Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach)
In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten: kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Na de cursus CO-OP Approach™ heb je extra tools om:
Docenten Jolien van Houten, Laurens de Kroon en Rianne Jansens geven in samenwerking met de Ergo Academie de 3-daagse cursus ‘CO-OP Approach™’ in Utrecht.
In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten: kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.
Cliënt voorwaarden betreffen een voldoende mate van communicatieve en cognitieve vaardigheden.
De cursus bestaat uit twee aaneengesloten dagen, met na ongeveer vier maanden een derde cursusdag. De cursus is gevarieerd en interactief: presentatie van theorie, praktische ervaringsopdrachten, observatie aan de hand van video’s, oefenen met elkaar wisselen elkaar af.
Op basis van kennis en begrip van de theorie en de voortdurende ontwikkeling van het CO-OP concept, train je technieken die je kunt gebruiken bij de toepassing van de CO-OP Approach™, zoals:
- Cliënt gecentreerde doelbepaling
- Analyse van het handelen met de dynamische interactie tussen de cliënt, de taak en de omgeving als uitgangspunt, aan de hand van een Dynamische Performance Analyse (DPA)
- Aanleren van de globale probleemoplossingsgerichte cognitieve strategie Doel-Plan-Actie-Check aan de cliënt
- Stimuleren van het ontdekken van domein-specifieke strategieën (DSS) door middel van begeleid ontdekken (guided discovery)
- Therapeutische begeleidingstechnieken horende bij begeleid ontdekken
- Technieken voor de transfer en generalisatie van het geleerde door de cliënt
- Betrekken van de sociale omgeving van de cliënt
- Hanteren van ondersteunende middelen zoals werken met een mediator en werkbladen
- Evaluatie van de verandering in het handelen
- Verwerken data in de vorm van een rapportage
Na de tweedaagse wordt verwacht dat elke deelnemer aan de slag gaat met een cliënt uit zijn/haar praktijksituatie. De gehele interventie wordt dan toegepast: doelbepaling, dynamische performance analyse, interventie en evaluatie om zodoende op de derde dag een casus te kunnen presenteren en toepassingsgerichte vragen te kunnen stellen.
De derde dag staat in het teken van het bespreken van eigen ervaringen en vragen aan de hand van de gepresenteerde casus, verdieping door extra toelichting en oefening, handvatten om de CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijkcontext.