Hulpverlenen en begeleiden bij zelfbeschadiging

Achter de littekens
zelfbeschadigingpsychische problemenpsychische stoornissuïciderisicosuïcidepreventiezelfbeschadigend gedrag
Wil jij leren hoe je cliënten die zichzelf beschadigen beter kunt begeleiden en ondersteunen? In deze cursus leer je meer over de oorzaken van zelfbeschadiging en de impact die het heeft op de persoon, diens omgeving en jou als hulpverlener. Je oefent hoe je het gesprek over zelfbeschadigend gedrag kunt voeren met de cliënt en diens naasten. Tijdens deze cursus zijn een ervaringsdeskundige en naaste aanwezig die hun eigen ervaringen met je zullen delen.
09:30 - 16:30
570
11-12 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 570
Inclusief : lunch

Datum en locatie

12 mei 2026
09:30
16:30
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Jeugdzorgwerker
12 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
12 Punten
SKJ, NIPK&J/NVO
Pedagoog
12 Punten
SKJ
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
11 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
11 Punten
V&VN

Competenties

Medisch handelen50 %
Communicatie30 %
Maatschappelijk handelen en preventie20 %

Sprekers

Hadassa de Goede

Docent

dr. Nienke Kool-Goudzwaard

Docent
Omschrijving

Niemand snijdt zichzelf zomaar in haar been of slaat zijn hoofd hard tegen een muur. Toch zijn er wereldwijd mensen die dit doen: cijfers variëren van 12 tot 82% binnen klinische populaties (Bresin et al. 2015). Er is weinig bekend over het aantal mensen in Nederland dat zich beschadigt, onderzoek uit 2008 onder middelbare scholieren toont aan dat 12% van de meisjes en 8% van de jongens zich het aflopen jaar had beschadigd (Bun et al., 2012). Wat brengt iemand ertoe om zichzelf te beschadigen en waarom is het zo moeilijk om daarmee te stoppen? Wat betekent zelfbeschadiging voor een naaste? Er zijn veel mythes over dit gedrag: het is een verslaving, het is voor de aandacht, het is om de zin door te drijven… Wat is hiervan waar en wat niet? Bij al dit soort vragen willen we met elkaar stil staan, we belichten de verschillende kanten vanuit het perspectief van de ervaringsdeskundige, van de naaste en vanuit wetenschappelijke en professionele kant.


De cursusdagen zijn verdeeld over de volgende onderwerpen:


Dag 1

  • Wat maakt dat iemand dit gedrag laat zien/nodig heeft?
  • Waar komt zelfbeschadigend gedrag vandaan?
  • Wat houdt zelfbeschadigend gedrag in stand?
  • Waarom is het van belang over zelfbeschadiging te spreken en kun je beter niet de term automutilatie gebruiken?
  • Verklarende modellen als onderliggende oorzaak als (vroegkinderlijk) trauma, omgaan met pijn, zelfbeeld, wat gebeurt er in het brein
  • Zelfbeschadigend gedrag en suïcidaliteit: verschillen en overeenkomsten
  • Impact van zelfbeschadigend gedrag op de hulpverlener zelf: leren reflecteren wat zelfbeschadiging doet met jou als persoon. En hoe dat effect heeft op de begeleiding van de persoon die zichzelf beschadigt. Neem de cliënt serieus door jezelf serieus te nemen.

Dag 2

  • Wat betekent zelfbeschadiging voor de naaste en hoe kunnen we samenwerken?
  • Hoe ga je het gesprek aan over zelfbeschadiging en zelfbeschadigend gedrag?
  • Onderzoeken van de wanhoop en uitvragen suïcidaliteit
  • Oefenen in gespreksvoering met cliënt 
  • Oefenen in gespreksvoering met naasten (ouders, partner, kinderen)
  • Bejegening en attitude (wat werkt wel en wat niet)
  • Begeleidingsmogelijkheden
  • Veiligheidsplan
  • Zelfbeeld
  • Acceptatie
  • Andere manieren van coping onderzoeken


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

29 Oct
Oct
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Psychiatrische problematiek binnen de intra- en extramurale zorg
Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning!
€ 445

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Vanuit de apotheek kun jij mensen met een psychische aandoening ondersteunen bij het accepteren, uitvoeren en volhouden of afbouwen van hun medicatiegebruik, om zo de therapietrouw te verhogen. Verbetering van therapietrouw levert een grote gezondheidsverbetering op!
€ 195

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
0-5.5
In Nederland sterven jaarlijks ongeveer 1900 mensen door suïcide: jongeren, volwassenen, en ouderen. Als hulpverleners onderschrijven we de missie ‘dat niemand alleen, onbegrepen en onbehandeld sterft door suïcide’. Preventie en behandelen start dan ook met het onderkennen van suïcidale dreiging: thuis, op school, op het werk, in de spreek- en behandelkamer. Cursisten leren suïcidaliteit herkennen, er vrij over te praten, hoe door te vragen, hoe een veiligheidsplan te maken en wie je daarbij kunt inschakelen. Daarnaast is er ruimte om eigen casuïstiek op het gebied van suïcidepreventie in te brengen. Enerzijds onderscheiden we frustratie- oftewel emotionele agressie. Aan de andere kant kun je te maken krijgen met instrumentele agressie. Frustratieagressie is veelal re-actief, instrumentele agressie is pro-actief. Bij frustratie-agressie is er een hoge mate van arousal, er wordt gereageerd vanuit een frustratie. Door gebrek aan zelfcontrole kan het heftig worden en behoorlijk uit de hand lopen. Hoe verschillende soorten agressie tijdig te signaleren en hier adequaat mee om te gaan? Hoe conflictsituaties te beïnvloeden en escalaties te voorkomen? Hoe je werksituatie zo veilig mogelijk te maken? Dit zijn enkele vragen die aan bod komen tijdens deze praktijkgerichte training. Er worden concrete tools aangereikt die per meteen kunnen worden ingezet in de eigen beroepspraktijk. Veertien dagen voorafgaand aan de training kunnen de deelnemers via e-een enquête eigen vragen, knelpunten en casuïstiek onder de aandacht brengen.
Op aanvraag
30 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
6
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 en DSM 5-TR aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
€ 195
13 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen gaan vaak een ingewikkeld samenspel aan met andere psychische, gedrags- en systeemproblemen. In deze cursus leer je deze stoornissen herkennen en ontdek je de mogelijkheden van diagnostiek en behandeling. Met deze deskundigheid kun je bijdragen aan de psychische én lichamelijke gezondheid van ouderen.
€ 540
19 Sep
Sep
10:00
€ 2995

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
35
Praktische handvatten voor het signaleren en begeleiden
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor begeleiders, verpleegkundigen en teamleiders.
€ 2995

MEDtalks.nl

E-learning
1
Van alle nieuw ontstane psychiatrische aandoeningen komt de depressieve stoornis het meeste voor. Bijna 1 op de 5 volwassenen in Nederland wordt ooit in het leven depressief. Prof. dr. Robert Schoevers en drs. Jolien Veraart gaan in deze nascholing nader in op hardnekkige depressie, de gevolgen ervan en de reguliere behandelopties.
Gratis

Vrouwenzorg

E-learning
5
Eén op de vier Nederlanders heeft last van psychische problemen. Er is dus een grote kans dat je als zorgprofessional tijdens je werk in aanraking komt met de psychiatrie.
Op aanvraag
09 May
May
09:30

King Nascholing

Classroom
Amsterdam
6-7
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
€ 220
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299