(Hoog)begaafdheid: herkennen en uitvragen in de spreekkamer
Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Karin van Amelsvoort
Docent
Jeroen Ward
Docent
Doelen
Na afloop van deze eendaagse module
We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.
In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?
Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.