose ontwikkelen (PF-ILD)? Om deze patiënten zo goed mogelijk te kunnen behandelen en te begeleiden, is het belangrijk om zo’n progressief fibroserend beeld vroegtijdig te signaleren.
Op aanvraag
09 Oct
Oct
09:00

PAO Psychologie

Classroom
Utrecht
26-30
Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS
De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.
€ 1060

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95

CME-Online

E-learning
2
Oogklachten zijn frequent voorkomende klachten in de huisartspraktijk. Een huisarts ziet in een normpraktijk twee tot drie patiënten per week met oogklachten, hieronder vallen niet de refractie-afwijkingen. De meeste consulten zijn eenmalig. Het is belangrijk het onderscheid te kennen tussen onschuldige, self-limiting aandoeningen en ernstige oogaandoeningen.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Proctologische aandoeningen komen frequent voor en worden daardoor veel gezien in de huisartsenpraktijk. Desondanks kunt u als huisarts deze aandoeningen als een lastig probleem ervaren. Enerzijds door gêne bij de patiënt, of wellicht ook bij uzelf, en anderzijds door kennishiaten doordat er relatief weinig aandacht is voor dit onderwerp tijdens de opleiding. Veel klachten rondom het anale gebied zijn echter met relatief eenvoudige interventies te verhelpen. Daarnaast is dit een van de meest dankbare patiëntencategorieën als de klachten eenmaal zijn verholpen.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Scabiës, in de volksmond beter bekend als schurft, is de laatste jaren in opmars in Nederland. Sinds 2011 is het aantal huisartsconsulten vanwege scabiës vervijfvoudigd. Scabiës komt in het bijzonder bij jongvolwassenen vaak voor. Er zijn uitbraken geweest in studentenhuizen en asielzoekerscentra, maar ook in verpleeghuizen en andere plaatsen waar grote groepen mensen samenwonen. Vooral de toename van de incidentie tijdens de coronapandemie was opvallend, omdat de incidentie van andere infectieziekten toen juist daalde. De groeiende bevolking, verstedelijking en vergrijzing zijn mogelijke verklaringen voor het stijgende aantal scabiësbesmettingen.
Op aanvraag