Train-de trainer Baecke-Fassaert motoriek test

motoriekmotorische ontwikkelingkinderenontwikkelen
De BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.
960
12 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 960

Beroepen

Jeugdarts KNMG
12 Punten
AJN
Verpleegkundige
12 Punten
KVR

Competenties

Medisch handelen40 %
Samenwerken20 %
Kennis en wetenschap40 %

Sprekers

Ellen Rietveld

Docent
Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFTM. Nu werkt ze 3 dagen pw als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.

Hetty Gorter

Docent
Leren kijken naar bewegen van kinderen is één van haar passies als ervaren kinderfysiotherapeut. Ze heeft bijna 45 jaar gewerkt bij het Revalidatiecentrum het Roessingh en hield zich dagelijks bezig met het beoordelen van afwijkingen in de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen, signaleren van pathologie en reeds gediagnosticeerde pathologie. Als docent geeft ze haar kennis graag door aan JGZ-professionals zodat ouders en kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Doelen

Na afloop van deze module

kun je benoemen wat de BFMT is en uitleggen waarom we deze test gebruiken in Nederland.
kun je het onderzoek lege artis uitvoeren.
kun je uitleggen welke tools je kunt inzetten om te zorgen dat het onderzoek bij elk kind lukt.
kun je uitleggen hoe het onderzoek zich verhoudt tot de andere tools in de JGZ.
heb je kennis van theorie betreffende de motorische ontwikkeling.
weet je de sterke en zwakke punten van de BFMT.
kun je opgedane kennis over de BFMT en motoriek meewegen in de duiding van de BFMT en hiermee een onderbouwde uitspraak doen richting ouders over de uitslag van de BFMT.
kun je een onderbouwd vervolgplan opstellen, wanneer de motoriek meer aandacht behoeft.
kun je benoemen welke kenmerken in de algemene observatie van motoriek en de afname van de BFMT je kunnen helpen in het signaleren van mogelijk bredere problematiek.
kun je uitleggen waarom vroeg signalering belangrijk is voor deze doelgroep.
kun je bij verdenking op pathologie of reeds gediagnostiseerde pathologie, een onderbouwd advies geven om de motorische ontwikkeling te ondersteunen.
kun je benoemen welke didactische tools je kunt inzetten om je collega’s te trainen in de BFMT.
Omschrijving

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT

Dagdeel 1 staat in het kader van de didactische vaardigheden. Natuurlijk is kennis over inhoud van belang maar daarmee alleen red je het niet. Je leert over breinprincipes: hoe leren mensen en wanneer beklijft nieuwe informatie het beste? We gaan verkennen wat voor trainer jij wilt zijn en bespreken de randvoorwaarden voor een goed opgebouwde les. Aan de hand van videobeelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Bij dagdeel 2 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Maar we gaan er hierbij wel vanuit dat je al ruime ervaring hebt met het uitvoeren van de BFMT. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 3 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 4 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

NSPOH

De NSPOH (Netherlands School of Public & Occupational Health) levert als non-profit organisatie een waardevolle bijdrage aan de verbetering van de volksgezondheid, de arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie in Nederland.
info@nspoh.nl
0308100500
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV

Gerelateerde cursussen

The Physiology Academy

Incompany
6
Deze ééndaagse cursus bestaat uit twee lezingen in de ochtend van inspanningsfysioloog Dr Tim Takken.
€ 325

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69

Euregionaal Congresburo

E-learning
9-10
Deze eLearning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met autisme in de klas.
€ 69
11 Sep
Sep
09:30
€ 2518

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
33
Wil je als jeugdverpleegkundige nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Doe dan deze vijfdaagse module.
€ 2518
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145
03 Sep
Sep
10:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
18
In deze driedaagse cursus word je geschoold in de noodzakelijke basistechnieken voor een doeltreffend gebruik van hypnose bij kinderen, zodat je na afloop in staat bent om een eenvoudige hypnose interventies toe te passen.
€ 995
05 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
12-28
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
€ 850
25 Jun
Jun
09:30
€ 585

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
18-36
Wil jij kinderen kunnen begeleiden bij rouw en hierin de juiste ondersteuning bieden? Schrijf je dan nu in voor de cursus 'Kinderen in de rouw'. Leer alles over de verschillende soorten rouw, de belangrijkste vragen en reacties van kinderen in rouw en hoe je als hulpverlener dit proces op een gedegen manier kunt ondersteunen. Ontdek de systemische en contextuele benadering en krijg inzicht in de DSM-V beschrijving van rouw. Meld je vandaag nog aan voor deze waardevolle cursus en vergroot je kennis en vaardigheden.
€ 585
12 Oct
Oct
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
12
Een tweedaagse cursus training waarbij de emotionele aspecten worden belicht van het GEEN contact hebben met één van de ouders.
€ 420