Sensorische informatieverwerking in de vroege ontwikkeling; anders bekeken

logopedistenergotherapiesensorische informatieverwerkingkinderenkinderfysiotherapie
In deze module wordt er anders gekeken naar 0-2 jarigen. De relatie tussen sensomotorische informatieverwerking en de ontwikkeling van het brein is inmiddels door wetenschappelijk onderzoek ruimschoots onderbouwd. Zintuigen liggen aan de basis van een zich ontwikkelend kinderbrein. Iedere baby en iedere ouder heeft een eigen sensorisch profiel; deze profielen kunnen in de wederzijdse communicatie matchen of juist een uitdaging vormen. De therapeut kan de normale en verander(en)de sensomotore ontwikkeling van 0-2 jarigen beschrijven en in kaart brengen en maakt sensomotore kansen en kwetsbaarheden profielen. De zintuigen spelen in de normale ontwikkeling een belangrijke rol in de regulatie. Baby’s hebben weinig mogelijkheden tot zelfregulatie ze zijn afhankelijk van co-regulatie door de ouder/verzorger. Deze co-regulatie verloopt via de zintuigen! In samenspraak en samenwerking met de ouder(s) worden modulatie strategieën afgestemd om het persoonlijk profiel van de ouder en het kind. Deze cursus is bestemd voor ergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten en logopedisten die bij voorkeur met 0 tot 2-jarigen werken.
2100
0-70 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2100
Inclusief : Cursusmateriaal , koffie/thee en lunch
Exclusief : Verplichte literatuur, de boeken Infant Toddler Sensory Profile; handleiding, vragenlijsten en scoreformulieren (Pearson Assessment) en Leven met Sensaties; W. Dunn

Beroepen

Ergotherapeut
70 Punten
EN
Fysiotherapeut
Accreditatie in aanvraag
KNGF, KRF
Logopedist
70 Punten
NVLF
Oefentherapeut
70 Punten
VvOCM

Sprekers

Miriam Hufen

Ergotherapeut

Chantal O’Dwyer

Kinderfysiotherapeut

Eline Putters- Kuijpers

Kinderfysiotherapeut

Sabine de Hoop

Kinderfysiotherapeut en draagconsulent

John Bos

Neuropsycholoog en fysiotherapeut

Natasja van Kollenburg

Orthopedagoog

Anita van Eeden

Logopedist

Fleur Sickinghe

Logopedist
Omschrijving

De module Anders kijken naar 0-2 jarigen is opgevolgd door de module Sensorische Informatieverwerking in de vroege Ontwikkeling, anders bekeken. De basis van deze nieuwe module blijft de combinatie van evidence en expert opinion.


De deelnemer kan de sensorische informatieverwerking accentueren in de vroege ontwikkeling van het kind. De samenwerking met ouders, en dit bij voorkeur in de thuissituatie, blijft cruciaal in alle fases van klinisch redeneren en de behandeling/begeleiding. Kijken en begeleiden vanuit de sensorische informatieverwerking in relatie tot bewegend functioneren biedt ouders nieuwe en wellicht andere kansen in de ondersteuning van hun kind.


De deelnemer relateert de sensomotorische informatieverwerking aan de ontwikkeling van het brein. Deze relatie is in wetenschappelijk onderzoek ruimschoots aangetoond. Deze verwerking is de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind in de ruimste zin van het woord. De evidentie voor vroege sensomotorische interventie groeit. Vroeg begonnen is veel gewonnen. Zeker bij een veranderde ontwikkeling biedt het kijken vanuit een sensorisch informatieverwerkingsperspectief kansen in de ondersteuning van het kind en ouders.


Sensorische informatieverwerking en regulatie zijn aan elkaar gerelateerd en beïnvloeden de ouder-kind relatie. De relatie tussen ouder en kind kan zich ontwikkelen mede dankzij zintuigsystemen die zowel door het kind als de ouder(s) worden ingezet. Iedere baby en iedere ouder heeft zijn eigen sensorisch profiel en temperament; deze profielen kunnen in de wederzijdse communicatie matchen of juist een uitdaging vormen. Na deze module herkent de deelnemer onder meer de sensorische profielen en temperamenten en de match of mismatch die daardoor kan ontstaan.


Interventiestrategieën zijn altijd gekoppeld aan de functionele activiteiten van elke dag. Sensorische informatieverwerking is daarnaast altijd gerelateerd aan bewegen. In iedere dagelijkse activiteit is er sprake van prikkelverwerking. In deze module wordt de prikkelverwerking altijd benaderd vanuit een functioneel perspectief.


De deelnemers hanteren een familiegerichte benadering en relateren de Sensorische Informatieverwerking aan het bewegend functioneren en het bewogen worden. Zowel in de normale als de veranderde ontwikkeling. De relatie met (co-)regulatie, affect/emoties , slapen, voeding en voedingsverwerking, verzorging, interactie en communicatie en spel worden steeds gelegd.


Omdat we de module al een aantal jaren geven kunnen we nog beter afstemmen op de vraagstellingen die we vanuit de diverse paramedische werkvelden de afgelopen jaren zijn tegengekomen. De module is multidisciplinair van opzet zodat ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Het multidisciplinaire karakter van deze module wordt in evaluaties zeer gewaardeerd. Er is door de keuze in werkvormen en het uitgebreide begeleidende docenten team voldoende mogelijkheid om vakgerichte vragen uit te kunnen werken.


DOELGROEP(EN)

Ergotherapeuten

Logopedisten

Kinderfysiotherapeuten

Anders kijken naar Kinderen

info@anderskijkennaarkinderen.nl
0718876472
91, Oude Vest, Leiden, 2312XT

Gerelateerde cursussen

07 Nov
Nov
13:00

Nederlands Paramedisch Instituut

Classroom
Fletcher Hotel-Restaurant Klein Zwitserland
12
Na de cursus kun je de gevolgen van belangrijke kwetsuren van het kinderbrein inventariseren, en het adaptatiegedrag en onbegrepen klachten herkennen. Je kunt jouw positie hierin bepalen en waar mogelijk interventies toepassen.
€ 610

Sarkow b.v.

Incompany
3.5
De deelnemer kent aan het einde van de workshop de basisprincipes van de SI bij ouderen, verstandelijk beperkten en kinderen en heeft inzicht in de daarbij in te ze​tten hulpmiddelen.
€ 60
13 Sep
Sep
09:30

Kenniscentrum SIEM

Physical course - series
Cursus- en vergadercentrum Domstad
63-123
Heb jij in je werk te maken met kinderen die snel overprikkeld raken of prikkels vermijden? Of met kinderen die juist veel prikkels zoeken? Wil jij de ontwikkeling van elk kind stimuleren en daarbij gebruik maken van gedegen kennis over de sensorische informatieverwerking? Wil je de sensorische informatieverwerking meenemen in je diagnostiek en behandeling? En in je adviezen aan ouders en school? Dan is deze opleiding een goede aanvulling op je expertise als kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut, kinderoefentherapeut, logopedist of psychomotorisch therapeut!
€ 1950 - 2135
01 Oct
Oct
09:00
€ 990

Fontys voor Professionals

Classroom
Buurtcentrum Poortershoes
29
De PROMPT 2 cursus is een mooie kans om je vaardigheden in de PROMPT-behandeltechniek verder te ontwikkelen. Het verdiepen in verschillende prompts, het leren over de bewegingsvlakken, en het stellen van doelen voor motorische spraak, taal en sociale interactie kunnen je expertise aanzienlijk vergroten.
€ 990

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69

Euregionaal Congresburo

E-learning
9-10
Deze eLearning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met autisme in de klas.
€ 69
11 Sep
Sep
09:30
€ 2518

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
33
Wil je als jeugdverpleegkundige nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Doe dan deze vijfdaagse module.
€ 2518
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145
05 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
12-28
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
€ 850