Deze cursus is verlopen

Motiverende hulpverlening
Ben jij zorg- of onderwijsprofessional en wil jij leren hoe je in jouw behandeling of begeleiding iemand ‘aan’ kunt zetten? Hoe je de cliënt en zijn omgeving kunt motiveren en activeren? Zodat zij zélf regie nemen in het dagelijkse leven en leren hoe zij eigen hulpvragen kunnen aanpakken en oplossen?
03 mrt. 2025
09:00 - 17:00
1285
30-62.5 Punten
Webinar
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 1285
Datum en locatie
03 mrt. 2025
09:00
22 apr. 2025
17:00
Stadhuisplein 1, 3811LM, Amersfoort
Beroepen
Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
62.5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
62.5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
62.5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
62.5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
62.5 Punten
Registerpl
Sprekers
Adrianne van Doorn
PAO docent en (leer)supervisor
Adrianne van Doorn is verbonden aan PAO Psychologie als trainer, leerbegeleider, methodisch ontwikkelaar en trainingsacteur. De ontwikkeling van mensen én organisaties loopt als een rode draad door haar carrière, duurzame verandering heeft haar focus. Met een innovatieve en leergerichte blik vindt ze het een uitdaging deelnemers en organisaties te laten zien, voelen en ervaren wat er nodig is om deze verandering in gang te zetten. Adrianne heeft een positieve, transparante, directieve en empathische werkstijl waarbij ze zich richt op het creëren van een lerende omgeving. Hierbij worden deelnemers uitgenodigd om zelf op onderzoek uit te gaan en zich te verhouden tot de materie. Adrianne: “Ik geloof in de wens tot kwaliteit en professionaliteit van mensen en organisaties. Bevlogenheid, sprankeling en samenwerking zien ontstaan en hierdoor de effectiviteit zien groeien, is wat mijn werk mooi, ondernemend en intrigerend maakt. Als de mens, professional én organisatie groeit, ontstaat er een werkomgeving met gezonde, blije en vitale mensen die blijvend in ontwikkeling zijn. Vanuit deze drive leer ik professionals hoe ze dit volwassenleren handen en voeten kunnen geven. Als methodisch ontwikkelaar van Ontwikkelingskunde© sta ik aan de basis van de beroepen van de toekomst en hoe het leren van medewerkers blijvend een beweging creëert van inspiratie en motivatie.”
Doelen
Na afloop van deze cursus:
kun je een actieve, positieve, uitdagende en voor de cliënt inzichtelijke manier van samenwerken met de cliënt (en zijn omgeving) creëren;
heb je ervaren dat dat sterker regie voeren op het totaalproces van de cliënt leidt tot meer eigenaarschap bij de cliënt. En weet je hoe je dit in de praktijk doet;
heb je jouw werkwijze aangepast van ‘praten over, naar doen’. Je werkt doelgerichter, met een duidelijker plan;
kun je gedrag en doelen met de cliënt opdelen in kleine stapjes, waarmee je successen behalen centraal stelt;
kun je gesprekstechnieken en hulpmiddelen adequaat toepassen in de praktijk;
kun je reflecteren op jouw eigen handelen als (ambulant) hulpverlener.
Omschrijving
Voor veel hulpverleners is het een valkuil dat ze zélf de problemen van hun cliënten of leerlingen oplossen. Dit kost vaak ontzettend veel energie en levert op de lange termijn weinig successen op. In deze cursus maak je de stap van probleemoplossend hulpverlener naar een coachende, begeleidende hulpverlener. Dit zorgt voor meer werkplezier bij jou en meer motivatie bij de cliënt of leerling.
In deze cursus leer je met kortdurende interventies doelen te stellen en bereiken. Deze interventies zijn gebaseerd op het competentiemodel. Je leert hoe je aansluit bij jouw cliënt. Je leert hoe je bestaande krachten en kwaliteiten centraal stelt en benadrukt oplossingen en successen in plaats van vragen en problemen. Tegelijkertijd onderzoek je hoe de client zijn draaglast kan verminderen.
Je leert hoe je een balans vindt tussen wat de cliënt zelf kan en wat je als professional moet doen om het zelf-oplossend-vermogen van de cliënt te activeren.
Je krijgt praktische handvatten om positiever en meer oplossings- en doelgericht te werken.
In de cursus ga je actief aan de slag met een aantal tools die je je volledig eigen maakt en direct kan toepassen in jouw praktijk. Daarbij werken we met jouw eigen werkpraktijk en jouw casuïstiek.