ADHD, e-module
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
ADHD is geen modegril van de afgelopen decennia, gedreven door de druk om te presteren: al in 1775 werd een ADHD-achtig syndroom beschreven. Het is een al lang onderkende stoornis. De behandeling van ADHD met stimulantia is wel controversieel. De waarde van stimulantia wordt beschreven van levensreddend tot zeer schadelijk. De discussie over de medicamenteuze behandeling van ADHD steekt dan ook regelmatig de kop op. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de sterke stijging van het aantal voorschriften en de registratie van methylfenidaat bij volwassenen.
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De e-module gaat eerst in op de neurobiologische achtergronden van ADHD. Daarna komen de toepassing en het werkingsmechanisme van de belangrijkste middelen, methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine, uitgebreid aan de orde. De e-module behandelt onder andere het effect op de kernsymptomen van ADHD, de optimale dosering, de behandelduur en eventuele reboundverschijnselen worden. De online nascholing gaat ook in op de farmacokinetische overwegingen bij de behandeling van ADHD en de verschillen tussen de verschillende formuleringen methylfenidaat. Tot slot worden de belangrijkste bijwerkingen besproken, zoals de cardiovasculaire effecten en remming van de groei.