
Sturen en samenwerken
De tweede stap in het ontwikkelen van klinisch leiderschap richt zich op sturen en samenwerken vanuit je persoonlijke en professionele kompas. Dit vraagt niet alleen om inzicht in je missie en visie, maar ook in het krachtenveld waarin je opereert. Het ziekenhuis is een werkgemeenschap met een harde kant (Structuur, Systemen, Strategie) en een zachte kant (Shared values, Style, Skills, Staff).
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Dr. Bianca van Maldegem
Docent
Dr. Bianca van Maldegem (1968) heeft 17 jaar ervaring als kinderarts. Ze begon in het AMC als kinderarts stofwisselingsziekten en werkte vervolgens in Gelre Apeldoorn als kinderarts en opleider. Hierbij gaf zij medisch teamwork trainingen en was zij landelijk actief binnen het Concilium Pediatricum en de Plenaire Visitatie Commissie van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Toe aan een nieuwe uitdaging, volgde ze opleidingen in (zorg)management, Health Informatics, (team)coaching, mediation en prediation. Inmiddels richt zij zich volledig op leiderschap en samenwerking in de zorg. Dit doet zij als docent, teamcoach en prediation® expert en als bestuurder van CL Performance.
Dr. Jolien M. Bueno de Mesquita
Docent
Dr. Jolien M. Bueno de Mesquita (1976) is ruim 10 jaar psychiater en bij verschillende zorgbedrijven van de Parnassia Groep als psychiater en manager zorg werkzaam geweest. Op dit moment werkt zij als psychiater in de Acute keten (o.a. bij de crisisdienst en het IHT-team) van Parnassia. Als supervisor en mentor begeleidt Jolien psychiaters, verslavingsartsen, huisartsen en verpleegkundig specialisten (in opleiding). Zij is sinds 2019 docent persoonlijk leiderschap, klinisch leiderschap en professionaliteit voor aios, (medisch) specialisten en managers zorg. In haar praktijk ‘JBM Consultatie & Coaching’ coacht ze sinds 2019 (zorg)professionals in hun rol en loopbaanontwikkeling. Samen met Maurits Nijs schreef zij het boek ‘De essentie van leiderschap in de psychiatrie’ (Boom Psychologie en Psychiatrie).
Marlies Snelleman – van der Plas
Docent
Marlies Snelleman – van der Plas (1979) heeft 9 jaar ervaring als psychiater en manager. Ze begon na haar opleiding bij GGNet als psychiater van het team persoonlijkheidsstoornissen aldaar en stapte vrijwel direct ook in het managementteam. Zij heeft zowel AIOS psychiatrie als Verpleegkundig Specialisten in opleiding mogen begeleiden en geeft onderwijs aan AIOS op specifieke onderwerpen, zoals netwerkzorg. In de GGZ heeft ze verschillende management posities doorlopen en sinds januari 2023 is ze directeur zorg en bedrijfsvoering van de acute zorg bij Lentis. In 2023 rondde ze haar MBA bij de Erasmus Universiteit af.
Audrey van Schaik
Docent
Audrey van Schaik (1972) is ruim 20 jaar psychiater en heeft in de GGZ verschillende management posities doorlopen, waaronder directielid bij GGZ inGeest. Na een uitstap van enkele jaren als bestuursvoorzitter in de ouderenzorg, is zij sinds eind 2022 bestuurder van GGZ Rivierduinen. Naast haar werk als psychiater en bestuurder is zij altijd betrokken geweest bij onderwijs en intervisies van psychiaters (i.o.) en medisch specialisten, o.a. door de ontwikkeling van de module beleid en management van het psychiatrieonderwijs. Ook was en is zij actief bij de NVvP, o.a. als bestuurslid van de afdeling beleid en management, de beroepsbelangencommissie en de KNMG. Daarnaast heeft zij een non-profit stichting gericht op empowerment van psychiatrisch patiënten en psychiatrie-educatie in Suriname.
De tweede stap in het ontwikkelen van klinisch leiderschap richt zich op sturen en samenwerken vanuit je persoonlijke en professionele kompas. Dit vraagt niet alleen om inzicht in je missie en visie, maar ook in het krachtenveld waarin je opereert. Het ziekenhuis is een werkgemeenschap met een harde kant (Structuur, Systemen, Strategie) en een zachte kant (Shared values, Style, Skills, Staff).
In deze cursus onderzoek je hoe dit krachtenveld werkt: wat is de ambitie van de organisatie, hoe breed wordt die gedeeld, en welke krachten en belangen spelen mee? Je leert effectief samen te werken om je doelen te bereiken, verdiept je in teamdynamiek, synergie en je eigen voorkeurspatronen en valkuilen.
Je scherpt je vaardigheden in het herkennen en doorbreken van disfunctionele patronen in samenwerking en communicatie. Daarnaast oefen je onderhandelvaardigheden om win-winoplossingen te vinden bij tegengestelde belangen.
Onderwerpen
- Organisatiekunde: het 7S-model
- Krachtenveld en belangen binnen de organisatie
- SWOT-analyse: analyse van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen
- Teamdynamiek en teamrollen
- Sturen vanuit visie en beleidsplan
- Onderhandelvaardigheden
- Intervisie met eigen casuïstiek