Webinar - Schoolgerelateerde stress en prestatiedruk bij leerlingen
Het is belangrijk om op de juiste manier om te gaan met stress en prestatiedruk bij leerlingen omdat dit aanzienlijke gevolgen kan hebben voor hun welzijn, cognitieve ontwikkeling en toekomstige schoolprestaties. Chronische stress bij leerlingen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs kan leiden tot mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie, die hun emotionele veerkracht aantasten. Deze psychologische belasting vermindert vervolgens hun vermogen om effectief te leren en presteren. Stress heeft bovendien een negatieve invloed op cognitieve functies zoals geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Dr. Guido van de Luitgaarden
Moderator en host
Guido van de Luitgaarden is opgeleid als sociaal-pedagogisch hulpverlener en werkte in die hoedanigheid onder meer in het sociaal-cultureel werk. Hij was gedurende 16 jaar als senior onderzoeker en docent werkzaam bij Zuyd Hogeschool, lectoraat Sociale Integratie. Guido promoveerde aan de University of Salford (VK) op een proefschrift over oordeels- en besluitvorming bij vermoedens van kindermishandeling. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij echtgenoot en (pleeg)vader.
Dr. Margot Peeters
Preventie van stress en prestatiedruk bij (jonge) leerlingen
Margot Peeters is Universitair hoofddocent aan de faculteit Sociale Wetenschappen van Universiteit Utrecht. Zij bestudeert de ontwikkeling van adolescenten en richt haar onderzoek op thema's zoals risicogedrag en verslaving, (problematisch) gaming, externaliserend gedrag en schoolverzuim. Ze is daarbij vooral geïnteresseerd in de wisselwerking tussen individuele verschillen en de invloed van sociale contexten (peers, opleidingsniveau, school) op de ontwikkeling van risicogedrag, waarbij de relatie tussen risicogedrag en mentale een gezondheid een belangrijk terugkomend thema is. In haar onderzoek staat het perspectief van jongeren centraal en probeert ze door middel van participatieve onderzoeksmethoden een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk.
Drs. Ard Nieuwenbroek
Stress, een onderschatte boosdoener
Ard is contextueel therapeut, communicatietrainer en een praktijkman 'pur sang'. Hij heeft ruime expertise op het gebied van activeren van de (vaak verborgen) kracht in mensen. Daarnaast is Ard auteur en heeft inmiddels 40 boeken op zijn naam staan, die veelal over het onderwerp faalangst en contextueel werken gaan. Alhoewel een beetje stress goed kan zijn voor allerlei prestaties is het gevaar van continue te veel stress vaak onderschat. Het wordt dan een vrijwel permanente boosdoener die het cognitieve leren en sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen ernstig bedreigt. In de presentatie onder leiding van Ard Nieuwenbroek ligt de nadruk op de effecten van continue stress en hoe dit vaak leidt tot faalangst en burn-out. Van grote betekenis is natuurlijk wat nu de werkelijke bebronning is van continue stress. Ook daar zal Ard een antwoord op geven vanuit een contextuele benadering.
Drs. Julie Rosseel
Werken aan emoties en vergroten van school- of behandelmotivatie
Julie Rosseel studeerde psychologie aan de Universiteit van Gent. Het werken aan emoties en het vergroten van school- of behandelmotivatie bij leerlingen is cruciaal voor hun welzijn en succes. Het ontwikkelen van emotionele regulatievaardigheden helpt leerlingen doorgaans beter om te gaan met stress en tegenslagen. Door positieve relaties met docenten en ouders te bevorderen, voelen leerlingen zich gesteund en gemotiveerd. Vervolgens kan het implementeren van motiverende leerstrategieën en gepersonaliseerde leertrajecten de betrokkenheid vergroten. Vanuit dit perspectief zal Julie Rosseel het onderwerp benaderen en naast kennis ook praktische handreikingen voor de praktijk bieden.
Doelen
Wat leer je?
Het is belangrijk om op de juiste manier om te gaan met stress en prestatiedruk bij leerlingen omdat dit aanzienlijke gevolgen kan hebben voor hun welzijn, cognitieve ontwikkeling en toekomstige schoolprestaties.
Chronische stress bij leerlingen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs kan leiden tot mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie, die hun emotionele veerkracht aantasten. Deze psychologische belasting vermindert vervolgens hun vermogen om effectief te leren en presteren. Stress heeft bovendien een negatieve invloed op cognitieve functies zoals geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen. Gestreste leerlingen hebben namelijk moeite om zich te concentreren, informatie te onthouden en creatief te denken, wat resulteert in lagere schoolprestaties en een verminderd zelfvertrouwen. Daarnaast kan overmatige prestatiedruk de motivatie van leerlingen ondermijnen. In plaats van gemotiveerd te zijn door een intrinsieke liefde voor leren, associëren zij leren met angst en falen. Dit kan leiden tot een verminderde betrokkenheid bij schoolactiviteiten en zelfs schoolverzuim of vroegtijdige schooluitval.
Deze kernvragen staan centraal tijdens dit praktijkgerichte webinar, waarin drie experts hun kennis verbinden aan de praktijk om naast inzicht ook effectieve oplossingen en strategieën aan te reiken.