Proactive Nursing: Klinisch Redeneren - Time out trainer

klinisch redenerenProactive Nursingverpleegkundigen
‘Hoe gaat het nu op dit moment met de patiënt?’ Vanuit deze vraag heeft Marc Bakker voor VUmc Academie een uniek praktijkmodel ontwikkeld waarmee je in de beroepspraktijk op een eenduidige manier kunt leren redeneren, het “Time-out-model”. U kunt verwachten dat u tijdens de module wordt uitgedaagd en gecoacht, zodat u na de afronding in staat bent om op uw werkplek het leren van klinisch redeneren voor collega’s te ontwikkelen, te faciliteren en te begeleiden. De module van dit unieke model is ontwikkeld door de experts (vakdocenten en trainers) van de vakgroep Pro Active Nursing.
2212
23 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2212
Kortingen
€ 1851
Alleen voor leden

Beroepen

Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
23 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
23 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist algemene gezondheidszorg
23 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist chronische zorg bij som. aandoeningen
23 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist geestelijke gezondheidszorg
23 Punten
V&VN
Omschrijving

Dit praktijkmodel is uniek en universeel, het is toepasbaar door iedere verpleegkundige, in iedere zorgsetting of werkveld van de gezondheidszorg, bij iedere patiënt. Het model leent zich om te gebruiken op de eigen werkplek tijdens een patiëntenbespreking met collega’s, als wel direct aan het bed bij de patiënt of in het skillslab tijdens scenario-onderwijs. Het is een van de instrumenten die in de praktijk klinisch redeneren effectief en efficiënt ondersteunt en die de ontwikkeling van medewerkers faciliteert, monitort en evalueerbaar maakt. U maakt specifiek voor uw werkplek een plan van aanpak gericht op het leren in de praktijk, zodat u het geleerde over kunt brengen aan uw collega’s. Borging van het klinisch redeneren op de werkplek krijgt binnen de module veel aandacht. Hiervoor krijgt u meerdere tools aangereikt. De aankomend trainer zal tijdens het leerproces dit model zo leren hanteren dat het toegepast kan worden binnen iedere zorgsetting.


Onderwerpen:

  • Het schrijven van casuïstiek gericht op de eigen beroepspraktijk
  • Het inzetten van deze casuïstiek in scenario-onderwijs waarbij aandacht is voor de methodiek van de ABCD-methode als wel de theoretische verantwoording van de gemaakte keuzes met behulp van het time out model.
  • Het schrijven van een plan van aanpak gericht op het leren op uw werkplek.
  • Om uw collega’s en/of studenten goed te begeleiden leert u passende gesprekstechnieken en krijgt u beschikbare begeleidingsinstrumenten.

De module brengt een mengeling van theorie en praktijk en benadrukt het belang van feedback door het leren in een veilige en stimulerende sfeer.

Amsterdam UMC locatie VUmc / Amstel- VUmcAcademie

facturen@vumc.nl

Gerelateerde cursussen

MEDtalks.nl

E-learning
De behandeling van patienten met hemato-oncologische tumoren verandert continue: soms drastisch, soms subtiel. Tijdens deze geaccrediteerde e-learning (120 min.)wordt u als verpleegkundige of verpleegkundig specialist bijgepraat over de huidige stand van zaken m.b.t. CLL, MM, MDS en nieuwe therapien zoals CAR T-cellen en BiTEs. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de meest recente (onderzoeks)ontwikkelingen die eerder dit jaar zijn gepresenteerd tijdens het congres van de European Hematology Association (EHA).
Gratis
28 May
May
09:00
Gratis

Olio Educatie

Live Webinar
Online
2
Al uw vragen over alle behandelopties van uw diabetespatiënt besproken
Interactieve geaccrediteerde bijeenkomst waarin u samen met collega’s en onder leiding van een bekende diabetes expert voorbeeldpatiënten met type 2 diabetes bespreekt. Daarbij worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van diabetes type 2 besproken.
Gratis
17 Jun
Jun
16:30

QT Time BV

Classroom
Houten
4
Wanneer je onderwijs wilt geven in kinderreanimatie dan dien je de Basis Instructeurs Cursus (BIC) PBLS te volgen. In deze verkorte cursus wordt speciale aandacht besteed aan de oorzaken van een hartstilstand bij (jonge) kinderen en de vaardigheden die bij PBLS van toepassing zijn.
€ 235
26 Jun
Jun
08:30
€ 249

Zorg onderwijs Limburg

Classroom
De Witmaeker
8
Het doel van deze bijscholing is om een combinatie van risicovolle- en voorbehouden handelingen te trainen. Onderwerpen die aan bod komen zijn: verdieping ziektebeelden Epilepsie en Dementie, stomazorg, injecteren, bloedglucose bepaling, zuurstoftoediening, blaaskatheterisatie.
€ 249
04 Sep
Sep
09:00
€ 249

Scholing in Zorg

Classroom
Zoetermeer
8
De deelnemers kunnen ergonomisch verantwoord werken en werken met actieve- en passieve tilliften.
€ 249
24 Jun
Jun
10:00

De Baar advies & organisatie

Classroom
Socitëit "De Vereniging"
5-6
Meet the expert
De werkgroep hoofdpijnverpleegkundigen van de VNHC organiseert op 24 juni een live sessie van ‘meet the experts’, een initiatief van de werkgroep Hoofdpijnverpleegkundigen van de VNHC met een jaarlijks terugkerend programma voor hoofdpijnverpleegkundigen dat bestaat uit één ‘live’ bijeenkomst en één online sessie, die later dit jaar plaatsvindt.
Gratis
26 Jun
Jun
13:00

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

Classroom
Onderwijscentrum UMCG
2
Tijdens deze cursus leer je hoe je een wondanamnese kunt afnemen. Daarnaast leer je op gestructureerde wijze te kijken naar een wond en te komen tot je wondbehandeling. Je past classificatiemodellen toe en leert over het adequaat inzetten van geavanceerde wondproducten.
€ 70

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag
€ 27.5

SDB groep B.V.

E-learning
3
In de e-learning maak je kennis met de "zes stappen oplossingsstrategie" voor patiëntgerelateerde problematiek. Ook wordt inzicht gegeven in het gebruik van andere benaderingswijzes, zoals EWS/SBAR en ABCDE. De gemiddelde doorlooptijd van deze e-learning is ongeveer vier uur.
€ 27.5
€ 52.5

EDU-line

E-learning
De methodische benadering bij de opvang van een patiënt met gezondheidsproblemen van wisselende urgentie en complexiteit vormt, naast klinisch redeneren, de rode draad.
Professionals die werkzaam zijn in de acute zorg krijgen dagelijks te maken met situaties waarin sprake kan zijn van snelle verandering van de gezondheidstoestand van patiënten. Soms is een situatie stabiel, voorspelbaar, met voldoende reactietijd en is er weinig risico om een fout te maken. Een situatie kan echter ook zeer complex zijn (wisselend, onvoorspelbaar, levensbedreigend), terwijl de noodzakelijke interventies zich in zo’n geval laten typeren als ingewikkeld, met kans op fouten, bijwerkingen en complicaties. Kenmerkend is dat de behandeling, vooral in laatstgenoemde situaties, gebaseerd is op stabilisatie van vitale functies en op symptoombestrijding, in afwachting van een definitieve diagnose en behandelplan. In de acute zorg wordt duidelijk hoe belangrijk directe toepasbaarheid van kennis en vaardigheden is. Beslissingen moeten vaak worden genomen op basis van minimale informatie over de patiënt en niet altijd kan uitputtend onderzoek worden verricht wat leidt naar een definitieve diagnose voordat de patiënt wordt opgenomen of naar huis gaat. Dat maakt dat het werken in de acute zorg en de doelen die gesteld worden vaak wezenlijk anders zijn dan in andere delen van de zorg.
€ 52.5