Psychodiagnostiek

psychodiagnostiekpsychopathologieDSM-5psychische stoornissenpsychische stoornispsychische problemenICD-11
Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van van elke clinicus. Dit curriculum bestaat uit een reeks masterclasses waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen, visies en de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen. In de masterclasses is aandacht voor de huidige stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. Door het volgen van de masterclasses verbreed je je kennis en kunde en blijf je op de hoogte van de huidige stand van zaken van het vakgebied van de psychodiagnostiek.
455
0-5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 455
Opmerking : Schrijf je je in voor beide masterclasses tegelijkertijd, dan betaal je het aantrekkelijke tarief van € 755,- voor beide masterclasses (i.p.v. €910,-).

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
GZ Pyscholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt

Sprekers

Dr. Jeannette Dijkstra

Docent
klinisch neuropsycholoog, klinisch psycholoog

Dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe

Docent
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en emeritus bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden, Faculteit Sociale Wetenschappen, sectie Klinische Psychologie. Zij was tot 2016 hoofdopleider van de postmaster opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog en klinisch psycholoog voor de regio Leiden/Rotterdam. Ze is specialist op het gebied van de psychodiagnostiek, in het bijzonder op het gebied van de theoriegestuurde dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van o.a. persoonlijkheidsvragenlijsten. Haar werk kenmerkt zich door een voortdurend streven naar integratie van theoretische modellen, wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk.

Dr. Rutger Goekoop

Docent
is psychiater en senior onderzoeker bij de Parnassiagroep, PsyQ Haaglanden, afdeling Angststoornissen locatie Lijnbaan en het Mark van der Gaag Research Center (MRC) op de Zoutkeetsingel in Den Haag. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Parnassia Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Hij is docent complexe psychopathologie bij de RINO groep Utrecht en Amsterdam voor de opleiding tot klinisch psycholoog en betrokken bij de opleiding van psychiaters in de regio Den Haag.

Prof. dr. Paul van der Heijden

Docent
is als klinisch psycholoog, senior wetenschappelijk onderzoeker en opleider werkzaam bij Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch, waar hij vooral met adolescenten en jongvolwassenen werkt. Hij is waarnemend hoofdopleider voor de opleiding tot klinisch psycholoog specialist bij de Stichting Postdoctorale Opleidingen in Nijmegen en hoofddocent psychodiagnostiek voor dezelfde opleiding bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is als bijzonder hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn onderzoek is vooral gericht op de diagnostiek van persoonlijkheid en psychopathologie.

Drs. Bert van Rossum

Docent
klinisch psycholoog
Omschrijving

Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van elke clinicus. Het doel van de psychodiagnostiek is het op systematische wijze in kaart brengen van trekken en symptomatologie, van de sterke en zwakke kanten van de patiënt op het gebied van o.a. affectregulatie, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden, sociaal emotionele informatieverwerking, hechting en afweer, ook beoogt het zicht te krijgen op de innerlijke objectrelaties van de patiënt, diens zelfbeeld, innerlijke conflicten en pijngebieden en manieren waarop hiermee wordt omgegaan.  

Zonder theorie is psychodiagnostiek uitvoeren niet mogelijk. De psychodiagnostiek vereist kennis van verschillende theoretische modellen zoals de objectrelatie theorieën, de structurele benadering, de zelfpsychologie, hechtingstheorieën, theorieën over emotieregulatie, en over de ontwikkeling van vaardigheden en functies gedurende de levensloop. 

Recent zijn ook andere modellen in de belangstelling gekomen, zoals de netwerktheorie, waarin op bottom up wijze clusters van symptomen en trekken worden geïdentificeerd en hun onderlinge relaties worden weergegeven. In deze theorie spreekt men ook van symptoomtrajecten met als vraag waarom bij de ene persoon symptomen “uitdoven” en bij de andere persoon de ontwikkeling van de symptomatologie leidt tot uiteindelijk een manifeste toestand van psychopathologie. Daarnaast moet in dit kader ook de Hiërarchische Taxonomie van Psychopathologie (HiTOP) genoemd worden, waarbij nadruk ligt op factoren die symptomen en trekken overstijgen. Met name in deze twee modellen lijkt het onderscheid tussen traits en symptomatologie te vervagen. 

De psychodiagnostiek kan dan ook met recht een ingewikkeld vak genoemd worden dat een blijvende nadruk op kennisvergaring nodig maakt teneinde dit deel van de professie op kwalitatief verantwoorde wijze uit te kunnen oefenen. 

Dit curriculum beoogt een reeks masterclasses aan te bieden, waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen. 

De masterclasses worden opgebouwd in de vorm van een afwisseling van aandacht voor de stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en ook praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. De masterclasses zullen worden verzorgd door gerenommeerde docenten, wetenschappers en/of ervaren clinici.  

Het uiteindelijke doel van de masterclasses is dat je op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en jouw kennis en kunde kan verbreden en verdiepen. 

Lemion bv

info@lemion.nl
13, MediArena, AMSTERDAM-DUIVENDRECHT, 1114BC

Gerelateerde cursussen

30 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
6
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 en DSM 5-TR aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
€ 195

CME-Online

E-learning
2
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?
Op aanvraag
29 Oct
Oct
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Psychiatrische problematiek binnen de intra- en extramurale zorg
Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning!
€ 445
12 May
May
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
11-12
Achter de littekens
Wil jij leren hoe je cliënten die zichzelf beschadigen beter kunt begeleiden en ondersteunen? In deze cursus leer je meer over de oorzaken van zelfbeschadiging en de impact die het heeft op de persoon, diens omgeving en jou als hulpverlener. Je oefent hoe je het gesprek over zelfbeschadigend gedrag kunt voeren met de cliënt en diens naasten. Tijdens deze cursus zijn een ervaringsdeskundige en naaste aanwezig die hun eigen ervaringen met je zullen delen.
€ 570
24 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
18
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek.
€ 545

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Vanuit de apotheek kun jij mensen met een psychische aandoening ondersteunen bij het accepteren, uitvoeren en volhouden of afbouwen van hun medicatiegebruik, om zo de therapietrouw te verhogen. Verbetering van therapietrouw levert een grote gezondheidsverbetering op!
€ 195

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit basisleertraject gaat in op de meestvoorkomende psychopathologische stoornissen. Er zijn van dit leertraject twee varianten: eentje voor scholen en eentje voor instellingen. De versie voor scholen (te herkennen aan (s) aan het eind van de productcode) bevat (extra) praktijkopdrachten over de kwaliteitsstandaard Ondersteuning naasten en over de vraag Waarom hebben mensen psychische problemen.
Gratis
19 Sep
Sep
10:00
€ 2995

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
35
Praktische handvatten voor het signaleren en begeleiden
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor begeleiders, verpleegkundigen en teamleiders.
€ 2995

MEDtalks.nl

E-learning
1
Van alle nieuw ontstane psychiatrische aandoeningen komt de depressieve stoornis het meeste voor. Bijna 1 op de 5 volwassenen in Nederland wordt ooit in het leven depressief. Prof. dr. Robert Schoevers en drs. Jolien Veraart gaan in deze nascholing nader in op hardnekkige depressie, de gevolgen ervan en de reguliere behandelopties.
Gratis

Vrouwenzorg

E-learning
5
Eén op de vier Nederlanders heeft last van psychische problemen. Er is dus een grote kans dat je als zorgprofessional tijdens je werk in aanraking komt met de psychiatrie.
Op aanvraag