Verdieping IoPT
Verdieping IoPT in de verdieping in de IoPT van 6 dagen leer je hoe je het werken met IOPT in het algemeen en het trauma- overlevings- en gezonde deel in het bijzonder kan integreren in de therapieën die je geeft. Ook leer je te werken met opstellingen in groepen.Prijzen
Beroepen
In deze cursus leer je procesmatig werken met een praktisch diagnose- en therapie-overstijgend model van psychopathologie en psychotherapie van Franz Ruppert – psychotherapeut en hoogleraar in München – waarbij een traumadeel, overlevingsdeel en gezond deel bij wordt onderscheiden, toegepast op complexe psychopathologie.
Aan de orde komt hoe deze delen zich manifesteren in de therapeutische relatie en het therapeutisch proces, waarin ze experiëntieel voor therapeut en client te onderscheiden zijn, en hoe je er fasegericht bij kan aansluiten, kan invoegen, en het therapeutisch proces daarbij in de goede richting kan sturen. Het temporele aspect van verandering wordt hierbij met name benadrukt. Het model is een vereenvoudiging en veralgemenisering van de schemagerichte casusconceptualisatie, aangepast om vooral de therapeutische relatie en het therapeutisch proces vorm te geven.
Dit model kan dus worden gezien als een experiëntele verdieping van een schemagerichte manier van werken waarbij overlevingsdelen en traumadelen vaak via de meerstoelentechniek en imaginatie en rescripten worden benaderd. In deze cursus wordt aan dit werk een procesmatige verdieping gegeven door een dynamische vorm van de meerstoelentechniek m.b.v. het opstellingen werk,
Leerdoelen:
– Kennis van en inzicht in de theorie van de meergenerationele psychotraumatologie en
identiteitsgerichte psychotherapie van Franz Ruppert
– Het leren werken met een casusconceptualisatie op grond van trauma-, overlevings- en gezond
deel om het psychotherapeutisch proces en de therapeutische relatie vorm te geven
– Het kunnen herkennen van en invoegen bij deze delen in het therapeutisch proces
– Het kunnen invoegen waar de client “zit” in dit proces op zowel verbale als experiëntiele wijze
– Het kunnen herkennen van de verschillende ritmes (het hoe) waarin de verschillende delen zich
tijdens het therapeutisch proces manifesteren
– Het leren invoegen bij en helpen transformeren van het ritme van het veranderingsproces bij de
cliënt