In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.
Functioneel geletterd met TOS betekent er zowel aandacht naar taal als naar lezen moet gaan.
In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.De theorie wordt op de dag zelf verbonden aan de praktijk door middel van een casus van de cursusleider. Door deze voorbeelden kunt u ook direct de vertaalslag maken naar uw eigen leerling(en).
Tijd voor het opfrissen en verdiepen van uw kennis omtrent kinderen die slecht verstaanbaar spreken als gevolg van fonologische stoornissen? De cursus ‘Fonologie, onderzoek en behandeling’ is dan zeker een goede keuze.
Fonologische stoornissen hebben een specifiek gerichte aanpak nodig. Vandaar deze cursus waar iedereen na een stuk theorie, direct praktisch aan de slag gaat met de uitwerking. Zowel tijdens de cursusdagen als tussen de cursusdagen, wordt er veel geoefend, zodat de cursus direct een toegevoegde waarde is voor zowel de logopedist als de behandelde cliënt(en).
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.
In 3,5 dagen SMART met de cursus Spellingspecialist. SMART staat hier voor: Stappenplan, Multisensorieel, Alles op instructieniveau, Retentietraining en Time on Task. Het koppelt praktische en wetenschappelijke inzichten in een multisensoriële aanpak. Woorden landen en wortelen hierdoor beter in het brein en ‘moeilijke-woordenangst’ verdwijnt. Wie zich inschrijft voor de cursus maakt zich het SMART-principe snel eigen, door de inbreng van een eigen casus.
In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.
€ 888
04-09-2025
KWeC
18-09-2025
KWeC
02-10-2025
KWeC
27-11-2025
KWeC
Wij maken gebruik van cookies. Door op accepteren te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.