Effectief communiceren in de mondzorgpraktijk - Tips en casuïstiek

mondhygiënisteffectiviteitcommunicerenuitvoerenconflictengespreken
Professioneel communiceren is een voorwaarde voor het ontstaan van een goede relatie tussen een behandelaar en zijn patiënt. Het is aangetoond dat een goede relatie tussen een mondzorgverlener en een patiënt de mondgezondheid van de patiënt bevordert. Professioneel communiceren kan moeilijk zijn. Zelfs ervaren mondhygiënisten blijken soms moeite te hebben met bepaalde gesprekssituaties. In deze nascholing worden aan de hand van casuïstiek tips gegeven om lastige gesprekken met succes te kunnen voeren. Achtereenvolgens wordt aandacht besteed aan het omgaan met conflicten, agressie, angst, huiselijk geweld, seksuele intimidatie en gemaakte fouten. Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan het voeren van een slechtnieuwsgesprek. Ten slotte wordt aandacht besteed aan het communiceren en omgaan met specifieke patiëntengroepen, zoals patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, patiënten met een andere culturele achtergrond en oudere (kwetsbare) patiënten.
69
4 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 69

Beroepen

Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
05 Mar 2022
24 Oct 2024
4 Punten
KRM

Sprekers

Albert Smith

Auteur
Albert Smith (1956) studeerde in 1983 af als tandarts aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkte daarna in het St. John’s Hospital in Mzuzu (Malawi). Naast het managen van de tandheelkundekliniek in het ziekenhuis, trok hij rond met een mobiele unit naar verschillende buitenklinieken om de lokale bevolking te behandelen. Hij zette een jeugdtandzorgprogramma op, trainde tandartsassistenten en deed onderzoek naar materialen en behandelmethoden die zijn afgestemd op de werkomstandigheden in Afrika (voorloper van ART). Na zijn ontwikkelingswerk in Afrika deed hij een Master in Public Health aan de University of California at Berkeley en werkte hij zes jaar voor de American Lung Association in California. Daar ontwikkelde, implementeerde en coördineerde hij public health programma’s. In 1998 keerde hij terug naar Groningen en startte hij in Haren een eigen tandartspraktijk. Sindsdien is hij tevens parttime verbonden aan de opleiding Tandheelkunde, waar hij het communicatieonderwijs coördineert. In 2017 schreef Smith in samenwerking met Akke Oomen en Gert-Jan Truin (medewerkers Radboudumc, Nijmegen) het studieboek Handboek communicatie in de mondzorg.

Doelen

Na het doorlopen van deze eLearning:

ben je je bewust van de valkuilen in de communicatie met patiënten;
weet je hoe je jouw communicatieve vaardigheden in lastige gesprekssituaties kunt inzetten;
weet je hoe je kunt omgaan met een angstige patiënt;
kun je inschatten wanneer er sprake is van slecht nieuws en dat op een effectieve manier aan een patiënt overbrengen;
herken je lage gezondheidsvaardigheden bij jouw patiënten en kun je hier effectief mee omgaan;
heb je geleerd cultuurbewust te communiceren;
heb je handvatten gekregen om met kwetsbare oudere patiënten te kunnen omgaan.
Omschrijving

Inhoud

1 Woord vooraf

2 Rol van communicatie in de behandelaar-patiëntrelatie

3 Lastige gesprekssituaties

5 Specifieke gesprekken

6 Communiceren met bijzondere zorggroepen

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

E-learning
Deze nascholing voor huisartsen, praktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen, diabetesverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, physician assistants en apothekers bespreekt alle belangrijke kenmerken van SGLT2-remmers bij de behandeling van diabetes mellitus type 2.
Gratis
01
Apr
2025
01
Apr
2026

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

E-learning
0.5-1
deze cursus leer je als zorgverlener hoe je via communicatie de effectiviteit van een behandeling kunt vergroten. Je krijgt handreikingen om, door middel van communicatie, placebo-effecten te optimaliseren en nocebo-effecten te minimaliseren.
Gratis
01
Apr
2025
01
Apr
2026

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

E-learning
1
Deze nascholing is bedoeld voor zorgverleners en beschrijft de eigenschappen van SGLT2-remmers en sacubitril/valsartan bij de behandeling van hartfalen. Hierdoor kun je je patiënten met SGLT2-remmers of sacubitril/valsartan op de juiste manier behandelen.
Gratis
01
Sep
2024
01
Sep
2025

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

E-learning
1
In deze e-learning leer je als zorgverlener de eigenschappen van PCSK9-remmers, inclisiran, bempedoïnezuur en icosapent-ethyl bij de behandeling van hyperlipidemie. Hierdoor kun je je patiënten met deze middelen op de juiste manier behandelen.
Gratis
29 Sep
Sep
00:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
13 Nov
Nov
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Amersfoort
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845
26 Jun
Jun
09:30

VvAA

Physical course - series
Restaurant Vroeg
18
Leer uw eigen gedrag te sturen om het gewenste effect te bereiken.
In deze driedaagse training draait het om uw persoonlijke identiteit en overtuigingen. Wilt u krachtiger of juist empathischer overkomen? Leer uw eigen gedrag te herkennen in allerlei situaties en te begrijpen wat u in de kern drijft om te doen wat u doet. Vanuit die positie leert u wat leidt tot het gewenste effect bij uw gesprekspartner. Zo boekt u met uw goede ideeën ook écht resultaat.
€ 1325

Dockwerk

Incompany
6
Deze inspirerende en interactieve workshop zoomt in op de verschillende manieren van communicatie en verschillen tussen mensen. Wat is er nodig voor een goede samenwerking, wat gebeurt er vaak waardoor het lastiger is en hoe houd je het langdurig goed samen?
€ 255 - 295

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305