Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach)

motorisch lerenmotorische ontwikkelingcognitiefCO-OPDCDADHDCVANAHASS
In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten: kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.
09:30 - 17:00
855 - 1025
21 Punten
Physical course - series

Prijzen

Variabel € 855 - 1025
Opmerking : 855,- leden 1025,- niet- leden

Datum en locatie

10 feb. 2025
09:30
03 jun. 2025
17:00
Orteliuslaan 750, 3528BB, Utrecht

Beroepen

Ergotherapeut
21 Punten
EN

Doelen

Na de cursus CO-OP Approach™ heb je extra tools om:

Cliëntgerichte doelstellingen te formuleren
Het handelen van de cliënt in de context te analyseren en te beïnvloeden vanuit de persoon, de omgeving en de activiteiten
Actief leren bij de cliënt te bevorderen
Oplossingsgericht werken verder vorm te geven
Het geleerde en nieuwe taken in een andere context toe te passen te faciliteren
De CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijk
Omschrijving

Docenten Jolien van Houten, Laurens de Kroon en Rianne Jansens geven in samenwerking met de Ergo Academie de 3-daagse cursus ‘CO-OP Approach™’ in Utrecht.

In deze 3-daagse cursus leer je om met de interventie Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP Approach™) cliënten te ondersteunen in het (weer) oppakken van de eigen handelingsregie. De CO-OP Approach™ wordt in Nederland in de desbetreffende richtlijnen aanbevolen voor volwassenen na CVA en voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Er is bewijskracht voor de effectiviteit van de CO-OP Approach™ voor diverse doel-en-leeftijdsgroepen, te weten: kinderen/jongeren met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP, SB als ook voor volwassenen met CVA en NAH.

Cliënt voorwaarden betreffen een voldoende mate van communicatieve en cognitieve vaardigheden.

De cursus bestaat uit twee aaneengesloten dagen, met na ongeveer vier maanden een derde cursusdag. De cursus is gevarieerd en interactief: presentatie van theorie, praktische ervaringsopdrachten, observatie aan de hand van video’s, oefenen met elkaar wisselen elkaar af.


Op basis van kennis en begrip van de theorie en de voortdurende ontwikkeling van het CO-OP concept, train je technieken die je kunt gebruiken bij de toepassing van de CO-OP Approach™, zoals:

  • Cliënt gecentreerde doelbepaling
  • Analyse van het handelen met de dynamische interactie tussen de cliënt, de taak en de omgeving als uitgangspunt, aan de hand van een Dynamische Performance Analyse (DPA)
  • Aanleren van de globale probleemoplossingsgerichte cognitieve strategie Doel-Plan-Actie-Check aan de cliënt
  • Stimuleren van het ontdekken van domein-specifieke strategieën (DSS) door middel van begeleid ontdekken (guided discovery)
  • Therapeutische begeleidingstechnieken horende bij begeleid ontdekken
  • Technieken voor de transfer en generalisatie van het geleerde door de cliënt
  • Betrekken van de sociale omgeving van de cliënt
  • Hanteren van ondersteunende middelen zoals werken met een mediator en werkbladen
  • Evaluatie van de verandering in het handelen
  • Verwerken data in de vorm van een rapportage

Na de tweedaagse wordt verwacht dat elke deelnemer aan de slag gaat met een cliënt uit zijn/haar praktijksituatie. De gehele interventie wordt dan toegepast: doelbepaling, dynamische performance analyse, interventie en evaluatie om zodoende op de derde dag een casus te kunnen presenteren en toepassingsgerichte vragen te kunnen stellen.

De derde dag staat in het teken van het bespreken van eigen ervaringen en vragen aan de hand van de gepresenteerde casus, verdieping door extra toelichting en oefening, handvatten om de CO-OP Approach™ te implementeren in de eigen praktijkcontext.

Vereniging Ergotherapie Nederland

en@ergotherapie.nl
0302628356
750, Orteliuslaan, Utrecht, 3528BB

Gerelateerde cursussen

16 Sep
Sep
09:15

SchrijvenNL

Classroom
Van der Valk Nijmegen
9-34
Deze eendaagse basiscursus is gericht op het verwerven van kennis en vaardigheden bij kinderen met schrijfproblemen. De nieuwste inzichten vanuit de wetenschap worden vertaald naar de dagelijkse praktijk.
€ 345
13 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Utrecht
6-7
In de cursus 'EMDR bij ontwikkelingsstoornissen' leer je nog beter om een EMDR-casusconceptualisatie te maken bij kinderen, jongeren en volwassenen, in het bijzonder bij diegenen met co morbide ADHD en/of ASS.
€ 240

PAOFarmacie

E-learning
3
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.
€ 105
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
14 Jul
Jul
09:30

PsyQ

Classroom
Den Haag
0-4
Snel ingepraat worden over medicatie bij volwassenen met ADHD? Tot de doelgroep van de cursus behoren psychiaters, artsen, verpleegkundig specialisten en andere beroepsbeoefenaren die de Basiscursus Diagnostiek en Behandeling van ADHD bij volwassenen hebben gevolgd.
€ 285
20 May
May
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
Utrecht
6
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505

Euregionaal Congresburo

E-learning
14-16
Deze online leergang bestaat uit de cursussen "Werken met leerlingen met AD(H)D in het onderwijs" en "Werken met leerlingen met autisme in het onderwijs" en is ideaal voor iedereen die een HBO- of academisch werk- en denkniveau heeft en in het onderwijs werkt met leerlingen met AD(H)D en / of autisme.
€ 138
16 Sep
Sep
09:30

AXON leertrajecten

Classroom
Eenhoorn Amersfoort
24-38.5
Samen werken aan herstel met behulp van begeleidingsmodel en online training ‘Met Maf Meer Mens’. Herstellen ná de revalidatie, hoe doe je dat? Hoe krijg je weer meer regie over je leven na zo’n ingrijpende gebeurtenis als hersenletsel? Hoe kan jij als professional je cliënten en naasten in dit proces coachen, passend bij hun vraag? Steeds meer professionals zoeken naar tools die henzelf én de cliënt hierin kunnen ondersteunen. De bewezen effectieve online training ‘Met MAF meer mens’ geeft professionals houvast in deze coaching én cliënten in hun herstel.
€ 1475

Prelum Uitgevers

E-learning
5
Met lezingen en workshops over o.a. psychedelica, ADHD-medicatie en antidepressiva, klinisch redeneren, designerdrugs, ouderenpsychiatrie, slaapstoornissen bij kinderen, gebruik van clozapine en een somatische workshop over onderzoek van de longen.
€ 299