Webinar - Begeleiding van jeugdigen in adoptie-, gezinshuis- en pleegzorg

instabiliteittraumaadoptiegezinnenpleeggezinnen

De emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen in pleeggezinnen, adoptiegezinnen en gezinshuizen wordt vaak beïnvloed door complexe gehechtheidsproblemen, niet zelden veroorzaakt door eerdere trauma’s en instabiliteit. Deskundige ondersteuning is cruciaal om deze problemen te herkennen en effectief aan te pakken. Het is daarnaast essentieel om de rechtspositie van deze kinderen te begrijpen en te respecteren. Door goed op de hoogte te zijn van hun rechten en de toepassing hiervan in de praktijk, kunnen hulpverleners en leerkrachten ervoor zorgen dat kinderen actief worden betrokken bij beslissingen die hen aangaan en dat hun belangen altijd voorop staan. Specialistische kennis en vaardigheden zijn dus onmisbaar voor het creëren van een stabiele en ondersteunende omgeving in pleeggezinnen, adoptiegezinnen en gezinshuizen, wat cruciaal is voor het opbouwen van veilige gehechtheidsrelaties, ook wanneer de biologische ouders niet (altijd) in beeld zijn. Tijdens dit praktijkgerichte webinar zullen drie ervaren sprekers dit onderwerp vanuit bovengenoemde perspectieven belichten, met specifieke aandacht voor de context van pleeg-, adoptie- en gezinshuiszorg.

06 feb. 2025
13:00 - 17:00
175
0-4 Punten
Online
Webinar
Webinar

Prijzen

Regulier € 175
Opmerking :21% BTW bij inschrijving vóór 22 november 2024 (daarna € 195,00 ex. 21% BTW)

Datum en locatie

06 feb. 2025
13:00
17:00
Online

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
4 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
4 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
4 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
4 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
4 Punten
FGzPt

Sprekers

Dr. Guido van de Luitgaarden

Voorzitter en host
Guido van de Luitgaarden is opgeleid als sociaal-pedagogisch hulpverlener en werkte in die hoedanigheid onder meer in het sociaal-cultureel werk. Hij was gedurende 16 jaar als senior onderzoeker en docent werkzaam bij Zuyd Hogeschool, lectoraat Sociale Integratie. Guido promoveerde aan de University of Salford (VK) op een proefschrift over oordeels- en besluitvorming bij vermoedens van kindermishandeling. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij echtgenoot en (pleeg)vader.

Dr. Anneke Vinke

Pedagogische permanentie
Anneke Vinke heeft orthopedagogiek gestudeerd in Nijmegen, met als specialisatie opvoedings-en gedragsproblemen bij jonge kinderen. Zij is gepromoveerd op een proefschrift over adoptie. Naast heel veel andere werkzaamheden, werkt Anneke in haar eigen praktijk, coördineert de opleiding sensorimotor psychotherapie en is free-lance docent bij de RINO-groep. Anneke Vinke zal in deze inleidende presentatie recente wetenschappelijke inzichten uit gehechtheidsonderzoek koppelen aan de dagelijkse opvoedingspraktijk in adoptie- en pleeggezinnen en gezinshuizen. Juist daar waar om uiteenlopende redenen een kind niet kan of mag opgroeien in het gezin waar het geboren is, is het wezenlijk dat er een ander permanent gezin voor dat kind gevonden wordt. Een plek waar het zich thuis mag voelen, in verbinding met het gezin waar het geboren is. Pedagogische permanentie verwijst naar de continuïteit en stabiliteit in de opvoedingssituatie van een kind. Het concept benadrukt het belang van een duurzame, veilige en vertrouwde omgeving waarin een kind kan opgroeien. Dit is cruciaal voor de ontwikkeling van gehechtheid en het emotionele welzijn van het kind, diens mentale en fysieke gezondheid. Pedagogische permanentie streeft naar het minimaliseren van verplaatsingen en instabiliteit in de opvoeding, vooral in situaties van adoptie en pleegzorg. Door een consistente en langdurige opvoedingssituatie te waarborgen, kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen, vertrouwen opbouwen en gezonde relaties aangaan. Dit is wezenlijk voor zowel algehele psychologisch welbevinden, maar ook voor latere relaties en fysieke gezondheid. Anneke zal aan de hand van casuïstiek praktijkgerichte handvatten bieden voor professionals die werken met deze doelgroep.

Mr. Mariska Kramer

De stem van het kind
Mariska studeerde rechten aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, hoofdrichtingen privaat, constitutioneel recht en bestuursrecht. Aansluitend volgde zij de opleiding tot advocaat.Vanuit haar praktijkstage bij het bureau voor de kinderrechter aan de Amsterdamse rechtbank raakte zij geïnteresseerd in de kinderbescherming. Zij studeerde af op een praktijkonderzoek bij de voogdij- en gezinsvoogdij-instelling William Schrikker Stichting. In haar loopbaan als advocaat en als juridisch stafmedewerker bij het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering (LJ&R), specialiseerde zij zich geleidelijk steeds meer in de jeugdbescherming. In haar advies- en procespraktijk staat zij regelmatig pleegouders bij en adviseert zij pleegzorgaanbieders en gecertificeerde instellingen. Ook in haar nevenfuncties maakt zij zich sterk voor het belang van het (pleeg)kind. Zo is zij onder meer voorzitter (geweest) van diverse klachtencommissies (Bureau Jeugdzorg Flevoland 2005-2013, William Schrikker Groep 2014-2017) was zij enige jaren lid van het bestuur van de stichting Maan, die zich inzet voor de positie van kinderen zonder ouderlijke zorg. De juridische rechtspositie van adoptie-, pleeg- en gezinshuiskinderen varieert per type zorg en nationale wetgeving. Bij adoptie krijgen kinderen dezelfde rechten als biologische kinderen, terwijl pleegzorg meestal tijdelijk is en de biologische ouders hun ouderlijke rechten behouden. Gezinshuizen bieden langdurige zorg, maar de biologische ouders behouden vaak hun rechten. Pleeg- en gezinshuiskinderen hebben recht op onderwijs, gezondheidszorg, een veilige leefomgeving en inspraak in beslissingen. Maar welke specifieke wetten beschermen de rechten en welzijn van het kind en hoe hiermee om te gaan in de praktijk om de stem van het kind te laten gelden?

José Koster

Gevoelige gesprekken: communiceren met pleeg- adoptie- en gezinshuiskinderen over biologische ouders
José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige. Zij doceert, traint en coacht (teams) beroepskrachten en studenten in het onderwijs, welzijn en zorg, in de (onderlinge-) communicatie en de omgang met ouders. Ook publiceerde zij hierover artikelen. José is mede-ontwikkelaar van de vakopleiding ‘Individuele Opvoedopstellingen’ en (Master)trainer van het programma ‘Het Begint Bij Mij’ en de interventies GIZ en M@ZL. Daarnaast is zij werkzaam als geregistreerd supervisor (LVSC) en heeft zij een praktijk voor (relatie) coaching en Individuele gezinsopstellingen in Haarlem. Zij heeft ruime ervaring en kennis over o.a. ouderschap &opvoedondersteuning; -migratie; -LVB; -detentie; en -(jeugd- ) zorg.
Omschrijving
  • Gehechtheid vanuit de pedagogische kracht van pleegzorg, adoptie en gezinshuiszorg
  • Kennis over pedagogische permanentie en de toepassing daarvan
  • De stem van het kind van het kind in pleegzorg, adoptiegezinnen en gezinshuiszorg
  • Praten met kinderen over de biologische ouders


Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

info@congresburo.comm
2, De Mandel, a, Maastricht, 6227CS