Storytelling in de praktijk
Hoe zorgt u ervoor dat u niet alleen het hoofd, maar ook het hart van uw publiek raakt? Ontdek hoe een passend en boeiend verhaal u kan helpen om een zakelijke boodschap over te brengen. In de nascholing Storytelling leert u hoe u een verhaal vertelt en gaat u naar huis met een ‘story’ die u direct in de praktijk kunt gebruiken. Maar hoe komt u tot een verhaal dat uw boodschap ondersteunt, dat authentiek overkomt en dat niet de indruk maakt van een ‘trucje’? In deze nascholing krijgt u de gereedschappen. Uw publiek onthoudt een illustratief, krachtig verhaal beter dan een abstracte uiteenzetting. Deze nascholing is voor iedereen die storytelling effectief wil inzetten, met name in zakelijke situaties. Hoe zorgt u ervoor niet alleen het hoofd maar ook het hart van uw toehoorders te raken? Hoe brengt u uw boodschap op een authentieke en overtuigende manier? Op basis van een beknopte, schriftelijke intake zorgt de trainer voor maatwerk voor de deelnemers. U ervaart dat het vertellen van een passend en boeiend verhaal een mooie manier is om een zakelijke boodschap over te brengen.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Wim van Hout
Trainer
Wim van Hout is sinds 2004 senior trainer/adviseur, accountmanager en innovator bij Boertien Vergouwen Overduin. Hij won de 2e prijs bij de landelijke verkiezing Trainer van het Jaar 2018-2019 (NOBTRA). Eerder werkte hij 18 jaar als senior trainer en adviseur bij NCATB Groep/Elsevier.Doelen
Inhoud
Voor de workshop kiest u een praktijksituatie, waarin u een boodschap wilt brengen. Wilt u een bijdrage leveren aan een gesprek, een presentatie houden, mensen van een standpunt overtuigen, of in een (verander-)project de leiding nemen? Wat is uw boodschap en wat zijn uw argumenten? Welke reacties kunt u verwachten? En kan storytelling in deze situatie daadwerkelijk extra effect hebben, bovenop de ‘klassieke’ manieren van informatie overbrengen en overtuigen?
In de loop van de dag werkt u aan een concrete ‘story’, die u in de praktijk kunt gebruiken. Ieder krijgt na het oefenen persoonlijke tips voor het verhaal en voor de wijze van vertellen.
Programma
De trainer maakt op basis van de wensen van de deelnemers ter plekke maatwerk. De aanpak is interactief. U krijgt beknopte stukjes toepasbare theorie, die u telkens direct toepast in oefeningen. Daardoor leert u ook van elkaar. Op basis van de oefeningen gaat de trainer à la carte dieper in op wat de deelnemers interesseert. Er is gelegenheid vragen te stellen en best practices te delen. Er wordt hard gewerkt en – zoals het hoort bij storytelling – ook gelachen. Onderwerpen:
- Succesfactoren en valkuilen
- De essentie van uw boodschap: wat wilt u met een verhaal benadrukken?
- De structuur van een goed verhaal, bijvoorbeeld de ‘opbouw in drie acten’, wendingen en verrassingen
- Belevend vertellen: zorgen dat uw publiek ‘in het verhaal stapt’, hanteren spanningsboog en ‘pointe’
- Uw houding, uw stem, spreektempo en luidheid, pauzes en contact met het publiek
- Uw PowerPoint als assistent
Bijzonderheden
Ook op aanvraag: in company
Deze cursus is onderdeel van het vaste programma en kan daarnaast op aanvraag op een door u gewenste locatie worden gegeven. U bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal 5 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld. Mocht het minimum aantal deelnemers niet kunnen worden bereikt, neem dan contact met ons op zodat wij met u kunnen kijken naar een mogelijke oplossing.