Autonomie-versterkend werken

autonomiepsychische stoornissenstressverstoorde relatiesAET
Sleutelkenmerk van goede behandel- en samenwerkingsrelaties van de OG'er en GZ-psycholoog
900
In aanvraag
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 900

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
GZ Pyscholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt

Sprekers

Mevr. prof.dr. M.H.J. Bekker (Marrie)

Docent
Marrie Bekker was van maart 2019 tot mei 2024 hoofdopleider van de GZ-opleiding bij RINO amsterdam. Als zodanig is ze ook als bijzonder hoogleraar verbonden aan de vakgroep Klinische Psychologie van de VU. Daarnaast is ze sinds 2007 hoogleraar Klinische Psychologie bij het Departement Medische en Klinische Psychologie van de Universiteit van Tilburg. Zij is als GZ-psycholoog werkzaam bij de afdeling Persoonlijkheidsstoornissen van de Hoofdlijn. Haar onderzoeksinteresse richt zich op de relatie tussen de transdiagnostische factor autonomie-gehechtheid, gender en psychopathologie; op effectiviteit van autonomieversterkende interventies en op diversiteitscompetentie. Marrie Bekker studeerde klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde daar op de relatie tussen autonomie, gender, en angst- en eetstoornissen. Ze werkte onder meer als groepstherapeut bij het Centrum voor Eetstoornissen in Amsterdam, als klinisch-psychologisch onderzoeker aan de UvA, als GZ-psycholoog bij GGZ De Meren te Amsterdam, en als universitair (hoofd)docent Vrouwenstudies en Klinische gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Tilburg. Ze publiceerde over onderwerpen als autonomie, hechting, angst en depressiviteit; eetstoornissen, en persoonlijkheidsstoornissen en de invloed van hechting op antisociaal gedrag.

Mevr. drs. B. Kouwenhoven (Brenda)

Docent
Drs. Brenda Kouwenhoven is werkzaam als klinisch psycholoog- psychotherapeut bij de PEP-groep in Noordwijk, een psychologenpraktijk waar, naast eerstelijnszorg, ook specialistische behandeling plaatsvindt. Tot januari 2022 had Kouwenhoven een psychotherapiepraktijk in Amsterdam. Sinds 2022 werkt ze als hoofddocent transdiagnostisch behandelen bij RINOamsterdam. Zij werkte zowel intra- als extramuraal in de psychiatrie en heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van posttraumatische stressstoornissen na vroeg kinderlijke traumatisering en eetstoornissen. Centraal in de behandeling staat autonomieversterking waarbij de kracht van de patiënt wordt vergroot.

Doelen

Na afloop van de cursus weet/ken je:

wat autonomie-gehechtheid is en hoe je dit kunt meten/ diagnosticeren;
welke individuele verschillen een rol spelen m.n. qua sekse/gender en etnische herkomst;
de relatie van autonomie-gehechtheid met psychopathologie;
de principes en effecten van Autonomie-Versterkende Therapie (AET);​
de hoofdprincipes van AET toe te passen binnen de kerndomeinen van de OG
Omschrijving

Autonomie-gehechtheid is het vermogen tot zelfsturing in verbondenheid en relaties met anderen. Hoe meer mensen hun autonome doelen - voortkomend uit gezonde behoeften, kunnen nastreven, hoe gemotiveerder ze zijn en hoe groter hun welbevinden. Autonomie-gehechtheid bestaat uit drie componenten, de eerste is zelfbewustzijn ofwel het vermogen om zich bewust te zijn van eigen meningen, wensen en behoeften en deze in sociale interacties te uiten. De tweede is gevoeligheid voor anderen, ofwel gevoeligheid voor de meningen, wensen en behoeften van anderen. De derde component betreft het vermogen tot het hanteren van nieuwe situaties.

In deze cursus introduceren we eerst het gender-sensitieve, moderne begrip van autonomie: autonomie-gehechtheid (‘autonomy-connectedness’). Naar dit fenomeen is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan en bekend zijn de relaties van zwakke autonomie met het gehele palet aan psychopathologie. Ook is bekend hoe autonomie-gehechtheid zich verhoudt tot sekseverschillen en etnische/culturele verschillen. 


Autonomie-gehechtheid is goed meet- en diagnosticeerbaar, en er zijn normgegevens beschikbaar voor het desbetreffende meet- en diagnostische instrument, de AGS-30, bruikbaar bij personen vanaf 16 jaar. Sinds 2016 is er het behandelprotocol voor Autonomie-Versterkende Therapie (Autonomy-Enhancing Therapy; AET), inmiddels een evidence-based therapievorm. Dit protocol is vooral bedoeld voor GZ-psychologen of Orthopedagogen Generalist en betreft een groepsaanpak, maar AET is ook individueel toepasbaar. De cursus behandelt de kernaspecten van AET, waarbij o.a. de volgende thema’s aandacht krijgen: ‘Overlevingsstrategieën’, leergeschiedenis, Ouder-kind en rolmodellen uit gezin van herkomst, Voelen van en omgaan met grenzen, Communicatie, Emoties en cognities en Relaties en Vriendschappen.

Vanwege het grote belang van autonomie-gehechtheid voor het werkdomein van zowel de GZ-psycholoog als de OG zijn in deze cursus de kernaspecten van AET speciaal toepasbaar gemaakt voor zowel de voornaamste GZ- als OG-werkzaamheden. 


Welke werkzaamheden bedoelen we dan? Tot het gebied van de deskundigheid van de Orthopedagoog-Generalist wordt gerekend het verrichten van diagnostiek en het behandelen en begeleiden van zich in een persoonlijke afhankelijkheidsrelatie bevindende personen met leer-, gedrags-, emotionele en/of ontwikkelingsproblemen. Met “afhankelijkheidsrelatie” wordt bedoeld dat de betreffende personen niet of onvoldoende zelfredzaam zijn en zich zonder hulp niet in de (complexe) maatschappij kunnen handhaven. De afhankelijkheid kan gebonden zijn aan een leeftijdsfase of aan al of niet verworven beperkingen, dit kan tijdelijk zijn of permanent.


De inhoud van de AET is een zeer bruikbare aanvulling voor de orthopedagoog-generalist, bij het behandelen van kind en ouders, bij het begeleiden of behandelen van adolescenten, volwassenen en ouderen, maar ook bij de (werk)begeleiding van groepsleiding, persoonlijk begeleiders, docenten en/of ambulant of jeugdhulpverleners, het werken met teams en het samenwerken in netwerk of keten.

NB. Overal waar de Orthopedagoog-generalist genoemd wordt, kan vanzelfsprekend ook de GZ-Psycholoog worden gelezen.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
0206250803
5, Leidseplein, Amsterdam, 1017PR

Gerelateerde cursussen

09 Oct
Oct
09:30

VvAA

Physical course - series
VvAA Utrecht
9
Wat zijn de grootste tijdverspillers in én buiten uw werk? Krijg zicht op wat echt prioriteit heeft en deel uw tijd beter in.
Plannen en werken in de zorg is complex. En toch is er een manier waarmee u beter leert omgaan met zaken die belangrijk voor uw werk zijn, zonder extra stress. Leer in anderhalve dag hoe u baas blijft over uw kostbare tijd. Door deze training krijgt u zicht op wat écht prioriteit heeft en hoe uw tijd beter kunt indelen. Samen met een trainingsacteur gaan we hiermee aan de slag.
€ 995

PIT Actief BV

E-learning
5.5
Een verminderde insulinegevoeligheid lijkt oxidatieve stress en inflammatoire processen te induceren. Hart en vaten, lever en spierweefsel zijn het gevoeligst voor deze effecten. Verbetert een voeding met weinig koolhydraten de insulinegevoeligheid en daarmee de gezondheid?
€ 138.75 - 185
24 Jun
Jun
09:00

Biofeedback Opleiding

Classroom
De eenhoorn
5.5-6
In deze workshop krijg je kennis over stressfysiologie en over de basisprincipes van biofeedback.Het wordt een dag vol afwisseling en zelf ervaren met het doel om na deze dag een goed overzicht te hebben van de mogelijkheden om biofeedback op een goedkope praktische wijze in te zetten voor het creëren van bewustwording van stresssignalen en een verbetering tot het vermogen om te ontspannen bij cliënten met stressgerelateerde klachten.
€ 225
12 Sep
Sep
09:30

Biofeedback Opleiding

Physical course - series
De eenhoorn
18-24
Biofeedback is een methode waarbij lichaamssignalen gemeten worden: ademhaling, hartslag, spierspanning, handtemperatuur en handvochtigheid. Bij een biofeedback meting worden de gemeten waarden vergeleken met normaalwaarden waardoor zichtbaar wordt of er een te veel aan spanning is, of de reactie op stress adequaat is en of er herstel plaatsvindt na een stressreactie. Bij biofeedback training krijgt de cliënt zelf de lichaamssignalen te zien of te horen. Door deze directe terugkoppeling leert de cliënt lichamelijke spanning herkennen en effectiever ontspannen. Het integreren van biofeedback in de behandeling versterkt de zelfredzaamheid en betrokkenheid van de cliënt. Biofeedback is een evidence-based behandeling van een breed scala aan klachten, waaronder angst/paniek, depressie, stress, burnout, slaapproblemen, (hoofd)pijn en hoge bloeddruk.
€ 850
07 Nov
Nov
09:30
€ 675

Biofeedback Opleiding

Physical course - series
De eenhoorn
18-20
Af en toe een nacht moeilijk in slaap vallen, of ’s nachts wakker zijn is een normaal verschijnsel, dat meestal ontstaat na een periode van stress. Als de stress voorbij is dan herstelt de natuurlijke slaap zich weer. Soms echter niet!
€ 675
23 May
May
09:30
€ 3695

Academie Coaching en Leefstijl

Physical course - series
Buitenplaats Rozenlust,
40-72
De Academie coaching en leefstijl biedt voor artsen de 'Nascholing coaching en leefstijl voor artsen' met 3 modules die na toetsing per module en minimaal 80 procent aanwezigheid het certificaat leefstijlcoach geeft. Wanneer je de nascholing coaching en leefstijl voor artsen hebt afgerond, dan heb je naast kennis van alle aspecten van de hele leefstijl ook de vaardigheden om in een gesprek je patiënt te motiveren tot gezonder gedrag. Dat betekent dat je je kennis om kunt zetten in praktische vaardigheden die je in kunt zetten als dat nodig is.
€ 3695
21
Jan
2022
21
Dec
2025

Ergo Learning

E-learning
6
Iedereen ervaart wel eens stress maar wat als deze langdurig aanhoudt en je je dagelijkse activiteiten niet meer kunt uitvoeren?
€ 175
15 Sep
Sep
10:00
€ 475

Mind In Geboorte

Physical course - series
Mind in Geboorte Den Haag
14
accreditatie: 10 punten A, 4 punten C (MIO)
We geven je de juiste woorden, evidence en ervaring om op een boeiende en effectieve manier in gesprek te gaan over angst! Een derde van de zwangere vrouwen lijdt onder perinatale angst. Helaas wordt nog steeds maar een klein percentage hiervan herkend en adequaat begeleid. Angst, dus ook perinatale angst, is ‘slim’ en manifesteert zich op de meest uiteenlopende manieren. Angst kun je niet zomaar aanpakken. Hierdoor zou de angst nog meer bekrachtigd kunnen worden. Angst moet op een slimme manier opgemerkt en benaderd worden.
€ 475
11 Jun
Jun
16:00
€ 125 - 399

Landelijke Huisartsen Vereniging

Classroom
LHV academiezaal
4
In deze nascholing staat de in het Heartmath Institute in Californie ontwikkelde zelf regulatie methode voor stresshantering en opbouw van veerkracht centraal.
€ 125 - 399
01 Dec
Dec
09:00
€ 1495

Brainfeed

Physical course - series
Het Roode Koper
12
(On)alledaagse stress te lijf
We willen tegenwoordig allemaal de beste versie van onszelf zijn. We slapen daarom te kort, werken veel te lang hebben te veel stress. Kent u uzelf als stresskip of zijn uw patiënten snel van de leg? Alles wordt anders als we ons realiseren dat we eigenlijk dieren zijn. Leef als een beest! Daar wordt iedereen gezonder, veerkrachtiger en evenwichtiger van.
€ 1495