Cursus Dyscalculie en rekenproblemen

dyscalculierekenenrekenproblemen
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.
13:00 - 17:00
699
12 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 699

Datum en locatie

04 apr. 2025
13:00
13 jun. 2025
17:00
Dr. Bloemenlaan 8, 5022KW, Tilburg
16 mei 2025
13:00
04 jul. 2025
17:00
Parallelweg Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk aan den IJssel
25 sep. 2025
13:00
11 dec. 2025
17:00
Nieuwleusenerdijk 1, 8028PH, Zwolle

Beroepen

Orthopedagoog-generalist
12 Punten
NIPK&J/NVO
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
12 Punten
NIPK&J/NVO

Doelen

De deelnemers hebben na deelname aan de cursus Dyscalculie en rekenproblemen:

kennis van theorieën: van belang voor rekenproblemen en rekenstoornissen;
inzicht in het ontstaan van rekenproblemen en rekenstoornissen;
kennis van de relatie rekenen en geheugen, motivatie en faalangst;
inzicht in achterstanden en stoornissen in rekenen en de consequenties daarvan;
kennis gemaakt met enkele toetsen en programma’s voor zwakke rekenaars;
ervaring in het afnemen van een rekenprocesonderzoek;
ervaring in het opzetten en uitvoeren van een kort handelingsplan;
inzicht in de complexiteit van het uitvoeren van een compleet rekendiagnostisch onderzoek;
ervaring in het afnemen van een diagnostisch rekenonderzoek op afgeleid niveau (dit geldt uitsluitend voor universitair afgestudeerden).
Omschrijving

Programma

Middag 1:

  • Definiëring van dyscalculie en onderscheid met rekenproblemen op basis van theoretische en empirische overwegingen
  • Theoretische achtergrond over rekenen, rekenproblemen en dyscalculie
  • Veel voorkomende kenmerken van kinderen met dyscalculie
  • Informatieverwerking en rekenen
  • Hoe kun je rekenproblemen in groep 1 en 2 signaleren en diagnosticeren?
  • Diagnostiek op procesniveau (het toepassen van het diagnostisch rekengesprek; observeren, vragen stellen, variëren van opgaven en hulp bieden) en de consequenties voor verder behandelen
  • Bespreking diagnostiekopdracht (casus) voor de volgende keer

Middag 2:

  • Bespreking en reflectie op diagnostiekuitwerking en persoonlijke feedback op casus
  • Faalangst en rekenen: hoe tijdig te signaleren en effectief mee om te gaan?
  • Wat te doen met mismatch leerling en leraar?
  • Wat zijn de effectieve (hulp)programma’s?
  • Wat zijn de effectieve behandelmogelijkheden?
  • Bespreking behandelopdracht (casus) voor de volgende keer

Middag 3:

  • Bespreking en reflectie op behandeluitwerking en persoonlijke feedback op casus
  • Toelichting op achtergronden en effectiviteit van remediërende programma’s
  • Hoe kan een school beleid maken om rekenproblemen te voorkomen cq. adequaat om te gaan bij geconstateerde problematiek
  • De dyscalculieverklaring
  • Het belang van het protocol DDG naast het protocol ERWD
  • Afsluiting


KWeC

info@kwec.nl
0517452389
14, Hoofdweg, Hitzum, 8805TG

Gerelateerde cursussen

ExpertCollege BV

E-learning
4
Medisch rekenen bestaat uit vele klinisch relevante deelgebieden en omvat hiermee vele kerncompetenties van de zorgprofessional.
€ 23
13
Jan
2025
12
Jan
2026
€ 40

SDB groep B.V.

E-learning
1
Werk je in de zorg en doe je medicatie klaarmaken en/of verstrekken, een vochtbalans bijhouden of zuurstof uit een cilinder toedienen, dan is goed kunnen rekenen van groot belang. Een verkeerde berekening kan in de praktijk ernstige gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk om regelmatig te oefenen met medisch rekenen.
€ 40
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220
26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
06 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Den Bosch
6-6.5
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
€ 240