Triage - Ins & outs

Triage in de huisartsenpraktijk is een must
triagetriagegesprekkenvaardigheidjuiste zorgjuiste hulpverlener
Het doel van een goed triagegesprek is zorgen dat de patiënt op het juiste moment (urgentie) de juiste zorg krijgt van de juiste hulpverlener.
13:30 - 16:30
549
10 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 549

Datum en locatie

22 mei 2025
13:30
19 jun. 2025
16:30
Raadhuisstraat 25, 7001EX, Doetinchem

Beroepen

Doktersassistent
10 Punten
CADD
Triagist
10 Punten
CADD

Doelen

Het verschil tussen urgentiegericht denken en diagnostisch denken benoemen
De drie fases in het triagegesprek uitleggen
De eerste fase van het triagegesprek toepassen
Een open oriëntatie herkennen en toepassen in de 1ste fase
Het belang van een open oriëntatie uitleggen
Op basis van de open oriëntatie een toestandsbeeld vormen
De 1ste en 2de fase van het triagegesprek toepassen
Op de juiste wijze de NHG-triagewijzer inzetten en gebruiken
De verschillende gesprekstechnieken toepassen, o.a. open en gesloten vragen stellen, regie in het gesprek nemen, aansluiten bij de patiënt
Op basis van de inzet van de NHG-triagewijzer de juiste urgentie bepalen en een vervolgactie inzetten
De reden van overleg en vraagstelling duidelijk maken aan de huisarts
De 1ste, 2de en 3de fase van het triagegesprek toepassen
Vervolgacties bij de urgentie inzetten
De verschillenden soorten adviezen uitleggen en toepassen
Het vangnet op een begrijpelijke wijze aan de patiënt uitleggen
Toetsen of de patiënt akkoord gaat met/ begrepen heeft welke vervolgactie ingezet wordt en weet ermee om te gaan wanneer dit niet het geval is
Op een patiëntvriendelijke wijze het gesprek afronden
Eigen valkuilen in lastige situaties herkennen, benoemen en hier professioneel mee omgaan
Omschrijving

Door de toenemende patiëntenstroom binnen de huisartsenpraktijk is vaardigheid in het voeren van triagegesprekken een absolute must geworden voor de doktersassistent van vandaag. Het doel van een goed triagegesprek is zorgen dat de patiënt op het juiste moment (urgentie) de juiste zorg krijgt van de juiste hulpverlener. Tijdens deze scholing leer je dit doel in je gesprekken zo goed mogelijk te borgen.


Het triagegesprek bestaat uit drie fases. Deze scholing is eveneens opgebouwd uit drie bijeenkomsten, waarbij steeds een volgende fase van het triagegesprek aan de inhoud wordt toegevoegd, met behulp van de NHG-triagewijzer.


Tijdens de bijeenkomsten zal gebruik worden gemaakt van de eigen ervaring van cursisten, de inzet van een telefonische-acteur en casuïstiek.

Leerpunt KOEL

secretariaat@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX

Gerelateerde cursussen

19 Jun
Jun
19:00

Leerpunt KOEL

Live Webinar
Online
2
Meer dan de FAST
Om een beroerte of TIA te herkennen, wordt vaak gebruik gemaakt van de FAST: een scheve mond(Face), verlamde arm (Arms) of veranderde spraak (Speech) kunnen duiden op een beroerte. De T staat voor Time, dit is de geschatte tijd dat de symptomen aanwezig zijn. Het is belangrijk om deze tijd door te geven aan de huisarts of aan 112. Tijdens deze scholing leer je een TIA of beroerte (telefonisch) herkennen.
€ 99
22 May
May
10:00
€ 860

Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten

Physical course - series
Baarn
12
Goede triage is belangrijk in huisartsenpraktijken. De urgentie van een zorgvraag is niet altijd duidelijk. Goede triage bestaat uit 3 onderdelen: ABCDE-criteria toepassen, de ingangsklacht beoordelen aan de hand van de specifieke triagecriteria en het vaststellen van urgentie verhogende of verlagende factoren. De NHG-TriageWijzer helpt je bij het stellen van de juiste vragen om goede triage te kunnen toepassen.
€ 860

ExpertCollege BV

E-learning
4
De e-learningmodule ‘e-Xpert Triage: Verloskunde’ is dé manier om op een effectieve, efficiënte en plezierige manier, de Nederlandse Triagewijzer Verloskunde eigen te maken.
€ 223.25
€ 70

SDB groep

E-learning
2
Iedereen communiceert vanuit zijn eigen ervaring en referentietiekader. Bij triage mag het niet uitmaken welke triagist de telefoon aannneemt. Het beeld moet eenduidig zijn en op basis van objectieve informatie gevormd zijn, zonder oordeel, mening of aaname. De uitkomst (urgentie) zou steeds hetzelfde moeten zijn. Dit vraag om efficiënte en effectieve communicatie.
€ 70
24 Jun
Jun
13:00
€ 179

Leerpunt KOEL

Classroom
Leerpunt KOEL
3
Een goed gesprek, hoe doe ik het?
n deze scholing leer je hoe je communicatief een goed triagegesprek kunt voeren. De focus ligt op het ervaren wat beter leren luisteren oplevert en het toepassen daarvan.
€ 179

Federatie WDH Midden-Nederland

E-learning
1
In deze cursus leer je aan de hand van de gespreksroute hoe een telefonisch triagegesprek verloopt en welke vragen in welke situatie het meest passend zijn om te stellen.
€ 90

SDB groep

E-learning
2
In deze e-learning behandelen we de ingangsklachten en bijpassende triagecriteria zoals beschreven in de NHG TriageWijzer versie 2022. We hanteren hierbij het boek. Dit doen we omdat ook de landelijke kennistoets hierop gebaseerd wordt en je op deze manier het beste kunt voorbereiden op de toets.
€ 70

SDB groep

E-learning
2
In deze e-learning behandelen we de ingangsklachten en bijpassende triagecriteria zoals beschreven in de NHG TriageWijzer versie 2022. We hanteren hierbij het boek. Dit doen we omdat ook de landelijke kennistoets hierop gebaseerd wordt en je op deze manier het beste kunt voorbereiden op de toets.
€ 70

Federatie WDH Midden-Nederland

E-learning
1
Een nauwe samenwerking en wederzijds begrip tussen huisartsen op huisartsenposten en triagisten is cruciaal in deze bijzondere vorm van zorgverlening. Om dit tot stand te brengen, is het belangrijk dat huisartsen snappen waarom triagisten bepaalde keuzes maken, en andersom. Speciaal daarom hebben wij de e-learning ‘Urgentiedenken’ ontwikkeld. Speciaal voor huisartsen of geneeskunde studenten voor hun werk op de huisartsenpost.
€ 84

ExpertCollege BV

E-learning
2-6
Met de module van ExpertCollege, die veel oefeningen en casuïstiek uit de praktijk omvat, wordt de triagist snel en effectief bijgeschoold.
€ 398.5