Dyscalculie: van signalering naar diagnose basiscursus eendaagse cursus Literatuur staat online.

orthopedagogischeleerstoornissendyscalculie
Kinderen met reken-problemen hebben onder andere moeite om sommen te automatiseren en rekenprocedures te onthouden. Bij psychologen en orthopedagogen groeit de behoefte aan theoretische kennis en praktische informatie.
350
8 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 350

Beroepen

Orthopedagoog-generalist
8 Punten
NIPK&J/NVO
Pedagoog
8 Punten
NVO
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
8 Punten
NIPK&J/NVO
Omschrijving

Kinderen met reken-problemen hebben onder andere moeite om sommen te automatiseren en rekenprocedures te onthouden. Bij psychologen en orthopedagogen groeit de behoefte aan theoretische kennis en praktische informatie.


Wat is dyscalculie? Hoe zit een diagnostisch onderzoek in elkaar? Welke tests kun je gebruiken en welke informatie levert dat op? Welke afwe-gingen maak je bij het stellen van de diagnose? Deze cursus, bedoeld voor psychologen en orthopedagogen die in hun werkveld te maken hebben met leerstoornissen, geeft antwoord op bovenstaande vragen. Eveneens wordt ingegaan op een aantal nieuwe tests die aansluiten bij de beschrijving van dyscalculie in de DSM 5.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
0206250803
5, Leidseplein, Amsterdam, 1017PR

Gerelateerde cursussen

06 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Den Bosch
6-6.5
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
€ 240
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220
26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
25 Sep
Sep
13:00

KWeC

Physical course - series
Van der Valk Hotel Zwolle
12
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.
€ 699