Bijwerkingen: Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts

bijwerkingenbijwerkingcommunicatiecommunicerenmedicatiemedicijnenmedicijngeneesmiddelengeneesmiddel

De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.

12 dec. 2024
415
In aanvraag
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 415

Datum en locatie

12 dec. 2024
09:00
17:00
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht

Beroepen

Apotheker
6 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
6 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
6 Punten
ZA

Competenties

Samenwerken 20 %
Communicatie 80 %

Doelen

Na de cursus kan de deelnemer:

Bijwerkingen tijdig herkennen en vervolgens adequate actie ondernemen.
Rekening houden met risicofactoren voor bijwerkingen om deze te voorkomen.
Bijwerkingen en overgevoeligheidsreacties op een juiste manier vastleggen.
Informatie over bijwerkingen delen en beoordelen wanneer dat nodig is.
Omschrijving

Geneesmiddelen kunnen naast het gewenste therapeutische effect ook tot bijwerkingen leiden. Bijwerkingen zijn een belangrijke oorzaak van het niet opvolgen van behandeladviezen. Voor een optimale farmacotherapie en therapietrouw is het dan ook belangrijk dat bijwerkingen tijdig worden opgemerkt en adequaat worden behandeld.


Een goede communicatie met patiënt en collega-zorgverleners is hierbij onmisbaar. Patiënten komen niet altijd zelf met klachten over mogelijke bijwerkingen. Zij weten niet dat de klachten door een geneesmiddel worden veroorzaakt of vergeten dit te melden. Het is daarom belangrijk dat zorgverleners de patiënt informeren over mogelijke bijwerkingen en er gedurende de behandeling nadrukkelijk naar vragen.


Onder andere zorgvuldig luisteren en doorvragen zijn gesprekstechnieken die hiervoor worden gebruikt. Apothekers en hun medewerkers moeten hierbij rekening houden met eventuele laaggeletterdheid van patiënten. Het hele apotheekteam moet het belang inzien om bijwerkingen te bespreken en zowel bij het gesprek voor de eerste, tweede en vervolguitgiftes hier alert op zijn. 


In de communicatie met artsen moet de apotheker aansluiten op de kennis die de arts al heeft en doorvragen naar eventuele weerstanden van de arts om patiënten hierover te informeren. Idealiter stemt de apotheker met de artsen af welke bijwerkingen bij een eerste uitgifte worden genoemd.


De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt op een praktische wijze deze thema's. Met behulp van een interactieve informatie overdracht en oefeningen in kleine groepjes krijgt u handvatten, tips en tricks aangereikt die u meteen kunt toepassen in de praktijk. Deze geheel vernieuwde cursus maakt, samen met de nascholingen Omgaan met bijwerkingen in de praktijk, en Geneesmiddelen tijdens de zwangerschap onderdeel uit van Bijwerkingen.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Programma

Onderdelen

  • Korte inleiding inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
  • Communicatie op 4 niveaus 
  • Attentiepunten communicatie met patiënt
  • Vragen stellen en luisteren
  • Motiverend uitleggen
  • Casus: uitleg aan de patiënt
  • Pauze
  • Attentiepunten communicatie met patiënt
  • Gestructureerde (efficiënte) gespreksvoering met de patiënt
  • Herkennen van (zorgen over) bijwerkingen en doorvragen
  • Casus: Tweede uitgifte
  • Attentiepunten communicatie met huisarts
  • Overtuigend informeren van de huisarts
  • Laatste vragen en samenvatting leer- en aandachtspunten, evaluatie



PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG