Gecombineerde leefstijlinterventies bij kinderen met overgewicht
Na deze cursus kan de deelnemer een interventie opzetten en verzorgen voor kinderen met overgewicht/obesitas als onderdeel van (multidisciplinaire) leefstijlinterventies. Tevens beschikt de cursist over vaardigheden om strategie- en businessmodellen vorm te geven en om te werken aan het werven van financiële middelen voor deze (multidisciplinaire) leefstijlinterventies.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Dr. Joris Hoeboer
Docent lichamelijke opvoeding
drs. Tinus Jongert
Inspanningsfysioloog
Dr. Monique L'Hoir,
Klinisch pedagoog, GZ-psycholoog/psychotherapeut (niet praktiserend)
Drs. Henriette Verbeem
Onderzoeker/kenniskringlid Lectoraat Gezonde Levensstijl
Doelen
Na de cursus kun je:
De Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) voor kinderen met overgewicht of obesitas wordt per 1 januari 2024 verzekerde zorg; als zorg zoals huisartsen die kunnen bieden. De ontwikkelingen hieromtrent zijn nog volop in ontwikkeling en sluiten aan op de richtlijn ‘Overgewicht en obesitas bij volwassenen en kinderen’ (FMS, 2023). De GLI omvat interventies op gebied van bewegen, gezonde voeding en coaching/psychologie gericht op gedragsverandering. Daarnaast hebben gemeenten een belangrijke rol in de ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht (Wet Publieke Gezondheid, Jeugdwet). Deze cursus geeft je inzicht in de actuele ontwikkelingen en biedt concrete hulpmiddelen om strategische keuzes te maken, interventies te kunnen samenstellen en deze te kunnen aanbieden in de praktijk.
Veel mensen in Nederland hebben een ongezonde leefstijl; ze bewegen te weinig, vertonen teveel sedentair gedrag en zij hebben vaak ongezonde voedingsgewoonten. Deze ongezonde leefstijl kan leiden tot onder meer overgewicht en obesitas. Op de lange termijn is er dan sprake van een verhoogd risico op chronische aandoeningen, zoals diabetes mellitus, coronaire hartaandoeningen en sommige vormen van kanker. Dit geldt voor volwassenen, maar ook voor kinderen. In grote steden, achterstandswijken en met name onder mensen met een lage Sociaal Economische Status (lage SES-groepen) komen een ongezonde leefstijl en overgewicht/obesitas relatief vaak voor. Het bevorderen van een gezonde leefstijl bij deze risicogroepen is dus van groot belang.
Jij als fysio- en / of oefentherapeut kan een belangrijke rol spelen in de multidisciplinaire behandeling van kinderen met overgewicht. In de nieuwe gezondheidsdefinitie van Huber en in het nieuwe fysiotherapeutische beroepsprofiel (BCP) wordt deze nieuwe rol bij preventieve maatregelen en het aanleren van zelfmanagement heel duidelijk beschreven. Hierbij richt de fysiotherapeut zich met name op geïndiceerde- en zorggerelateerde preventie. Het NPi heeft een tweedaagse cursus ontwikkeld die specifiek aandacht besteedt aan leefstijlinterventies voor kinderen (en hun ouders) met overgewicht/obesitas, met name in de achterstandswijken, voor lage SES-groepen. In de cursus staat een interventie centraal die de BMI verlaagt en een actieve leefstijl stimuleert. Deze interventie is ontwikkeld en onderzocht in de Schilderswijk in Den Haag, in samenwerking met het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving van De Haagse Hogeschool en met het WoW-Leefstijlcentrum. Deze studie werd uitgevoerd bij een groep kinderen van 8 tot 12 jaar, met overgewicht/obesitas en van allochtone afkomst.
De interventie bewezen effectieve interventie ‘WIJS Wat Is Jouw Stijl’ is opgenomen in de database van het Centrum Gezond Leven www.loketgezondleven.nl/leefstijlinterventies/interventies-zoeken/1401593
Indien je als therapeut meer inzicht wilt krijgen in het opzetten van preventieve leefstijlinterventies met een grote maatschappelijke relevantie, het opzetten van netwerksamenwerkingen binnen jouw gemeente en het nadenken over nieuwe businessmodellen, dan biedt deze nieuwe cursus jou veel mogelijkheden. Hierbij kun je lering trekken uit de jarenlange ervaringen die in het WoW-Leefstijlcentrum in Den Haag zijn opgedaan. In deze cursus komen recente inzichten aan bod over de behandeling van kinderen met overgewicht en de cursisten zetten een eerste stap in het zelfstandig opzetten van een leefstijlinterventie voor deze kinderen. In groepsverband en aan de hand van het businessmodel Canvas werken de cursisten toe naar een portfolio; zo integreren zij de kennis in een model en dat bevordert de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk.