Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige

gedragskundigenprobleemgedragernstig probleemgedragprobleemsituaties
Deze 7-daagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. De cursus gaat uit van de visie van CCE op de aard en het ontstaan van probleemgedrag.
2325
45 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 2325
Inclusief : lunch en digitale literatuur
Exclusief : aan te schaffen boek

Beroepen

Jeugdzorgwerker
45 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
45 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
45 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
45 Punten
NIPK&J/NVO

Sprekers

drs. Carmen van Bussel

Docent
Carmen van Bussel is ortho­peda­goog, GZ-psycho­loog en EMDR thera­peut (VEN). Zij werkt 25 jaar in de zorg voor mensen met een ver­stande­lijke beper­king en is gespeciali­seerd in de beeldvorming en behan­del­ing van probleemgedrag, met name bij mensen met zelfverwonding en mensen met psychia­trische pro­ble­men. Carmen is zelf­standig gevestigd en werkt onder andere als consulent voor het CCE.

drs. Peter Koedoot MSc

Docent
Peter Koedoot is psycho­loog en werk­zaam bij het CCE als Project manager Effectmeting. Eenvoudig retrospectief evaluatief onder­zoek naar probleemgedrag bij cliënten in de langdurige zorg (gehandi­capten­zorg, ouderen­zorg, psychia­trie, jeugd­zorg/speciaal onder­wijs) waarbij door Centrum voor Consultatie en Experties (CCE) consultaties zijn uit­ge­voerd. Dit onder­zoek is meerdere keren uit­ge­voerd (met tussenpozen van enkele jaren), waarbij ook trends (door de jaren heen) werden geanalyseerd.

drs. Martin de Vor

Docent
Martin de Vor is NVO Orthopeda­goog-generalist, Gezondheidszorgpsycho­loog BIG en NVO/NIP Supervisor. Hij is tientallen jaren bij ver­schil­lende instel­lingen als senior gedragskundige werk­zaam geweest. Vanuit die achter­grond is hij thans actief als consulent en docent in het postacademisch onder­wijs. Martin is auteur van het boek Active Support, een handreiking voor de onder­steuning aan mensen met een beper­king. Dit boek is verschenen in 2014.

Yvonne Zimmerman

Docent
Yvonne Zimmerman is werk­zaam bij het CCE als adviseur Leren en Opleiden. Zij heeft ruime ervaring in het bege­leiden van mede­wer­kers in het omgaan met probleemgedrag. Daarnaast is zij opleider op het gebied van video inter­ventie.
Omschrijving

De visie van CCE over aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van deze leergang. Op basis van deze visie vindt een kritische reflectie plaats op je eigen rol en positie als gedragskundige. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie. Dit is dus geen leergang over bepaalde diagnostische categorieën, specifieke methodieken en praktische oplossingen voor bepaalde typen van probleemsituaties. Het is een leergang waarin CCE zijn expertise ten aanzien van rol en positie van de gedragskundige overdraagt.


Wat leer je?

Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.


Doelgroep

De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.

Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:

  • je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
  • je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
  • je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)

De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.

RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

€ 27.5

SDB groep B.V.

E-learning
1
Inleiding Onder probleemgedrag verstaan we alle gedrag van de zorgvrager dat hij en/of zijn omgeving als moeilijk hanteerbaar ervaart. Belangrijk is dat gedrag en de context waarin dit plaatsvindt niet door iedereen als probleem wordt ervaren. In de cursus maakt de cursist kennis met een aantal zorgvragers. Hoe benadert de cursist deze personen?
€ 27.5

Hupper

E-learning
9.5-18
In dit college leer je een inschatting te maken van het gedrag van jongeren.
€ 59

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

E-learning
2
Deze cursus voor begeleiders, verzorgenden en verpleegkundigen gaat dieper in op probleemgedrag van cliënten en de rol van antipsychotica hierbij. Je leert wat de nadelen zijn van deze middelen en hoe ze afgebouwd kunnen worden.
€ 26.45
16 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
12-18
Diagnostiek en behandeling bij volwassenen met een licht verstandelijke beperking en probleemgedrag vraagt specifieke deskundigheid. Is het gedrag 'normaal' bezien vanuit het ontwikkelingsniveau of is er iets anders aan de hand? Hoe ga je een behandelrelatie aan met volwassenen die het moeilijk vinden om hulp te accepteren? Deze cursus laat zien hoe belangrijk het is om eerst zicht te krijgen op het ontwikkelingsniveau en de mate waarin iemand overvraagd is geweest.
€ 590
08
Mar
2024
21
Mar
2026

Ergo Learning

E-learning
3-5.5
Iedere zorgprofessional herkent het wel: je investeert tijd en energie in het aanleren van nieuwe vaardigheden aan je cliënt, maar het lijkt alsof het niet beklijft. Soms begrijpt de cliënt niet wat je bedoelt, of vertoont hij onveilig gedrag ondanks herhaalde instructies om voorzichtig te zijn. Het is mogelijk dat jouw cliënt te maken heeft met cognitieve uitdagingen. Vaak merken we dat zelfs na herhaalde instructies, de cliënt niet handelt zoals gewenst. Het komt voor dat de cliënt toch steun zoekt bij een steunverbod, de rollator in een hoek blijft staan, of alleen het bed inkruipt met een hoog valrisico. Als zorgverleners voelen we intuïtief aan dat de cliënt cognitieve problemen heeft. Maar hoe gaan we hier effectief mee om in therapie? Hoe benaderen we de cliënt op een correcte manier? Het omgaan met cliënten met cognitieve problemen vereist een specifieke aanpak in de therapie. Hoe je enkele knepen van dit vak in de vingers krijgt, leer je in deze E-learning.
€ 161
19
Jun
2024
19
Jun
2025
Gratis

Novicare

E-learning
1
Laag complexe specifiek geneeskundige zorg
Deze e-learning is een onderdeel van een scholingsprogramma over laag complex specifiek geneeskundige zorgthema’s ten behoeve van de inhoudelijkedeskundigheidsbevordering van de VS/PA (basisarts) voortkomend uit de ontwikkeling van stepped care en taakherschikking tussen arts VG en VS/PA.
Gratis
11 Sep
Sep
09:00
€ 1595

Brainfeed

Classroom
Kasteel Engelenburg
12
Van lijden naar leiden
Veranderen is vooruitgaan. Dokters hebben steeds vaker (ook) een leidende rol in veranderprocessen. Maar als je door de stroop moet waden, schiet dat niet op. Door dwarsliggers en tegenwind is het soms ‘a hell of a job’. Ontdek samen met Lucie Douwes Dekker in deze praktijkgerichte masterclass hoe u (weer) lol in die rol krijgt.
€ 1595