ADHD: definitie en diagnostische strategie

ADHDdruk gedragimpulsief gedragongeconcentreerdinattentonoplettendhyperactieftweelingstudiesmoleculaire geneticaerfelijkheidomgevingsfactorenhersenscanneuroanatomieneurofysiologieneurochemieaandachtstekortreïficatiedsm-vDSM-5gedragscriteriamethylfenidaatpsychische stoornisclassificatiestrategie
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?
Op aanvraag
2 Punten
E-learning

Prijzen

Op aanvraag
Opmerking : De prijs van deze curus is afhankelijk van uw CME-online abonnement

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
2 Punten
ABC1

Sprekers

dr. Sanne te Meerman

Speaker

drs. David Con

Speaker

Doelen

Na het volgen van deze cursus:

kunt u de diagnostische strategie toepassen om te bepalen of het toegevoegde waarde heeft om van ADHD te spreken of dat het beter is om eventuele problemen zonder stoornislabel te benaderen.
kunt u niet-medicamenteuze ondersteuningsmogelijkheden bij ADHD toepassen.
kunt u de definitie van ADHD uitleggen, inclusief de DSM-5-criteria en de verschillende subtypes.
kunt u de epidemiologie en etiologie van ADHD beschrijven, waaronder de rol van erfelijkheid en omgevingsfactoren.
weet u wat de huisarts kan betekenen voor kinderen en volwassenen met ADHD.
Omschrijving

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?

In deze cursus worden de definitie van ADHD en de criteria voor een ADHD-classificatie besproken. Vervolgens komen de epidemiologie, etiologie en pathofysiologie aan bod. Een kernonderdeel van de cursus is de diagnostische strategie, waarin een vierstappenmodel helpt om te bepalen of het toegevoegde waarde heeft om van ADHD te spreken of dat het beter is om eventuele problemen zonder stoornislabel te benaderen. Het laatste deel van de cursus gaat over de niet-medicamenteuze ondersteuning van mensen met een ADHD-classificatie.

CME-Online

info@CME-Online.nl
0302644100
40, Janssoniuslaan, Utrecht, 3528AJ

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
3
Er bestaat veel discussie over de ondersteuning bij ADHD: is medicatie wel nodig? Wat zijn de langetermijngevolgen van medicijnen? En zijn er alternatieve methoden?
Op aanvraag
30 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
6
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 en DSM 5-TR aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
€ 195

PAOFarmacie

E-learning
3
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.
€ 105
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
14 Jul
Jul
09:30

PsyQ

Classroom
Den Haag
0-4
Snel ingepraat worden over medicatie bij volwassenen met ADHD? Tot de doelgroep van de cursus behoren psychiaters, artsen, verpleegkundig specialisten en andere beroepsbeoefenaren die de Basiscursus Diagnostiek en Behandeling van ADHD bij volwassenen hebben gevolgd.
€ 285
20 May
May
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
Utrecht
6
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505

Euregionaal Congresburo

E-learning
14-16
Deze online leergang bestaat uit de cursussen "Werken met leerlingen met AD(H)D in het onderwijs" en "Werken met leerlingen met autisme in het onderwijs" en is ideaal voor iedereen die een HBO- of academisch werk- en denkniveau heeft en in het onderwijs werkt met leerlingen met AD(H)D en / of autisme.
€ 138

GGZ Ecademy

E-learning
1-1.5
Dit leertraject is een praktische vertaling van de handreiking CGT bij Jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis van de Academische Werkplaats Kajak.
Op aanvraag

Prelum Uitgevers

E-learning
5
Met lezingen en workshops over o.a. psychedelica, ADHD-medicatie en antidepressiva, klinisch redeneren, designerdrugs, ouderenpsychiatrie, slaapstoornissen bij kinderen, gebruik van clozapine en een somatische workshop over onderzoek van de longen.
€ 299