Lopen op eieren: situationeel leidinggeven

Professioneel gedrageffectief communicerencommunicatiecommunicatie binnen teammanagementprofessioneel leiderschap
Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.
09:00 - 16:00
995
10 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 995
Inclusief : documentatie, lunch en consumpties

Datum en locatie

26 mei 2025
09:00
27 mei 2025
16:00
Leuvenumseweg 7, 3847LA, Harderwijk

Beroepen

Anesthesioloog
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN
Apotheker
Accreditation in aanvraag
10 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditation in aanvraag
10 Punten
OA
Arts
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN

Competenties

Communicatie100 %

Doelen

Aan het einde van de training hebben de deelnemers inzicht gekregen - en geoefend - in:

welke leiderschap-stijl het meeste resultaat oplevert
welk gedrag je het best kunt hanteren bij verschillende situaties/personen
welke hulpmiddelen er zijn om op afstand te leiden
je zelfverzekerd/assertief over te laten komen
de medewerker collegiaal te benaderen/feedback te geven
de lastige, grensoverschrijdende medewerker hiërarchisch te benaderen als niets helpt
Omschrijving

Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers in de gezondheidszorg lopen op eieren als het gaat om het aansturen van medewerkers omdat ze zelf nauwelijks op de werkvloer aanwezig kunnen zijn.

Andere “meewerkende leidinggevenden” vinden het weer lastig omdat ze op papier wel leidinggevende zijn maar in de praktijk geen extra bevoegdheden hebben. Enige vorm van sociale controle ontbreekt en van toezicht houden mag al helemaal geen sprake zijn. De medewerker is toch een professional?

Wil toch eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden? 

Behalve het beheersen van verschillende leiderschapsstijlen is het van belang het competentie niveau van de medewerkers in kaart te brengen om zodoende de meest geschikte leiderschapsstijl toe te passen. En daar zit hem nu net de kneep. Veelal leiden wij op afstand en hebben we te weinig zicht op de competenties en vaardigheden van de medewerkers. En dan hebben wij het nog niet eens over eventueel afwijkend sociaal gedrag van de medewerker.

Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers vinden het lastig om de medewerker, collega of hulpverlener aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag. En ja, laten we wel wezen, in de gezondheidszorg werken toch alleen maar gemotiveerde mensen die het beste voor hebben met collegae en patiënten?

Er zijn helaas collegae, medewerkers en hulpverleners die in sommige situaties antisociaal gedrag vertonen. Deze workshop laat zien hoe je kunt afwijken van de nu vaak heersende norm. Niet door de andere kant op te kijken, niet door het probleem met de mantel der liefde te bedekken of het via een omweg (360°) bespreekbaar te maken, maar om het probleem rechtstreeks (180°) aan te pakken.

Hoe je met eenvoudige communicatieve middelen op een niet bedreigende en niet aanvallende wijze overtuigend en daadkrachtig de ander kunt beïnvloeden: hard zijn op de feiten, maar zacht zijn in de bejegening.

 

Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.


De Bode nascholingen

De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.
info@debode.nl
0341434658
15, Verkeersweg, Harderwijk, 3842LD

Gerelateerde cursussen

03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498

MSDAcademy

E-learning
In samenwerking met Madde Willemsen, trainer bij Fijneman & Willemsen en Job Redelaar, acteur, heeft MSD Academy een nascholing ontwikkeld over communicatie met patienten.
Gratis
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

GGZ Ecademy

E-learning
1
Veel professionals vinden het moeilijk om met ouders en kinderen te communiceren over geweld. In dit leertraject legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden. Dit leertraject bevat het E-college en de cursus 'communiceren over geweld', ontwikkeld door Augeo.
Op aanvraag
06 Oct
Oct
09:00
€ 2000

Fontys voor Professionals

Physical course - series
Fontys Hogeschool
21
De cursus 'Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming - medische toepassingen' is een intensieve zesdaagse training die je voorbereidt op de rol van TMS binnen je organisatie. De combinatie van werkcolleges en practica zorgt voor een praktijkgerichte benadering, waarbij je de nodige kennis en vaardigheden opdoet. Na succesvolle afronding van de cursus en het behalen van de toets, ontvang je het diploma Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming, waarmee je als TMS'er aan de slag kunt in medische instellingen.
€ 2000

PAOFarmacie

Incompany
4
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
03
Aug
2023
03
Aug
2025

Ergo Learning

E-learning
3
Naar aanleiding van vragen van fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en andere paramedici, bleek er behoefte te zijn aan een training ‘Omgaan met neurologische communicatieproblemen’. Omdat er verschillende soorten neurologische communicatieproblemen zijn, worden deze apart behandeld in deze e-learning. Als logopedist in de revalidatie geef ik regelmatig communicatieadviezen aan patiënten, hun omgeving en hun behandelaren. Maar het uitvoeren daarvan is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
€ 87