Opgroeien in een adoptiegezin, pleeggezin of gezinshuis

Diagnostiek en behandeling gedurende de levensloop
adoptiepleeggezinpsychologiepleegzorggezinsopvoeding
Het is een grote uitdaging om pleeg-, adoptie- en gezinshuis-kinderen en hun gezinsleden regulier en tegelijk specifiek hulp te bieden in alle levensfasen. In deze cursus gaan we vanuit een pedagogisch psychologische invalshoek in op allerlei thema’s rond pleegzorg en adoptie. Je krijgt een stevige theoretische en praktische basis om in je dagelijks werk de extra dimensie van ‘groot worden in een ander gezin dan je geboortegezin’ te onderkennen en hier verantwoord mee te werken.
1250
25 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1250
Inclusief : digitale literatuur en lunch
Exclusief : eventueel aan te schaffen boeken

Beroepen

Jeugdzorgwerker
25 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
25 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
25 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
25 Punten
NIPK&J/NVO

Sprekers

dr. Anneke Vinke

Docent
Dr. Anneke Vinke is GZ-psycho­loog & Orthopeda­goog Generalist. Zij is verder geregis­treerd als Lichaamsgericht Werkend Psycholoog-NIP, Registerpsycho­loog en super­visor Kind & Jeugd NIP, en gecer­tifi­ceerd in Sensorimotor Psychothera­py. Daarnaast verzorgt zij voor het NIFP civielrechtelijke onder­zoeken. Zij is sinds 2006 gastmedewerker bij de Universiteit Leiden, Master Forensische Gezinspeda­gogiek. Anneke specialiseerde zich in de behan­del­ing van gehechtheid en trauma bij geadopteerden en pleegkin­de­ren en behan­delt als vrijgevestigde in haar prak­tijk zowel jeugd als vol­was­senen.
Omschrijving

Ouders en kinderen horen bij elkaar en het streven is om kinderen en ouders hulp en steun te bieden zodat zij bij elkaar kunnen blijven. Desondanks zijn er ouders die hun kinderen niet willen, kunnen of mogen opvoeden. Deze kinderen groeien bij voorkeur op in een ander gezin of andere gezinsomgeving. Literatuur toont onomwonden aan dat gezinsopvoeding boven andere vormen van opvang gaat.


Een leven lang… de kinderbeschermingsmaatregelen adoptie en pleegzorg (inclusief gezinshuizen) hebben levenslang impact op geboorte-ouders, kinderen en de nieuwe gezinnen waarin ze opgroeien. De juridische basis van deze vormen van gezinsopvoeding verschilt. Adoptie is nagenoeg onomkeerbaar: eenmaal geplaatst in een adoptiegezin blijft een kind daar tot in volwassenheid. Pleegzorg blijkt dikwijls tijdelijk: een derde tot de helft van de pleegzorgplaatsingen wordt voortijdig afgebroken. In gezinshuizen - bedoeld als permanente plek - wonen kinderen gemiddeld maar 2,7 jaar (Ter Meulen, Vinke, De Baat + Spoelstra, 2014). Adoptie gaat regelmatig gepaard met veel en complexe hulpvragen, maar uithuisplaatsingen komen in adoptiegezinnen veel minder voor dan overplaatsingen in pleegzorg of in/naar gezinshuizen.


Al met al is er een grote uitdaging om pleeg-, adoptie- en gezinshuis-kinderen en hun gezinsleden regulier en tegelijk specifiek hulp te bieden. Daarvoor is het belangrijk dat je je bewust bent van wat er specifiek is aan adoptie, pleegzorg en opgroeien in een gezinshuis. Daarna komt de vraag hoe hulp op maat het permanente karakter van deze gezinsvormen kan ondersteunen en bestendigen. Het gaat daarbij om hulp tijdens het opgroeien en om hulp in latere levensfasen.


Belangrijke thema’s zijn rouw, ingroeien in het nieuwe gezin, het aangaan van duurzame en veilige gehechtheidsrelaties, het omgaan met loyaliteit en het opgroeien in verschillende culturen, vormen van een stabiel zelfbeeld en het vinden van een eigen identiteit. Kan en mag een kind (of later de volwassene) thuis zijn in twee werelden: het nieuwe gezin en het gezin (dan wel land) van oorsprong? Wil het contact? Is er contact? Hoe krijgt contact vorm?

Vroegkinderlijke ervaringen, Early Life Stress en trauma kunnen doorwerken tot in de volwassenheid. Deze worden echter in de praktijk niet altijd meegenomen in diagnostiek en behandeling wanneer kinderen, jeugdigen of volwassenen zich aanmelden voor hulpverlening. Er is geen DSM-5-TR classificatie die adoptie, pleegzorg of gezinshuisopvoeding meeneemt, terwijl deze bij ggz-hulpvragen wel een onderliggende rol kunnen spelen. Het is belangrijk dat je deze kunt herkennen en passend kunt meenemen in diagnostiek en behandeling.


In deze cursus gaan we vanuit een pedagogisch psychologische invalshoek in op de eerder genoemde thema’s. We bieden je een stevige theoretische en praktische basis om in je dagelijks werk de extra dimensie van ‘groot worden in een ander gezin dan je geboortegezin’ te onderkennen en hier verantwoord mee te werken.

RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

ACT in Actie

E-learning
30-63
ACT in Actie biedt de volledige ACT-basiscursus ook online aan; dit doen we via ons online leerplatform: de ACT in Actie – Academy! Je kunt op elk moment beginnen en wanneer het jou uitkomt, op jouw tempo jezelf bekwamen in de verschillende ACT-processen.
€ 595
03 Sep
Sep
10:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
18
In deze driedaagse cursus word je geschoold in de noodzakelijke basistechnieken voor een doeltreffend gebruik van hypnose bij kinderen, zodat je na afloop in staat bent om een eenvoudige hypnose interventies toe te passen.
€ 995
06 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
12.5
In de cursus positieve psychologie in het onderwijs wisselen we theoretische achtergronden van de positieve psychologie af met praktische toepassingen.
€ 595
18 Sep
Sep
09:00

CIVA B.V.

Physical course - series
CIVA Sittard
17-20
Na deze cursus is de deelnemer beter in staat om complexere relaties tussen bewegend en psychisch functioneren binnen een psychosociale context te herkennen en transparant te maken. Daarnaast zullen interventies, zoals bewustwordingsmethodieken, ontspannings-, adem- en communicatiemethoden, gedoceerd worden die in de praktijk toegepast kunnen worden om een positieve invloed uit te oefenen op verstoorde interne en externe regulatiemechanismen.
€ 510
19 Jun
Jun
09:30

PAO Psychologie

Classroom
Utrecht
0-14
Leer de SCID afnemen en scoren voor persoonlijkheidsstoornissen en syndroomstoornissen
De DSM is een breed toegepast systeem voor de classificatie van psychische stoornissen, ook binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Het is daarmee een belangrijk hulpmiddel voor de diagnostiek. De DSM bevat veel diagnostische categorieën, criteria en beschrijvingen.
€ 465
08 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Classroom
La Vie, Utrecht
17-33.5
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek.
€ 670
17 Nov
Nov
09:00
€ 1595

Brainfeed

Physical course - series
Kasteel Engelenburg
12
De waarheid over liegen en leugendetectie
Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen elke dag wel een keer liegen. Terwijl ze ook eerlijk zijn belangrijk vinden. Hoe zit dat dan? Waarover liegen we? En tegen wie? Kan het eigenlijk kwaad? In deze onthullende masterclass doet Sophie van der Zee een boekje open over alle soorten leugens. Van glashard liegen tot ondeugend gedrag. En ja, ook belangrijke informatie bewust achterhouden telt als leugen. U komt het ook tegen in de spreekkamer. Zijn er misschien situaties waarin mensen vaker liegen? Wat gebeurt er als iemand erachter komt dat je liegt? En veranderen leugens nu we steeds vaker digitaal communiceren? Een intrigerende kwestie die ook ethische vragen oproept en die u net zoveel over anderen leert als over uzelf. Echt waar!
€ 1595
27 Nov
Nov
09:00
€ 1595

Brainfeed

Physical course - series
Kasteel Engelenburg
12
Een inspirerende inleiding in de filosofie
In uw werk komt u zowel dilemma’s als normoverschrijdingen tegen. Bij dilemma’s is het vaak niet meteen duidelijk wat juist is om te doen. Bij normoverschrijdingen wél. Die liggen immers voor het oprapen! Maak in deze masterclass op een andere manier kennis met de rijke geschiedenis van de filosofie om uw eigen gedrag én dat van uw collega's te duiden en evalueren.
€ 1595
13 Nov
Nov
09:00
€ 1595

Brainfeed

Classroom
Kasteel Engelenburg
12
Boeiend presenteren met humor
Bent u ook een beetje jaloers op collega-artsen die zelfverzekerd een boeiende lezing op een congres of refereeravond houden? Wilt u ook graag op een ontspannen manier uw publiek verrassen en aan uw lippen laten hangen?
€ 1595

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag