Cursus Dyscalculie en rekenproblemen
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.13:00 - 17:00
699
12 Punten
Physical course - series
Prijzen
Regulier € 699
Datum en locatie
04 apr. 2025
13:00
13 jun. 2025
17:00
Dr. Bloemenlaan 8, 5022KW, Tilburg
16 mei 2025
13:00
04 jul. 2025
17:00
Parallelweg Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk aan den IJssel
25 sep. 2025
13:00
11 dec. 2025
17:00
Nieuwleusenerdijk 1, 8028PH, Zwolle
Beroepen
Orthopedagoog-generalist
12 Punten
NIPK&J/NVO
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
12 Punten
NIPK&J/NVO
Doelen
De deelnemers hebben na deelname aan de cursus Dyscalculie en rekenproblemen:
kennis van theorieën: van belang voor rekenproblemen en rekenstoornissen;
inzicht in het ontstaan van rekenproblemen en rekenstoornissen;
kennis van de relatie rekenen en geheugen, motivatie en faalangst;
inzicht in achterstanden en stoornissen in rekenen en de consequenties daarvan;
kennis gemaakt met enkele toetsen en programma’s voor zwakke rekenaars;
ervaring in het afnemen van een rekenprocesonderzoek;
ervaring in het opzetten en uitvoeren van een kort handelingsplan;
inzicht in de complexiteit van het uitvoeren van een compleet rekendiagnostisch onderzoek;
ervaring in het afnemen van een diagnostisch rekenonderzoek op afgeleid niveau (dit geldt uitsluitend voor universitair afgestudeerden).
Omschrijving
Programma
Middag 1:
- Definiëring van dyscalculie en onderscheid met rekenproblemen op basis van theoretische en empirische overwegingen
- Theoretische achtergrond over rekenen, rekenproblemen en dyscalculie
- Veel voorkomende kenmerken van kinderen met dyscalculie
- Informatieverwerking en rekenen
- Hoe kun je rekenproblemen in groep 1 en 2 signaleren en diagnosticeren?
- Diagnostiek op procesniveau (het toepassen van het diagnostisch rekengesprek; observeren, vragen stellen, variëren van opgaven en hulp bieden) en de consequenties voor verder behandelen
- Bespreking diagnostiekopdracht (casus) voor de volgende keer
Middag 2:
- Bespreking en reflectie op diagnostiekuitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Faalangst en rekenen: hoe tijdig te signaleren en effectief mee om te gaan?
- Wat te doen met mismatch leerling en leraar?
- Wat zijn de effectieve (hulp)programma’s?
- Wat zijn de effectieve behandelmogelijkheden?
- Bespreking behandelopdracht (casus) voor de volgende keer
Middag 3:
- Bespreking en reflectie op behandeluitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Toelichting op achtergronden en effectiviteit van remediërende programma’s
- Hoe kan een school beleid maken om rekenproblemen te voorkomen cq. adequaat om te gaan bij geconstateerde problematiek
- De dyscalculieverklaring
- Het belang van het protocol DDG naast het protocol ERWD
- Afsluiting
KWeC
Gerelateerde cursussen
06 Jun
Jun
09:30
€ 240