Behandelprogramma Pas op de grens

LVBseksueel grensoverschrijdend gedraglichte verstandelijke beperkingzwakbegaafdheid
Voor de Forensische Academie ontwikkelde de Waag een driedaags opleidingstraject 'Pas op de grens'. Dit programma is bedoeld voor cliënten met een LVB die seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond en bij wie sprake is van een matig of hoog risico op recidive. De opleiding biedt je voldoende kennis en vaardigheden om met het programma aan de slag te gaan.
09:30 - 16:30
975
0-22 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 975
Inclusief : lunch

Datum en locatie

16 okt. 2025
09:30
28 nov. 2025
16:30
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
18 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
18 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
22 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
22 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
22 Punten
FGzPt

Competenties

Medisch handelen100 %

Sprekers

drs. Willemijn van der Bijl

Docent

drs. Erik Lagendijk

Docent

Doelen

Kennis en inzicht in de werkzame elementen en verschillende modules van Pas op de grens
Normen en waarden, grenzen en gevaren op gebied van seksualiteit kunnen onderbouwen en hanteren
(Introductie) risicotaxatie specifiek voor zedenplegers
Oefenen met veiligheidsafspraken en -plan
Oefenen met praktische onderdelen van het programma
Bespreekbaar maken in grotere systeem rondom cliënt en behandelaar
Omschrijving

Het behandelprogramma Pas op de grens richt zich op daders van 18 jaar en ouder met een lichte verstandelijke beperking/zwakbegaafdheid (IQ-score 55 – 85 én aanpassings-/ zelfredzaamheidsproblemen) die seksueel grensoverschrijdend gedrag (SG-gedrag) hebben vertoond en een matige tot hoge kans op herhaling hebben. Pas op de grens heeft als doel om seksueel grensoverschrijdend gedrag in het heden te stoppen en om de kans op recidive in de toekomst te reduceren.


Werkwijze

Pas op de grens bestaat primair uit een individuele behandeling, maar onderdelen kunnen ook in groepsverband worden aangeboden. De interventie is cognitief gedragstherapeutisch en praktisch van aanpak. Er wordt structureel geoefend met gedragsoefeningen. Daarnaast is er aandacht voor het systeem. 

De duur van de interventie is afhankelijk van het leertempo van de cliënt en de ernst van de problematiek. Deze kan variëren van negen maanden tot maximaal 1,5 jaar, exclusief de nazorg.

 

Werkzame elementen binnen de driedaagse training:

  • Toepassen van het ITSO- en RNR-model (Andrews & Bonta, 2010)
  • Voortdurend aandacht voor het aangaan van contact, het opbouwen/behouden van een werkbare behandelrelatie en het blijven motiveren (Martin, Garske, & Davis, 2000)
  • Focus op het realiseren van een steunend netwerk
  • Het generaliseren wordt bevorderd door relevante systeemleden te betrekken en huiswerkopdrachten mee te geven (Hanson et al. 2002)
  • Het opstellen van en daarna werken met een veiligheidsplan
  • Aansluiten bij de specifieke responsiviteit, zoals de leerstijl, eigenschappen en taal van de cliënt
  • Inzet van bewezen effectieve therapeutische technieken, zoals cognitieve gedragstherapie en/of farmacotherapie (Hanson et al., 2002)
  • Structureel aanbieden van doe-oefeningen, waaronder rollenspelen
  • Aandacht voor meer inzicht in en grip op seksuele zelfregulatie
  • Het structureel stimuleren in het toepassen van adequate oplossingsvaardigheden
  • Aandacht voor het verbeteren van executieve functies, waaronder de algemene zelfregulatie zoals de impulscontrole en emotieregulatie, en het verminderen van cognitieve vervormingen
  • Aandacht voor het verminderen van stress en boosheid
  • Gebruik van ondersteunend werkmateriaal als het vlaggensysteem, filmmateriaal en de koffer ‘vrienden en vrijers'
  • Focus op het vergroten van het zelfvertrouwen om het geloof in eigen kunnen te verbeteren en hiermee dan ook de leerbaarheid


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

GGZ Ecademy

E-learning
3
Voor alle cliënten is het belangrijk dat je ze vanuit de juiste grondhouding bejegend. Dit wordt met name bij LVB cliënten als lastig ervaren. Deze werkplekondersteuning zal professionals helpen om hun eigen grondhouding te leren kennen, deze te kunnen herkennen tijdens het werken met een LVB cliënt en de handvatten te gebruiken bij het werken aan hun grondhouding. De grondhouding werkt door in de houding en het gedrag van de professional. Om de professional te helpen veranderen is een persoonlijke benadering nodig die aansluit op zijn dagelijkse praktijk. De professional gaat er pas in geloven als hij ervaart dat het in de praktijk toegepast kan worden, dat het in de praktijk iets verandert.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Dit leertraject is voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking. Het leertraject focust zich echter op de uitvoerend medewerker. De omschrijvingen en casussen zijn vooral gericht op het werken met (jong)volwassenen. Sommige informatie kan ook op kinderen en jeugdigen worden toegepast.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
GGZ Ecademy heeft rond het thema Motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB twee leerproducten een ontwikkeld: een leertraject en werkplekondersteuning. Het leertraject dient als scholing, waarbij de vaardigheden kunnen worden eigen gemaakt rond MGV bij de specifieke doelgroep van mensen met een lichtverstandelijke beperking.
Gratis

PAO Psychologie

E-learning
2-4
Tijdens dit webinar staat de vraag hoe je trauma bij lvb (h)erkent centraal. Dit doen we vanuit twee invalshoeken: Liesbeth belicht dit vraagstuk vanuit de gehandicaptenzorg, Jeanet vanuit de specialistische ggz/psychiatrie.
€ 95
27 May
May
10:00
€ 740

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
15-17
In deze blended cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.
€ 740
15 May
May
09:00

King Nascholing

Physical course - series
WTC Utrecht
13
Deze 2-daagse cursus richt zich op het trainen van praktische (gespreks)vaardigheden voor activerende gespreksvoering met jongeren en/of volwassenen met een licht verstandelijke beperking.
€ 420

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis

Koos de Haan Scholing, Advies en Projecten

E-learning
7
Het E-learning programma LVB herkennen leert jou om specifieke signalen van mensen met LVB waar te nemen. Dat is noodzakelijk, je komt ze dagelijks tegen! Je zult regelmatig denken ‘goh, wat vreemd, deze persoon reageert net anders dan ik gewend ben’: Iemand houdt zich niet aan afspraken Zegt ja, maar doet nee Reageert traag op vragen Lijkt afwezig In dit e-learning programma leer je signalen van gedrag te herkennen als kenmerken van...
€ 199

Koos de Haan Scholing, Advies en Projecten

E-learning
5
Het E-LEARNING PROGRAMMA LVB HERKENNEN OP PERSOONSKENMERKEN leert jou om specifieke signalen van mensen met LVB waar te nemen. Dat is noodzakelijk, je komt ze dagelijks tegen!
€ 139

GGZ Ecademy

E-learning
1-1.5
Dit leertraject is een praktische vertaling van de handreiking CGT bij Jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis van de Academische Werkplaats Kajak.
Op aanvraag