
Veranderen: kunst en kunde
Wanneer je jouw missie en visie wilt realiseren binnen het krachtenveld van belangen en relaties in de organisatie, brengt dat verandering met zich mee. Als klinisch leider is het belangrijk inzicht te hebben in veranderprocessen en vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van een veranderaanpak die past bij jou, de doelen en de context.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Dr. Bianca van Maldegem
Docent
Dr. Bianca van Maldegem (1968) heeft 17 jaar ervaring als kinderarts. Ze begon in het AMC als kinderarts stofwisselingsziekten en werkte vervolgens in Gelre Apeldoorn als kinderarts en opleider. Hierbij gaf zij medisch teamwork trainingen en was zij landelijk actief binnen het Concilium Pediatricum en de Plenaire Visitatie Commissie van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Toe aan een nieuwe uitdaging, volgde ze opleidingen in (zorg)management, Health Informatics, (team)coaching, mediation en prediation. Inmiddels richt zij zich volledig op leiderschap en samenwerking in de zorg. Dit doet zij als docent, teamcoach en prediation® expert en als bestuurder van CL Performance.
Anne Jonkman
Docent
Anne Jonkman (1953) heeft na zijn opleiding geneeskunde bijna 10 jaar in Afrika gewerkt, eerst als districtsarts in Zambia en Malawi en de laatste jaren als eindverantwoordelijke van het (net academisch geworden) Queen Elisabeth Central Hospital in Blantyre. Terug in Nederland heeft hij 11 jaar gewerkt als ziekenhuisbestuurder, waarvan 7 jaar (tot november 2004) als algemeen directeur van het Deventer Ziekenhuis. Vervolgens richtte hij organisatieadviesbureau De Praktijk op en begeleidde hij vele ziekenhuizen en vakgroepen op het gebied van samenwerking, strategie en governance. Hij werkt tevens als coach en toezichthouder.
Wanneer je jouw missie en visie wilt realiseren binnen het krachtenveld van belangen en relaties in de organisatie, brengt dat verandering met zich mee. Als klinisch leider is het belangrijk inzicht te hebben in veranderprocessen en vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van een veranderaanpak die past bij jou, de doelen en de context.
De vierde cursus van het curriculum richt zich daarom op het begrijpen, ontwerpen en (bege)leiden van veranderingen. Met het 8-stappenmodel van Kotter en het kleurenmodel van de Caluwé en Vermaak leer je organisaties en veranderprocessen vanuit verschillende perspectieven te benaderen en een aanpak te kiezen die past bij de situatie. Aan de hand van een eigen verandercasus oefen je je in stijlen van leiderschap bij verandering en bij het kiezen van passende interventies.
Verandering en innovatie gaan vaak hand in hand met ondernemerschap. Daarom ga je in gesprek met een zorgondernemer over nieuwe mogelijkheden en wat ondernemerschap van je vraagt.
Daarnaast verdiep je je in de preventie en aanpak van (mogelijk) disfunctioneren van zorgprofessionals. Ook hierbij staat immers een beoogde verandering centraal.
Onderwerpen
- Veranderkunde
- Effectief vergaderen
- Preventie en aanpak van (mogelijk) disfunctioneren
- Ondernemen in de zorg
- Intervisie rond eigen casuïstiek