Schematherapie bij ouderen
Schematherapie wordt inmiddels, na 30 jaar, beschouwd als een evidence-based behandeling voor volwassenen met persoonlijkheidsstoornissen. Er zijn inmiddels enige wetenschappelijke studies naar de effecten van individuele en groepsschematherapie bij ouderen. Aangezien de effecten kleiner zijn dan bij volwassenen zijn aanpassingen van schematherapie voor ouderen ontwikkeld. Je ontdekt de aanpassingen in deze cursus.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Loes van Donzel
Docent
drs. Loes van Donzel is klinisch psycholoog/psychotherapeut, senior schematherapeut, promovendus. Zij is werkzaam bij PersonaCura.
dr. Machteld Ouwens
Docent
Dr. Machteld Ouwens is Klinisch Psycholoog/Psychotherapeut, supervisor VGCt, senior schematherapeut en senior wetenschappelijk onderzoeker. Zij is werkzaam bij PersonaCura expertisecentrum voor persoonlijkheidsstoornissen en/of ontwikkelingsstoornissen bij ouderen. Machteld is lid van het Expertpanel Persoonlijkheid en Ouderen (EPO), een Nederlands-Vlaams samenwerkingsverband rondom persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen. Ze is tevens supervisor van de VGCt, seniorlid van het register schematherapie en docent voor de Gz-opleiding bij RINO Zuid. Daarnaast is ze verbonden aan TRANZO, Tilburg University, als scientist-practitioner.
dr. Arjan Videler
Docent
Arjan Videler is psychotherapeut, Gz-psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker naar persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen, in het bijzonder de behandeling daarvan. Hij is manager behandeling van PersonaCura, topklinische afdeling voor persoonlijkheidsstoornissen en/of autismespectrumstoornissen bij ouderen, onderdeel van GGz Breburg. Tevens is hij manager behandeling van het Topklinisch Centrum Lichaam, Geest en Gezondheid, derde lijnsafdeling voor gecombineerde lichamelijke en psychische klachten. Arjan is verbonden aan de afdeling Tranzo van Tilburg University. Verder is hij lid van het Expertpanel Persoonlijkheid en Ouderen (EPO), een Nederlands-Vlaams samenwerkingsverband rondom persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen. Arjan is supervisor VGCt en docent psychotherapie en cognitieve gedragstherapie voor de Gz-opleiding en de psychotherapieopleiding, en redacteur van het Handboek persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen. Arjan is gepromoveerd in de behandeling van persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen aan Tilburg University in Nederland en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in België. In zijn klinische, onderwijs- en onderzoeksactiviteiten is hij altijd geïntrigeerd geweest door persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen en de mogelijkheden om de effecten van psychotherapie bij ouderen te vergroten.
Schematherapie is de afgelopen 30 jaar ontwikkeld en wordt inmiddels beschouwd als een evidence-based behandeling voor volwassenen met persoonlijkheidsstoornissen. Bij ouderen zijn persoonlijkheidsstoornissen nog steeds aanwezig, maar kan het zich, vooral bij de cluster B persoonlijkheidsstoornissen, in ander gedrag uiten. Bijvoorbeeld in meer gemaskeerde agressie bij de antisociale persoonlijkheidsstoornis, passief-agressiviteit, depressieve klachten en medicatie misbruik bij de borderline persoonlijkheidsstoornis en somatisatie bij de histrionische persoonlijkheidsstoornis. Er zijn inmiddels enige wetenschappelijke studies naar de effecten van individuele en groepsschematherapie bij ouderen. Aangezien de effecten kleiner zijn dan bij volwassenen zijn aanpassingen van schematherapie voor ouderen ontwikkeld. Je ontdekt de aanpassingen in deze cursus.
Hiernaast besteedt de cursus aandacht aan:
· aandacht voor negatieve opvattingen over ouder worden en psychotherapie
· aandacht voor rouwproces over therapie op hoge leeftijd
· aanpassingen bij ouderen
· casusconceptualisatie en taalgebruik
· Meerstoelentechniek
· wisdom-enhancement
· gebruik maken van positieve elementen en technieken: positieve schema’s en de Young Positieve Schema Questionnaire-NL, positieve elementen in de casusconceptualisatie en tijdslijn inclusief perioden waarin positieve schema’s actief waren
Wat kun je verwachten?
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.