ADHD bij kinderen en jongeren

ADHD is meer dan slechte concentratie, impulsiviteit en hyperactiviteit.
ADHDstoornissenproblemen
Deze cursus behandelt de nieuwste wetenschappelijke inzichten over ADHD en comorbide stoornissen en problemen. Je ontdekt dat in de loop van de ontwikkeling van kind tot volwassene het zwaartepunt van de problematiek verschuift. En je leert hoe je daarmee rekening houdt bij diagnostiek en behandeling.
09:30 - 16:30
930
18-27 Punten
Klaslokaal

Prijzen

Regulier € 930

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
24 Mar 2025
23 Mar 2027
22 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
24 Mar 2025
23 Mar 2027
22 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
24 Mar 2025
23 Mar 2027
22 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
24 Mar 2025
23 Mar 2027
22 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
24 Mar 2025
23 Mar 2027
22 Punten
FGzPt
Omschrijving

Als gevolg van uitgebreid onderzoek en klinische ervaring heeft de kennis over ADHD zich de afgelopen jaren in snel tempo ontwikkeld. De ‘klassieke’ kenmerken aandachts- en concentratiestoornis, impulsiviteit en hyperactiviteit blijken het topje van de ijsberg te zijn. Onder de oppervlakte gaan vaak nog tal van problemen schuil. Hierbij valt te denken aan zwakke executieve functies, ernstige leerproblemen, lage frustratietolerantie, emotionele problemen, gezinsproblemen en comorbide stoornissen.

Gedurende de ontwikkeling van kind naar volwassene verandert het zwaartepunt van de ADHD-problematiek. Zo staan in de vroege kinderjaren de gedragsproblemen vaak voorop, tijdens de basisschool komen de problemen met taakgerichtheid meer naar voren, in de adolescentie het risicogedrag en sociale problemen en in de volwassenheid de moeite met het organiseren en plannen van het dagelijkse leven. De complexiteit van ADHD en de verschuivingen van de symptomen over de levensloop vormen een uitdaging voor zowel de diagnostiek als de behandeling. Een eenvoudige behandeling van medicatie met een advies voor de ouders en leerkracht van ‘structuur en regelmaat’ volstaat al lang niet meer. In deze cursus wordt in zowel de diagnostiek als behandeling aangesloten op de huidige richtlijn(en) en recente internationale en nationale literatuur.


Wat leer je?

Je bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot ADHD bij kinderen en jongeren. Je bent in staat gedegen diagnostiek en een op maat gesneden behandeling uit te voeren.

Werkwijze

Aan de hand van recente literatuur en geldende richtlijnen worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • historische en theoretische achtergronden van ADHD
  • classificeren volgens DSM-5
  • ADHD in maatschappelijke context
  • de verschijningsvormen van ADHD bij jongens en meisjes, uitgesplitst naar de volgende leeftijdsgebieden: 0-6 jarigen, 6-12 jarigen en adolescenten
  • handelingsgerichte diagnostiek van ADHD bij kinderen en jeugdigen
  • de rol van executieve functies bij ADHD
  • differentiaal diagnostiek en comorbiditeit
  • psycho-educatie en medicatie
  • multimodale behandeling van kinderen (6-12 jaar), jongeren (12-18 jaar), ouders en onderwijsmedewerkers, vanuit een cognitief gedragstherapeutisch perspectief
  • ontwikkelingen op het gebied van behandeling van ADHD, o.a. mindfulness, games en eliminatiedieet


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS