Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

meertalige kinderenlogopodiemeertalige logopedieLogopedische diagnostiek
Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlandse taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.
345
14 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 345
Inclusief : Koffie/thee

Beroepen

Logopedist
14 Punten
NVLF

Competenties

Medisch handelen40 %
Kennis en wetenschap40 %
Communicatie20 %

Sprekers

Janneke de Waal-Bogers

Trainer
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.

Doelen

Na afloop van de training ben je:

In staat verantwoord logopedisch diagnostiek te plegen bij meertalige kinderen
In staat om testresultaten vanuit diagnostisch onderzoek bij meertalige kinderen kritisch te beschouwen en te interpreteren en hier handvatten voor een behandelplan op te baseren
Bekend met de argumenten om meertalige kinderen wel of niet te behandelen
Omschrijving

Inhoud 

Hoe kun je het beste het logopedisch onderzoek vormgeven bij meertalige kinderen? Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? Dit alles komt aan bod tijdens deze training. 

Tijdens deze training wordt je uitgedaagd tot kritische reflectie over de inzet van diagnostische instrumenten (zoals de CELF-5-NL) bij de diagnostiek van meertalige kinderen.


Er wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van meertalige kinderen. Ook wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen, waarbij de mogelijkheden en onmogelijkheden worden besproken. Je krijgt handvatten voor de keuze om wel of niet te gaan behandelen en je leert om de resultaten van het logopedisch onderzoek te vertalen naar een behandelplan. 

Pearson Benelux B.V.

Pearson Academy zet zich in voor het juist toepassen van testinstrumenten en het correct interpreteren van testresultaten door psychologen, orthopedagogen, logopedisten en professionals werkzaam in onderwijs en HRM.
info@pearsonacademy.nl
1, Gatwickstraat, Amsterdam, 1043GK

Gerelateerde cursussen

18 Nov
Nov
09:00

Anders kijken naar Kinderen

Physical course - series
Leiden
18
3 daagse module 'Anders kijken naar selectieve eters' Eten is een vaardigheid die je moet leren en ervaren, ouders spelen daarin een belangrijke rol. Het uiteindelijke doel van de interventie is om samen met de ouders meer variatie te krijgen in het eetpatroon en eten als een meer plezierige activiteit te kunnen ervaren en zo tot een goede voedingsintake te komen.
€ 610
31 Oct
Oct
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
36
Dysartrie komt regelmatig voor in de logopedische praktijk. Door de vergrijzing en betere medische behandeling van neurologische aandoeningen zal dysartrie naar verwachting steeds vaker voorkomen. Om op dit gebied goed beslagen ten ijs te komen is deze praktijkgerichte cursus onmisbaar. Na deze cursus pas je verschillende soorten onderzoek succesvol toe, kun je een differentiaal diagnose stellen en weet je welke behandelmogelijkheden er zijn voor dysartrie bij volwassenen.
€ 1230
09 Oct
Oct
20:00

Pro Education BV

Live Webinar
Online
1.5
De stemtechniek twang leren toepassen om gezond te kunnen spreken en zingen
De stemtechniek twang staat erom bekend om meer scherpte aan te brengen, waardoor de kans op stemproblemen verkleind wordt. Zowel in de spreek- als zangstem wordt deze techniek ingezet om de stem te beschermen en om scherper en luider te klinken. Een geïrriteerde of hese stem, toonhoogteverlies of een zwakke spreekstem kunnen met behulp van twang verholpen worden. Het is van belang om de juiste stemtechniek in te zetten om helder stemgeluid te produceren. In dit praktische webinar gaat docent Anouk Demos in op de stemtechniek twang die inzetbaar is bij het optimaliseren van de spreek- en zangstem. De focus van het programma ligt op het bewust maken van het gebruiken van twang. Twang is een geluid dat noodzakelijk is om hoger, harder en sowieso gezond te kunnen spreken en zingen. Zonder twang zou je hees en onverstaanbaar klinken en zou je je stem kunnen beschadigen.
€ 35
11 Jun
Jun
09:00
€ 995

Fontys voor Professionals

Classroom
Fontys hogeschool
18
Ben jij logopedist en wil je meer leren over onderzoek en de behandeling volgens PROMPT? De 3-daagse cursus ‘PROMPT 1 – Introductie techniek’ biedt kennis over hoe je de juiste bewegingspatronen voor spraak kunt vormen en oproepen bij cliënten.
€ 995
19 Sep
Sep
09:00

Fontys voor Professionals

Classroom
Fontys Paramedische Hogeschool
De praktische cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau van 2 tot 6 Jaar (CT-2) is gericht op het evidence-based logopedisch handelen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in de meerwoordfase of differentiatiefase. Na de cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau van 2 tot 6 Jaar (CT-2) kun je communicatieve taaltherapie inzetten om jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te helpen.
€ 1250