Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school
cognitieve gedragstherapiegedragstherapieschoolgedragtherapie

Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.

12 feb. 2025
09:30 - 16:30
1000
22.5 Punten
Webinar
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1000

Datum en locatie

12 feb. 2025
09:30
02 apr. 2025
16:30
Sint Jacobsstraat 61, 3511BP, Utrecht
10 sep. 2025
09:30
29 okt. 2025
16:30
Onderwijsboulevard 225, 5223DE, 's Hertogenbosch
13 nov. 2025
09:30
15 jan. 2026
16:30
Online

Beroepen

Jeugdzorgwerker
22.5 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
22.5 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
22.5 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
22.5 Punten
NIPK&J/NVO

Doelen

Na afloop van deze cursus:

heb je jouw kennis over leertheorie, cognitieve theorie, operante technieken en cognitieve technieken opgefrist;
heb je kennis over de holistische theorie (probleemsamenhang) en kun je dit kader gebruiken om informatie over de leerling en zijn omgeving te verzamelen;
kun je hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses.
kun je antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen en vandaaruit handelingsadviezen geven;
kun je op basis van de analyses een interventieplan maken en bepalen welke gedragstherapeutische (operante) technieken je in kan zetten;
heb je handvatten in het presenteren van het interventieplan én het motiveren van betrokkenen hiervoor;
kun je diverse cognitieve technieken (G-schema, Meichenbaum e.a.) beter toepassen in je gesprekken met ...
Omschrijving

Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school

Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.

De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is daarom bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.

Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken vaak al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar zouden dit graag meer doen of meer willen inbedden in een geheel.

In deze cursus leer je hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en cognitieve technieken meer bewust en doelmatig inzet binnen de school.

Kernpunten:

  • je leert gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom je vanuit analyses tot handelingsadviezen en een interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • opfrissen van kennis en veel oefenen met leertheoretische principes en cognitieve technieken;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD