Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige
Deze 7-daagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. De cursus gaat uit van de visie van CCE op de aard en het ontstaan van probleemgedrag.Prijzen
Beroepen
Sprekers
drs. Carmen van Bussel
Docent
Carmen van Bussel is orthopedagoog, GZ-psycholoog en EMDR therapeut (VEN). Zij werkt 25 jaar in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en is gespecialiseerd in de beeldvorming en behandeling van probleemgedrag, met name bij mensen met zelfverwonding en mensen met psychiatrische problemen. Carmen is zelfstandig gevestigd en werkt onder andere als consulent voor het CCE.drs. Peter Koedoot MSc
Docent
Peter Koedoot is psycholoog en werkzaam bij het CCE als Project manager Effectmeting. Eenvoudig retrospectief evaluatief onderzoek naar probleemgedrag bij cliënten in de langdurige zorg (gehandicaptenzorg, ouderenzorg, psychiatrie, jeugdzorg/speciaal onderwijs) waarbij door Centrum voor Consultatie en Experties (CCE) consultaties zijn uitgevoerd. Dit onderzoek is meerdere keren uitgevoerd (met tussenpozen van enkele jaren), waarbij ook trends (door de jaren heen) werden geanalyseerd.drs. Martin de Vor
Docent
Martin de Vor is NVO Orthopedagoog-generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG en NVO/NIP Supervisor. Hij is tientallen jaren bij verschillende instellingen als senior gedragskundige werkzaam geweest. Vanuit die achtergrond is hij thans actief als consulent en docent in het postacademisch onderwijs. Martin is auteur van het boek Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking. Dit boek is verschenen in 2014.Yvonne Zimmerman
Docent
Yvonne Zimmerman is werkzaam bij het CCE als adviseur Leren en Opleiden. Zij heeft ruime ervaring in het begeleiden van medewerkers in het omgaan met probleemgedrag. Daarnaast is zij opleider op het gebied van video interventie.De visie van CCE over aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van deze leergang. Op basis van deze visie vindt een kritische reflectie plaats op je eigen rol en positie als gedragskundige. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie. Dit is dus geen leergang over bepaalde diagnostische categorieën, specifieke methodieken en praktische oplossingen voor bepaalde typen van probleemsituaties. Het is een leergang waarin CCE zijn expertise ten aanzien van rol en positie van de gedragskundige overdraagt.
Wat leer je?
Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.
Doelgroep
De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.
Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:
- je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
- je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
- je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.