Persoonlijkheidsproblematiek bij mensen met lichte verstandelijke beperking (LVB)

Diagnostiek en behandeling vanuit diverse therapievormen
LVBlichte verstandelijke beperkingpersoonlijkheidsproblematiekoptimale behandelingsociaal gedrag
Hoe diagnosticeer en behandel je mensen met een licht verstandelijke beperking en een persoonlijkheidsstoornis? In deze cursus leer je hoe je diagnostische instrumenten en behandelingen uit diverse therapievormen aanpast aan de mogelijkheden, behoeften en beperkingen van deze specifieke doelgroep. Je krijgt praktische handvatten waarmee je - ondanks het gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar deze dubbele diagnose - meer kunt betekenen voor je cliënten.
630
0-23 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 630
Inclusief : digitale literatuur en lunch

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
6 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
6 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
15 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
15 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
15 Punten
FGzPt
Omschrijving

Bij cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) is het vaak erg moeilijk te onderscheiden waar sociaal niet-aangepast, niet op de ander afgestemd gedrag vandaan komt. De gevolgen van een verstandelijke beperking en de gevolgen van tekorten in de sociale en emotionele ontwikkeling kunnen een forse overlap vertonen met de kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis. Maar al te vaak is in de beschrijvende diagnostiek ook al een persoonlijkheidsstoornis als classificatie opgenomen.


Wanneer iemand met een LVB gedragskenmerken van een persoonlijkheidsstoornis vertoont, lopen veel diagnostici vast omdat er nog erg weinig bekend is over deze dubbele diagnose, over het onderscheid tussen 'tekort' en 'stoornis'. Er is nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de gebruikelijke theoretische kaders over persoonlijkheidsstoornissen schieten tekort. Daarbij zijn de diagnostische instrumenten niet geschikt voor afname bij mensen met een beperkt begripsvermogen.


Ook op het gebied van behandeling zijn er weinig wetenschappelijk en effectief bewezen interventies specifiek voor cliënten met een LVB en persoonlijkheidsproblemen. Toch kunnen mensen met LVB profijt hebben van de gebruikelijke behandelmethoden. Voorwaarde is dan wel dat bestaande interventies afgestemd worden op de leerstijl die samenhangt met de LVB. Behandelvormen moeten aangepast worden aan de mogelijkheden, behoeften en beperkingen van mensen met LVB.


Klassikaal

We verwachten de uitvoering dit najaar klassikaal te kunnen verzorgen, omdat deze cursus zich onvoldoende leent voor online lessen. Uiteraard volgen we de coronamaatregelen nauwgezet en houden we je op de hoogte.

 

Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.


Wat leer je?

  • Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken en krijgt handvatten voor een systematisch diagnostisch onderzoek, indicatiestelling en therapeutische behandeling vanuit diverse therapievormen zoals schematherapie, cognitieve gedragstherapie en cliënt-centered psychotherapie.
  • Meer specifieke doelen m.b.t. diagnostiek
  • Vanuit een meer ontwikkelingspsychologisch georiënteerd model inzicht geven in:


  • de verhouding tussen een beperkte persoonlijkheidsontwikkeling (vanuit het handicapmodel) en gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling (= differentiaaldiagnostische overwegingen)
  • onderzoeksmethodische overwegingen en mogelijkheden
  • de valkuilen in de diagnostiek van psychopathie
  • Meer specifiek doel m.b.t. indicatiestelling:


  • handvatten krijgen in de onderbouwing voor een indicatie voor therapie; welke behandeling, in welke opbouw, met welke behandeldoelen
  • Meer specifieke doelen m.b.t. behandelen


  • Je leert vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief qua behandeling af te stemmen op mensen met een LVB en persoonlijkheidsproblematiek. Het gaat hierbij om afstemming op specifieke cognitieve, sociale, emotionele en persoonlijkheidskenmerken, passend bij de ontwikkelingsleeftijd.
  • Je krijgt zicht op hoe je als behandelaar creatief kunt insteken bij de cliënt middels diverse therapeutische interventies passend bij de kalenderleeftijd en tegelijkertijd bij de ontwikkelingsleeftijd.


Doelgroep

Deze cursus is toegankelijk voor professionals

  • die goed op de hoogte zijn van concepten met betrekking tot de diagnostiek van verstandelijke beperking
  • die goed op de hoogte zijn van de behandelprincipes en -mogelijkheden bij mensen met een verstandelijke beperking, ten minste op het niveau van de basisopleiding van de VGCt

Heb je bij ons de postmaster opleiding (SG)LVB afgerond? Dan ben je zeker goed voorbereid om deze cursus te volgen.


Inhoud

Dag 1

a. Diagnostiek van de persoonlijkheidsontwikkeling bij mensen met een VB:

  • begripsbepaling in verband met de verstandelijke ontwikkelingsstoornis (DSM-5)
  • stand van zaken met betrekking tot persoonlijkheidsdiagnostiek; in literatuur, richtlijnen wetenschappelijk onderzoek
  • diagnostische modellen
  • handicap en een ontwikkelingspsychologisch onderzoeksmodel: sociale en emotionele ontwikkeling centraal
  • beschrijvende modellen
  • risicofactoren voor het ontstaan van persoonlijkheidsproblemen
  • differentiaal diagnostisch redeneren (comorbiditeiten)
  • richtlijnen in het diagnostisch onderzoek naar persoonlijkheid bij mensen met een LVB


b. Indicatiestelling voor behandeling, op basis van:

  • cliënt-kenmerken
  • therapie-kenmerken
  • therapeut-kenmerken


Dag 2

b. Vervolg: indicatiestelling voor behandeling

 

c. Behandeling:

  • algemene aandachtspunten bij behandeling van cliënten met LVB
  • aandachtspunten bij behandeling van cliënten met LVB en persoonlijkheidsproblematiek, o.a. attitude
  • bespreken, vertalen en afstemmen van diverse therapievormen, zoals (dialectische) gedragstherapie, ACT op LVB 
  • verdieping m.b.t schematherapie specifiek voor cliënten met LVB en persoonlijkheidsproblematiek
  • werkvormen afwisselend zowel theoretisch als interactief


Tien werkdagen voor de cursus dien je een casus in met een geformuleerde vraagstelling m.b.t. diagnostiek en/of behandeling van een cliënt met een LVB en persoonlijkheidsproblematiek. De casus wordt verwerkt in het lesschema en besproken gedurende de cursus.


Toetsen

Tien werkdagen voor de cursus dien je een casus in met een geformuleerde vraagstelling m.b.t. diagnostiek en/of behandeling van een cliënt met een LVB en persoonlijkheidsproblematiek.

RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

16 Oct
Oct
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
0-22
Voor de Forensische Academie ontwikkelde de Waag een driedaags opleidingstraject 'Pas op de grens'. Dit programma is bedoeld voor cliënten met een LVB die seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond en bij wie sprake is van een matig of hoog risico op recidive. De opleiding biedt je voldoende kennis en vaardigheden om met het programma aan de slag te gaan.
€ 975
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

GGZ Ecademy

E-learning
3
Voor alle cliënten is het belangrijk dat je ze vanuit de juiste grondhouding bejegend. Dit wordt met name bij LVB cliënten als lastig ervaren. Deze werkplekondersteuning zal professionals helpen om hun eigen grondhouding te leren kennen, deze te kunnen herkennen tijdens het werken met een LVB cliënt en de handvatten te gebruiken bij het werken aan hun grondhouding. De grondhouding werkt door in de houding en het gedrag van de professional. Om de professional te helpen veranderen is een persoonlijke benadering nodig die aansluit op zijn dagelijkse praktijk. De professional gaat er pas in geloven als hij ervaart dat het in de praktijk toegepast kan worden, dat het in de praktijk iets verandert.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Dit leertraject is voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking. Het leertraject focust zich echter op de uitvoerend medewerker. De omschrijvingen en casussen zijn vooral gericht op het werken met (jong)volwassenen. Sommige informatie kan ook op kinderen en jeugdigen worden toegepast.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
GGZ Ecademy heeft rond het thema Motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB twee leerproducten een ontwikkeld: een leertraject en werkplekondersteuning. Het leertraject dient als scholing, waarbij de vaardigheden kunnen worden eigen gemaakt rond MGV bij de specifieke doelgroep van mensen met een lichtverstandelijke beperking.
Gratis

PAO Psychologie

E-learning
2-4
Tijdens dit webinar staat de vraag hoe je trauma bij lvb (h)erkent centraal. Dit doen we vanuit twee invalshoeken: Liesbeth belicht dit vraagstuk vanuit de gehandicaptenzorg, Jeanet vanuit de specialistische ggz/psychiatrie.
€ 95

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis

Koos de Haan Scholing, Advies en Projecten

E-learning
7
Het E-learning programma LVB herkennen leert jou om specifieke signalen van mensen met LVB waar te nemen. Dat is noodzakelijk, je komt ze dagelijks tegen! Je zult regelmatig denken ‘goh, wat vreemd, deze persoon reageert net anders dan ik gewend ben’: Iemand houdt zich niet aan afspraken Zegt ja, maar doet nee Reageert traag op vragen Lijkt afwezig In dit e-learning programma leer je signalen van gedrag te herkennen als kenmerken van...
€ 199

Koos de Haan Scholing, Advies en Projecten

E-learning
5
Het E-LEARNING PROGRAMMA LVB HERKENNEN OP PERSOONSKENMERKEN leert jou om specifieke signalen van mensen met LVB waar te nemen. Dat is noodzakelijk, je komt ze dagelijks tegen!
€ 139

GGZ Ecademy

E-learning
1-1.5
Dit leertraject is een praktische vertaling van de handreiking CGT bij Jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis van de Academische Werkplaats Kajak.
Op aanvraag