Vervolgopleiding CGt | MBCT, ACT en IBSR (50 uur)
Hierin leren deelnemers niet alleen om de technieken uit de derde generatie gedragstherapie te integreren in CGT behandelingen maar zij leren tevens zich de zg. “mindfulness” houding toe te eigenen door de technieken middels rollenspelen en thuisoefeningen zelf te ondergaan. Het gaat om methodieken uit de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en de Inquiry Based Stress Reduction (IBSR). Al deze therapeutische technieken kunnen mindfulness-based genoemd worden en zijn inmiddels uitgegroeid tot veel toegepaste methodes in de geestelijke gezondheidszorg. In de opleiding wordt de link gelegd tussen de meer traditionele CGT en de manier waarop MBCT, ACT en IBSR invulling geven aan de principes uit de CGT. Onder andere zal aandacht besteed worden aan functie- en betekenisanalyse, casusconceptualisatie en de invloed van cognities op gedrag.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Onderwerpen en methode
In de acht lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de MBCT, ACT en IBSR geïntegreerd met therapeut-cliënt oefeningen en eigen ervaring.
Belangrijke onderwerpen zijn:
- Theoretische achtergrond van MBCT, ACT, IBSR in de relatie met cognitieve gedragstherapie
- Wetenschappelijke onderbouwing van deze methodieken
- Mindfulness, ACT en IBSR beoefenen (praktijk en theorie)
- Oefeningen aanbieden als therapeut
- Mindfulness houding in de therapeutische relatie
De opleiding bevat de volgende elementen:
- Theoretische uitleg van MBCT, ACT en IBSR (o.a. d.m.v. presentatie en videofragmenten)
- Literatuurstudie en -besprekingen
- Deelnemers laten oefenen in het begeleiden van oefeningen en mindful inquiry
- Deelnemers zelf laten ondergaan van oefeningen (inclusief oefeningen thuis)
- Toetsing en evaluatie
Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:
- Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
- Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
- Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
- Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).
Leerdoelen
Aan het eind van deze vervolgopleiding:
- beheerst de deelnemer het evidence-based MBCT-programma voor depressie zoals beschreven door Williams Teasdale en Segal en kan dit uitvoeren;
- heeft de deelnemer kennis van de 6 ACT zuilen en kan deze flexibel integreren in de CGT behandeling;
- kan de deelnemer de vier vragen en de omkeringen (IBSR) toepassen binnen de CGT en indien nodig gebruiken in plaats van of als aanvulling in de cognitieve therapie.