Cursus Neuropsychologische diagnostiek bij kinderen
In deze cursus maak je, in een notendop, kennis met de basisbegrippen van de neuropsychologie van het kind en de functiegebieden met een aantal bijbehorende tests.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Claudia König
PAO docent
Claudia König is klinisch (neuro)psycholoog en als hoofdbehandelaar en praktijkopleider verbonden aan het Leids Universitair behandel en expertise centrum LUBEC. Ook is ze mede-eigenaar van Praktijk&Co, een GGZ praktijk voor leer- en ontwikkelingsproblematiek. Claudia heeft meer dan 25 jaar ervaring met de diagnostiek en behandeling van kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen, vooral op het gebied van ADHD. Lees hier een interview met Claudia en Hanna, waarin zij stellen dat neuropsychologische diagnostiek verklarend kan zijn. En meer zicht geeft op de aard van een ontwikkelingsstoornis dan een DSM-classificatie.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Zie jij in jouw werk regelmatig kinderen met neuropsychologische problemen of problemen met een oorzaak in de neuropsychologie? Dan is het belangrijk om basiskennis te hebben van neuropsychologische diagnostiek. In deze cursus maak je hiermee kennis!
In deze cursus maak je, in een notendop, kennis met de basisbegrippen van de neuropsychologie van het kind en de functiegebieden met een aantal bijbehorende tests. Wat zijn de indicaties en doelstellingen voor neuropsychologisch onderzoek? Hoe kun je de onderzoeksgegevens interpreteren en vertalen naar de behandeling? Welke behandelmethoden zijn evidenced-based binnen de neuropsychologie van het kind? Zo komen doelstellingen, modellen, diagnostiek-behandelcyclussen en indicaties bij neuropsychologisch onderzoek aan bod. Daarnaast is er, in vogelvlucht, aandacht voor de ontwikkeling, diagnostiek en behandeling van verschillende neuropsychologische problematieken. Denk hierbij aan aandacht systemen, informatieverwerking en leerproblemen.
Lees hier een interview met Claudia en Hanna, waarin zij stellen dat neuropsychologische diagnostiek verklarend kan zijn. En meer zicht geeft op de aard van een ontwikkelingsstoornis dan een DSM-classificatie.
Kernpunten:
- de basisbegrippen van neuropsychologie en neuropsychologische diagnostiek in een notendop;
- inzicht in de functiegebieden met bijbehorende tests;
- aandacht voor indicaties, doelstellingen, interpretatie van gegevens en vertaling naar behandeling;
- diagnostische toepassingen in de jeugdzorg;