Mentaliseren Bevorderende Therapie voor kinderen die trauma hebben meegemaakt
Deze cursus richt zich op het werken met getraumatiseerde kinderen in de leeftijd van vijf tot twaalf jaar en hun gezinnen.Prijzen
Beroepen
Voor wie
Klinische Psychologen, Psychotherapeuten, GZ-psychologen, Psychologen, Orthopedagogen, Psychiaters en HBO’ers werkzaam in de GGZ. Voor deze verdiepingscursus wordt de kennis uit de basiscursus MBTK bekend verondersteld.
Doel van de MBT-K en trauma cursus
Deze cursus richt zich op het werken met getraumatiseerde kinderen in de leeftijd van vijf tot twaalf jaar en hun gezinnen. Het gaat hierbij om kinderen die langdurig zijn blootgesteld aan relationeel trauma zoals: fysieke mishandeling, seksueel misbruik, huiselijk geweld, emotionele verwaarlozing, soms in combinatie met adoptie of pleeggezinplaatsing.
Deze cursus biedt zowel een theoretische verdieping op mentaliseren als ook een praktische en ervaringsgerichte verdieping in het leren opzetten en uitvoeren van een MBT-behandeling bij getraumatiseerde kinderen, jongeren en hun gezinnen.
Programma
Relationeel trauma meemaken is van invloed op de manier waarop we onszelf, de ander en de wereld zien en ervaren. Dit heeft zijn weerslag op de ontwikkeling van het mentaliseren en onvoldoende gementaliseerd worden werkt trauma in de hand. In deze cursus behandelen we de verschillende traumareacties en hoe je deze kunt herkennen in een MBT-behandeling met het kind (spel) en hun gezinnen. De relatie tussen mentaliseren, (gedesorganiseerde) gehechtheid en epistemische strategieën wordt besproken. Er wordt gekeken hoe je het epistemisch vertrouwen in een behandeling kan bevorderen zodat het kind of de jongere weer open kan gaan om te leren en ervaren.
Aan de hand van casuïstiek van getraumatiseerde kinderen worden de bouwstenen van mentaliseren belicht, specifieke interventies besproken om bijvoorbeeld ook te werken aan het maken van een narratief over zichzelf en de traumatische ervaringen.
In MBTK time-limited wordt vanaf het begin ook gewerkt met zicht op afronding van de therapie. Als je meer moeite moet doen om je daadwerkelijk te hechten aan anderen is afhechten in de therapie een belangrijk thema. Ook dit is een onderdeel van de cursus.
Toetsing
De toetsing vindt plaats op de derde cursusdag. Er wordt van alle cursisten verwacht dat zij een casus uitwerken aan de hand van de theorie over MBTK en trauma.