Schematherapie voor ouders en de Infant Mental Health (IMH) visie
Prijzen
Beroepen
Sprekers
drs. Lisa Numann
Docent
Lisa Numann is psychotherapeut en IMH-Specialist. Ze is werkzaam bij de afdeling 0-6 jarigen bij Youz. Lisa is coördinerend behandelaar bij een multidisciplinair behandelteam vanuit de Infant Mental Health visie. Lisa is naast haar klinisch werk actief als (hoofd-)docente binnen meerdere modules van de opleiding tot IMH-consulent en IMH-Specialist bij RINO Groep Utrecht. Lisa is ook actief binnen de beroepsvereniging van de DAIMH. Lisa vind het belangrijk dat IMH specialisten zich vanuit verschillende methodieken en invalshoeken blijven verdiepen in therapievormen die in combinatie met de IMH visie gebruikt kunnen worden in ouder-kind behandelingen.drs. Esra Schuiling-Kayihan MSc
Docent
Esra Schuiling is GZ psycholoog, senior schematherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in eigen praktijk en is aangesloten bij Psyche & Zwangerschap. Zij heeft zich met name gespecialiseerd in het werken met moeders die last hebben van depressieve en/of angstklachten met milde persoonlijkheidsproblematiek en moeite hebben met de hechting met hun kindje. Zij heeft een schematherapie groep voor mama's ontwikkeld en voert onderzoek uit naar het effect op de hechtingsrelatie tussen moeder en kind.Het krijgen van een kindje kenmerkt een stressvolle periode vol veranderingen. Het is een periode waarin ouders extra kwetsbaar zijn in het vermogen om te mentaliseren en waarbij negatieve vroege hechtingsrelaties getriggerd kunnen worden. De komst van een baby doet een groot beroep op het mentaliserend vermogen. Vanuit schematherapie termen is het mentaliserend vermogen het beste te beschrijven als de ‘gezonde volwassene modus’. Dit vermogen is essentieel in de levensfase waarin de baby het meest afhankelijk is van de ouder(s). Een ouder die vanuit een gezonde volwassene modus reageert op de baby geeft de baby het gevoel begrepen te worden en biedt een veilige omgeving om zichzelf te ontwikkelen.
Maar het interpreteren van de signalen van de baby kan een voortdurende uitdaging zijn voor de ouder. Niet weten of begrijpen waarom een kindje huilt, niet wil eten of slapen kan ervoor zorgen dat vroege hechtingsrelaties en schema’s bij (een van de) ouder(s) worden getriggerd. Het huilen van een baby kan bijvoorbeeld nare herinneringen oproepen. Op die momenten kan de ouder overspoeld raken door eigen emoties en minder sensitief reageren op de behoeften van het kind. Een verstoord ouderlijk reflectief functioneren hangt zowel samen met onveilige gehechtheid of een gebrekkige affectregulatie bij de ouder als met verschillende psychopathologie bij het kind.
Gelukkig lijken behandelingen gericht op het verbeteren van het ouderlijk reflectief vermogen een positieve invloed te hebben op de kwaliteit van de verbinding tussen ouders en hun baby. In studies waarin is gekeken naar het effect hiervan is een verband gevonden met de vermindering van klachten bij het kind en de ouder(s).
Inhoudelijke beschrijving van de lesdag(en):
Voorafgaand aan de cursus:
- verdiept de schematherapeut zich in de visie en de concepten van IMH
- verdiept de IMH-Specialist zich in de basis van schema’s, modi en de beginselen van schematherapie
Lesdag 1
- Casuïstiek: kijken vanuit de IMH visie en vanuit schematherapeutische blik naar ouders en ouder-kindrelatie
- Update over effectiviteit van schematherapie en van IMH
- Raakvlakken en verschillen tussen behandelmethoden uit IMH en vanuit schematherapie
- Oefenen imaginatie met affectbrug
Lesdag 2
- Schematherapie en IMH in de zwangerschap
- Casuïstiek: ontrafelen gedachtepatronen bij ouder(s) over hun eigen interne kwetsbare kind vanuit concepten IMH en vanuit schematherapie
- The Good Enough Parent
- Oefenen imaginatie gezonde volwassene instappen
- Partnerrelatie
- Handvatten om ouder(s) de eigen gedachtepatronen en gevoelens over de relatie met hun kind te begrijpen aan de hand van vroegkinderlijke onaangepaste schema’s en modi