Basistraining Cognitie; Omgaan met Cliënten met Cognitieve Uitdagingen!

cognitieve problemengedragproblemenprobleemgedragcognitieve uitdagingen

Iedere zorgprofessional herkent het wel: je investeert tijd en energie in het aanleren van nieuwe vaardigheden aan je cliënt, maar het lijkt alsof het niet beklijft. Soms begrijpt de cliënt niet wat je bedoelt, of vertoont hij onveilig gedrag ondanks herhaalde instructies om voorzichtig te zijn. Het is mogelijk dat jouw cliënt te maken heeft met cognitieve uitdagingen. Vaak merken we dat zelfs na herhaalde instructies, de cliënt niet handelt zoals gewenst. Het komt voor dat de cliënt toch steun zoekt bij een steunverbod, de rollator in een hoek blijft staan, of alleen het bed inkruipt met een hoog valrisico. Als zorgverleners voelen we intuïtief aan dat de cliënt cognitieve problemen heeft. Maar hoe gaan we hier effectief mee om in therapie? Hoe benaderen we de cliënt op een correcte manier? Het omgaan met cliënten met cognitieve problemen vereist een specifieke aanpak in de therapie. Hoe je enkele knepen van dit vak in de vingers krijgt, leer je in deze E-learning.

161
3-5.5 Punten
E-learning
E-learning

Prijzen

Regulier € 161

Beroepen

Diëtist
21 Mar 2024
21 Mar 2026
5.5 Punten
ADAP
Ergotherapeut
21 Mar 2024
21 Mar 2026
5.5 Punten
ADAP
Fysiotherapeut
08 Mar 2024
07 Mar 2026
3 Punten
KNGF
Huidtherapeut
21 Mar 2024
21 Mar 2026
5.5 Punten
ADAP
Logopedist
21 Mar 2024
21 Mar 2026
5.5 Punten
ADAP

Competenties

Medische handelen 40 %
Samenwerken 20 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving

Inhoud

Module 1: Functionele cognitie

  • Cognitie binnen het dagelijks leven
  • Informatieverwerkend proces
  • Taakniveau versus handelingsniveau
  • Cognitieve capaciteiten van de cliënt

Module 2: Therapeutische aanbevelingen bij de benadering van personen met cognitieve problemen

  • Training
  • Gestructureerd raamwerk
  • Verbetering in handelen
  • Toepassing

Module 3: Leerproces en aanpak

  • Neuroplasticiteit
  • Leerproces vertaald naar praktische aanpak

Module 4: Praktische toepassingsvoorbeelden

  • Gestructureerde denk- en werkkaders
  • Uitgewerkte programma’s

Conclusie en toetsvragen

  • Cognitieve vereisten- cognitieve capaciteite


Leerdoelen

  • Je kunt beoordelen of de cliënt in staat is tot zelfstandig handelen in zijn leefomgeving.
  • Je kan het cognitief functioneren van de cliënt beoordelen, vooral met betrekking tot dagelijkse activiteiten.
  • Je begrijpt hoe je de complexiteit van een taak kunt aanpassen aan het cognitieve niveau, waardoor een effectieve en aangename leerervaring ontstaat. Hierdoor ontwikkel je een gerichte aanpak die aansluit bij het handelings- en leerniveau van de cliënt.
  • Je ontdekt praktische benaderingen om cliënten met cognitieve moeilijkheden op de juiste manier te begeleiden.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om de omgeving op één lijn te krijgen, waardoor een uniforme aanpak ontstaat die de cliënt ten goede komt. Je kan effectief communiceren met het zorgteam en andere betrokkenen om een geïntegreerde benadering te waarborgen.
  • Deze e-learning voorziet je van praktische tools en strategieën, zodat je als therapeut of zorgverlener zelfverzekerd en bekwaam cliënten met cognitieve uitdagingen kunt begeleiden.



Ergo Learning

info@ergolearning.nl
31614473565
30, Molenweide, Castricum, 1902CH