De Psychologie van veilig leren en presteren

leiderschapgroepen leidenleidenPsychologische veiligheidpsychologisch veilig klimaat

Psychologische veiligheid zorgt ervoor dat medewerkers (incl. coassistenten, ANIOS en AIOS) durven om ideeën te opperen, kritiek te geven, zorgen te uiten en voelen dat ze erbij horen. In een psychologisch veilig klimaat voelen medewerkers zich prettiger, wordt innovatie gestimuleerd, wordt leren (ook van fouten) bevorderd, en wordt de zorg verbeterd. Kortom, psychologische veiligheid begunstigt leren en presteren in de zorg. In deze training ligt de nadruk op het verbeteren van psychologische veiligheid met als doel dat lerenden worden gestimuleerd en gefaciliteerd om op een aangename, efficiënte en effectieve manier te leren. De training kent een positieve insteek, waarin wij met elkaar inzicht krijgen in psychologische veiligheid en hoe hier aandacht aan kan worden gegeven in de opleiding.

10 feb. 2025
Gratis
6 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis

Datum en locatie

10 feb. 2025
14:00
17 mrt. 2025
17:00
P. Debyelaan 25, 6229HX, Maastricht

Beroepen

Anesthesioloog
6 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
6 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
6 Punten
ABAN-C2
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
6 Punten
ABAN-C2
Cardio-thoracale chirurgie
6 Punten
ABAN-C2
Omschrijving

De training duurt in totaal 8 uur. De training is opgebouwd uit een training-sessie (4 uur), een opdracht voor op de werkvloer (2 uur) en een terugkom-sessie / intervisie (2 uur). In de training-sessie leer je wat psychologische veiligheid is (en wat niet), wat de pijlers zijn van psychologische veiligheid, hoe je zelf acties kunt ondernemen om psychologische veiligheid te bevorderen, en hoe je systematisch een stappenplan ter bevordering van de psychologische veiligheid kunt opzetten en uitvoeren. 

 

Als opdracht voer je een bescheiden nulmeting van psychologische veiligheid uit met een observatielijst, voer je het eigen stappenplan uit (het daadwerkelijk uitvoeren van het stappenplan is niet meegerekend in de tijdsbelasting van de training), voer je een nameting van psychologische veiligheid uit met een observatielijst, en reflecteer je over je eigen ervaringen, en over het proces en de resultaten van de uitvoering van het stappenplan.

 Deze ervaringen vormen de input voor de terugkom-sessie / intervisie. In deze terugkom-sessie bespreek je met elkaar je ervaringen, bevindingen, leerpunten en toekomstige acties.

Maastricht UMC

danny.bransbrabant@mumc.nl
25, P. Debyelaan, Maastricht, 6229EP