Proactive Nursing: Klinisch Redeneren - Time out trainer
‘Hoe gaat het nu op dit moment met de patiënt?’ Vanuit deze vraag heeft Marc Bakker voor VUmc Academie een uniek praktijkmodel ontwikkeld waarmee je in de beroepspraktijk op een eenduidige manier kunt leren redeneren, het “Time-out-model”. U kunt verwachten dat u tijdens de module wordt uitgedaagd en gecoacht, zodat u na de afronding in staat bent om op uw werkplek het leren van klinisch redeneren voor collega’s te ontwikkelen, te faciliteren en te begeleiden. De module van dit unieke model is ontwikkeld door de experts (vakdocenten en trainers) van de vakgroep Pro Active Nursing.Prijzen
Beroepen
Dit praktijkmodel is uniek en universeel, het is toepasbaar door iedere verpleegkundige, in iedere zorgsetting of werkveld van de gezondheidszorg, bij iedere patiënt. Het model leent zich om te gebruiken op de eigen werkplek tijdens een patiëntenbespreking met collega’s, als wel direct aan het bed bij de patiënt of in het skillslab tijdens scenario-onderwijs. Het is een van de instrumenten die in de praktijk klinisch redeneren effectief en efficiënt ondersteunt en die de ontwikkeling van medewerkers faciliteert, monitort en evalueerbaar maakt. U maakt specifiek voor uw werkplek een plan van aanpak gericht op het leren in de praktijk, zodat u het geleerde over kunt brengen aan uw collega’s. Borging van het klinisch redeneren op de werkplek krijgt binnen de module veel aandacht. Hiervoor krijgt u meerdere tools aangereikt. De aankomend trainer zal tijdens het leerproces dit model zo leren hanteren dat het toegepast kan worden binnen iedere zorgsetting.
Onderwerpen:
- Het schrijven van casuïstiek gericht op de eigen beroepspraktijk
- Het inzetten van deze casuïstiek in scenario-onderwijs waarbij aandacht is voor de methodiek van de ABCD-methode als wel de theoretische verantwoording van de gemaakte keuzes met behulp van het time out model.
- Het schrijven van een plan van aanpak gericht op het leren op uw werkplek.
- Om uw collega’s en/of studenten goed te begeleiden leert u passende gesprekstechnieken en krijgt u beschikbare begeleidingsinstrumenten.
De module brengt een mengeling van theorie en praktijk en benadrukt het belang van feedback door het leren in een veilige en stimulerende sfeer.