Psychologische diagnostiek Module B

Cultuursensitief werken, indirecte methoden en differentiële/integratieve diagnostiek bij ASS & ADHD
autismeADHDpsychologysensitive diagnosticsDifferential diagnostics
In deze cursus leer je cultuursensitief werken bij psychologisch onderzoek. Deze 4-daagse cursus vormt met de cursussen Psychologische diagnostiek A en B één geheel: samen bestrijken ze het verantwoord doen van psychologisch onderzoek in de volle breedte. Alle cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar worden gevolgd.
09:30 - 16:30
1175
24-30 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1175

Datum en locatie

11 apr. 2025
09:30
23 mei 2025
16:30
Leidseplein 5, 1017PR, Amsterdam

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
24 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
24 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
24 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
24 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
24 Punten
FGzPt

Competenties

Medisch handelen30 %
Samenwerken20 %
Kennis en wetenschap50 %
Omschrijving

In deze cursus leer je op de eerste dag hoe cultuur invloed heeft op psychologisch onderzoek, en hoe je als diagnosticus cultuursensitiever kunt werken, niet zozeer DSM-gestuurde classificatie maar vooral psychologische diagnostiek in bredere zin. Dit zal ook worden geïllustreerd met casuïstiek.

Het werken met indirect testmateriaal staat centraal op de tweede dag. Je maakt actief kennis met in Nederland vaak gebruikte tests zoals de Zinnen Aanvul Test (ZAT), de Rorschach en de Thematische Apperceptie Test (TAT). Je leert welke formele scoringssystemen bestaan voor deze drie tests én over de meerwaarde bij persoonlijkheidsonderzoek.

Op de derde en vierde dag staan de autismespectrumstoornis (ASS) respectievelijk AD(H)D centraal en de differentiële diagnostiek rondom deze stoornissen, in het bijzonder het persoonlijkheidsfunctioneren. Aan de hand van casuïstiek wordt een diagnostisch traject gevolgd, en zal er worden geoefend met het scoren en interpreteren van interview- en testmateriaal. Tevens krijg je een bredere kijk op de constructen autisme en AD(H)D.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
0206250803
5, Leidseplein, Amsterdam, 1017PR

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo

E-learning
14-16
Deze online leergang bestaat uit de cursussen "Werken met leerlingen met AD(H)D in het onderwijs" en "Werken met leerlingen met autisme in het onderwijs" en is ideaal voor iedereen die een HBO- of academisch werk- en denkniveau heeft en in het onderwijs werkt met leerlingen met AD(H)D en / of autisme.
€ 138

PAOFarmacie

E-learning
3
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.
€ 105
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
14 Jul
Jul
09:30

PsyQ

Classroom
Den Haag
0-4
Snel ingepraat worden over medicatie bij volwassenen met ADHD? Tot de doelgroep van de cursus behoren psychiaters, artsen, verpleegkundig specialisten en andere beroepsbeoefenaren die de Basiscursus Diagnostiek en Behandeling van ADHD bij volwassenen hebben gevolgd.
€ 285
20 May
May
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
Utrecht
6
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420

Prelum Uitgevers

E-learning
5
Met lezingen en workshops over o.a. psychedelica, ADHD-medicatie en antidepressiva, klinisch redeneren, designerdrugs, ouderenpsychiatrie, slaapstoornissen bij kinderen, gebruik van clozapine en een somatische workshop over onderzoek van de longen.
€ 299

Medice BV

E-learning
3
Bent u niet in de gelegenheid geweest dit symposium bij te wonen? Volg dan de opgenomen presentaties van de sprekers online.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag