Deze cursus is verlopen

Rouw- en verliesverwerking bij kinderen en jongeren

psychische problemenrouwrouwverwerkingverlieskinderenjongeren

Na afloop weten de deelnemers hoe kinderen en jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsfases de dood een plek kunnen geven in hun leven en beschikken ze over handvatten om met kinderen te communiceren over de dood. Daarbij kunnen zij een aantal praktische werkmethoden toepassen.

520
6-24 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 520
Inclusief : Lunches

Beroepen

Orthopedagoog-generalist
24 Punten
NIPK&J/NVO
Pedagoog
24 Punten
NVO
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
15 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
15 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
15 Punten
LV POH-GGZ
Omschrijving

Kinderen en jongeren rouwen even krachtig als volwassenen maar uiten dat vaak op een andere manier. Hoe kan men hen helpen om met de dood om te gaan, zodat het rouwproces geen belemmering vormt bij hun verdere ontwikkeling?


De eigen visie en ervaringen van de hulpverlener met betrekking tot de dood spelen hierbij een belangrijke rol. In deze cursus leert men deze op een constructieve manier in te zetten bij de begeleiding van kinderen en jeugdigen.

Na afloop weten de deelnemers hoe kinderen en jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsfases de dood een plek kunnen geven in hun leven en beschikken ze over handvatten om met kinderen te communiceren over de dood.


doelgroep

(GZ)-psychologen, (ortho)pedagogen, kinderartsen, kinderpsychiaters, consultatiebureauartsen, jeugdartsen, medewerkers in het (speciaal) onderwijs, maatschappelijk werkers, POH’s-GGZ en hulpverleners in de klinische jeugdzorg.


voorkennis

Kennis van de normale ontwikkeling van kinderen en jongeren wordt aanwezig geacht.


doelstelling

Na afloop weten de deelnemers hoe kinderen en jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsfases de dood een plek kunnen geven in hun leven en beschikken ze over handvatten om met kinderen te communiceren over de dood. Daarbij kunnen zij een aantal praktische werkmethoden toepassen.


inhoud

De eerste dag biedt een algemene oriëntatie met een theoretisch gedeelte over rouw en verlies bij kinderen en jongeren waarin aandacht besteed wordt aan hoe kinderen de dood zien, hoe je hen als hulpverlener kunt begeleiden bij verlies en wat de belangrijkste vragen en reacties zijn van kinderen in rouw.

Dag twee bestaat uit een praktische training in de verschillende methodieken, aan de hand van de vier rouwtaken, zoals die geformuleerd zijn door J.W. Worden in zijn boek Grief Counseling and Grief Therapy, 1991, New York. (boek hoeft niet aangeschaft te worden)


RINO Amsterdam

info@rino.nl
5, Leidseplein, AMSTERDAM, 1017PR