Veranderen: kunst en kunde
Als je bezig gaat met het realiseren van wat je vanuit je missie en visie belangrijk vindt, in het krachtenveld van belangen en relaties binnen de organisatie, betekent dat verandering: het wordt anders dan het was. Het is belangrijk als klinisch leider inzicht te hebben in veranderdynamieken binnen organisaties en vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van een veranderaanpak die past bij jezelf en bij de doelen en de context waarin die gerealiseerd moeten worden.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Dr. Bianca van Maldegem
Docent
Dr. Bianca van Maldegem (1968) heeft 17 jaar ervaring als kinderarts. Ze begon in het AMC als kinderarts stofwisselingsziekten en werkte vervolgens in Gelre Apeldoorn als kinderarts en opleider. Hierbij gaf zij medisch teamwork trainingen en was zij landelijk actief binnen het Concilium Pediatricum en de Plenaire Visitatie Commissie van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Toe aan een nieuwe uitdaging, volgde ze opleidingen in (zorg)management, Health Informatics, (team)coaching, mediation en prediation. Inmiddels richt zij zich volledig op leiderschap en samenwerking in de zorg. Dit doet zij als docent, teamcoach en prediation® expert en als bestuurder van CL Performance.
Anne Jonkman
Docent
Anne Jonkman (1953) heeft na zijn opleiding geneeskunde bijna 10 jaar in Afrika gewerkt, eerst als districtsarts in Zambia en Malawi en de laatste jaren als eindverantwoordelijke van het (net academisch geworden) Queen Elisabeth Central Hospital in Blantyre. Terug in Nederland heeft hij 11 jaar gewerkt als ziekenhuisbestuurder, waarvan 7 jaar (tot november 2004) als algemeen directeur van het Deventer Ziekenhuis. Vervolgens richtte hij organisatieadviesbureau De Praktijk op en begeleidde hij vele ziekenhuizen en vakgroepen op het gebied van samenwerking, strategie en governance. Hij werkt tevens als coach en toezichthouder.
Als je bezig gaat met het realiseren van wat je vanuit je missie en visie belangrijk vindt, in het krachtenveld van belangen en relaties binnen de organisatie, betekent dat verandering: het wordt anders dan het was. Het is belangrijk als klinisch leider inzicht te hebben in veranderdynamieken binnen organisaties en vaardig te zijn in het ontwerpen en uitvoeren van een veranderaanpak die past bij jezelf en bij de doelen en de context waarin die gerealiseerd moeten worden.
De vierde cursus van het curriculum is daarom gewijd aan het begrijpen, ontwerpen en (bege-)leiden van veranderprocessen. Aan de hand van het kleurenmodel van Léon de Caluwé c.s. leer je organisaties en veranderprocessen te begrijpen en te benaderen vanuit verschillende perspectieven en een aanpak te kiezen die past bij de gegeven én de gewenste situatie. Het maakt voor de aanpak immers veel uit of het gaat om het verbeteren van het bestaande of het creëren van iets heel nieuws.
Aan de hand van eigen verandercases oefen je je in stijlen van leiderschap bij verandering en bij het kiezen van passende interventies.
Iets willen veranderen of iets nieuws ontwikkelen heeft veel te maken met ondernemerschap. Daarom gaan we in deze cursus in gesprek met een zorgondernemer over nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen die zich aandienen en over wat ondernemerschap inhoudt en van je vraagt.
Onderwerpen
- Kleuren en stijlen van veranderen
- Ontwerpen van een passende veranderaanpak
- Leiding geven aan veranderprocessen in eigen cases: leiderschapsstijlen
- HRM en verandermanagement: hoe krijg je (lastige) collegae/medewerkers mee
- Vernieuwen en ondernemen
- Intervisie rond eigen casuïstiek