Post-HBO sensorische informatieverwerking paramedici
Heb jij in je werk te maken met kinderen die snel overprikkeld raken of prikkels vermijden? Of met kinderen die juist veel prikkels zoeken? Wil jij de ontwikkeling van elk kind stimuleren en daarbij gebruik maken van gedegen kennis over de sensorische informatieverwerking? Wil je de sensorische informatieverwerking meenemen in je diagnostiek en behandeling? En in je adviezen aan ouders en school? Dan is deze opleiding een goede aanvulling op je expertise als kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut, kinderoefentherapeut, logopedist of psychomotorisch therapeut!
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Wat gaan we doen?
Herkennen wat de effecten zijn op het gedrag en de ontwikkeling van een kind als prikkels te veel of te weinig worden geregistreerd.
In deze opleiding leer je hoe de neurologische verwerking van informatie uit de zintuigen verloopt. In de hersenen wordt die informatie opgenomen, verwerkt en geïntegreerd, om tot een adequate reactie op de prikkels te komen. Het gaat daarbij om visuele, auditieve, tactiele, oraal-sensorische, vestibulaire, proprioceptieve en interoceptieve prikkels. Je leert herkennen wat de effecten zijn op het gedrag en de ontwikkeling van een kind als prikkels te veel of te weinig worden geregistreerd. In de opleiding worden hiervoor veel praktijkvoorbeelden getoond.
Met deze kennis als basis leer je hoe je signalen van problemen in de sensorische prikkelverwerking kunt herkennen. Je krijgt handvatten voor het stellen van hypotheses en leert werken met meetinstrumenten, waaronder de Sensory Profile.
Vervolgens leer je om de diagnostiek in te zetten bij het adviseren en behandelen en is er aandacht voor het evalueren van het effect van de behandeling.
In de hele opleiding wordt gebruik gemaakt van recente wetenschappelijke artikelen, die een onderbouwing geven aan de diagnostiek en het paramedisch handelen.
Dit alles is erop gericht de ontwikkeling en het participeren in het dagelijks leven van elk kind te stimuleren en gemakkelijker te maken.