Deze cursus is verlopen

Webinar Ergotherapie op school in relatie tot handschriftonderwijs

ergotherapiekinderergotherapieschoolschrijvenhandschriftonderwijs

De enorme toestroom van kinderen met handschriftproblematiek zegt iets over een groter achterliggend probleem. Veel kinderen zijn in groep 3 nog niet klaar om te gaan leren schrijven en het lukt sommigen niet goed om met de bestaande methode te leren schrijven. Verdiep je in een nieuwe visie op handschriftonderwijs in theorie en praktijk, waarin de methode is aangepast aan het kind van deze tijd en voorkomen wordt dat het kind zich moet aanpassen aan de methode. Leer hoe je als ergotherapeut beter kunt aansluiten bij het kind en de klas.

90
2 Punten
Online
Webinar
Webinar

Prijzen

Regulier € 90
Kortingen
€ 30
Alleen voor leden

Beroepen

Ergotherapeut
2 Punten
EN

Sprekers

Marjon van Sambeek

Docent
Marjon van Sambeek is Kinderergotherapeut en heeft veel kennis en ervaring opgebouwd binnen regulier en speciaal basisonderwijs op het gebied van handschriftproblemen. Zowel individuele als groepsbehandeling. Tevens auteur van 'Stimuleren van handigheid bij kinderen'. Medeauteur van het artikel: 'Blijven we verbinden of laten we het los? 'in het EM magazine 2019.

Hans Stroes

Docent
Hans Stroes heeft een scholings- en adviesbureau op het gebied van bewegen op de basisschool. Naast bewegingsonderwijs liggen zijn specialiteiten op het gebied van motorisch remedial teaching, fijne motoriek, spelen en handschriftonderwijs. Hij geeft al meer dan 25 jaar scholingen aan leerkrachten.
Omschrijving

Waarom dit webinar

Dit webinar is geschikt voor ergotherapeuten die werken met kinderen met handschriftproblemen op school. Hoe geef je je observatie, behandeling en advies vorm? Met oog voor participatie en inclusie. Leer meer over schriftanalyse. Hoe onderscheidt je of beweging, ruimte of vorm het probleem is bij een kind? Welke interventies zijn wanneer effectief? Wat draag je over aan de leerkracht en wat doe je zelf? Hoe kan de ergotherapeut het beste antwoord geven op de vragen van de leerkracht, over het betreffende individuele kind, maar ook vanuit de groep bezien? Hoe kan de ergotherapeut het meest efficiënt inhoud geven aan het beperkt aantal behandeluren?


Leerdoelen

  • Meer kennis over handschriftontwikkeling, handschriftonderwijs en ergotherapie. Meer achtergrond bij interventies tijdens de ergotherapie wat betreft handschriftproblemen. Omdat je meer kennis hebt, kun je beter vragen van leerkrachten beter beantwoorden zoals: Welke oefeningen kan ik het kind extra laten doen, pre-teaching of herhaling? Kun je ook eens kijken naar mijn hele klas?
  • Groep 3 is niet klaar om te gaan leren schrijven, wat kunnen we doen?
  • Kiezen we blokschrift of verbonden schrift? 
  • De schrijfhouding en pengreep van veel kinderen laat te wensen over. Wat kan ik doen?
  • Welke handschriftmethode adviseer je?
  • Hoe vaak moeten we nog schrijven in alle groepen?
  • Welke schrijfmaterialen adviseer je? Meer kennis over handschriftontwikkeling, handschriftonderwijs en ergotherapie. Meer achtergrond bij interventies tijdens de ergotherapie wat betreft handschriftproblemen. Omdat je meer kennis hebt, kun je beter vragen van leerkrachten beter beantwoorden zoals: Welke oefeningen kan ik het kind extra laten doen, pre-teaching of herhaling? Kun je ook eens kijken naar mijn hele klas?
  • Groep 3 is niet klaar om te gaan leren schrijven, wat kunnen we doen?
  • Kiezen we blokschrift of verbonden schrift?
  • De schrijfhouding en pengreep van veel kinderen laat te wensen over. Wat kan ik doen?
  • Welke handschriftmethode adviseer je?
  • Hoe vaak moeten we nog schrijven in alle groepen?
  • Welke schrijfmaterialen adviseer je?


Vereniging Ergotherapie Nederland

en@ergotherapie.nl
0302628356
750, Orteliuslaan, Utrecht, 3528BB