Basistraining Persoonsgericht werken
In Persoonsgericht zorg staat niet de ziekte of aandoening van de patiënt centraal, maar de persoon zelf. Maar hoe voer ik als zorgverlener echt een ander gesprek in de spreekkamer? Oplossingsgericht werken is hiervoor een geschikte gespreksmethode. Bij de oplossingsgericht aanpak vraagt de zorgverlener niet waar de patiënt vanaf wil, maar waar hij naartoe wil. Een veel gebruikt voorbeeld is die van de taxichauffeur, die vraagt ook niet ‘waar kom je vandaan?’, maar ‘waar wil je naartoe?’ Samen met de zorgverlener gaat de patiënt op zoek naar haalbare stappen door bv. te kijken naar situaties waarin het al wel is gelukt om dichter bij zijn doel te komen. De rol van de zorgverlener verandert hierdoor naar die van coach.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doel en opzet / Programma
Na afloop van deze training hebben de deelnemers kennis van de principes, methoden en technieken van oplossingsgerichte gespreksvoering en zijn zij in staat om patiënten op oplossingsgerichte wijze te begeleiden met de problemen die de patiënten ervaren.
De deelnemers hebben tijdens de training zelf ervaren hoe het is om oplossingsgericht te worden begeleid.
Coaching in groepjes
De training wordt aangeboden inclusief een follow-up om het geleerde in de praktijk eigen te maken. In de maanden na de training hebben deelnemers de mogelijkheid om met 3 mede-cursisten en onder begeleiding van een coach een aantal gesprekken in de huisartspraktijk (na) te bespreken, in drie keer een bijeenkomst van ongeveer anderhalf uur. De data en tijden worden in goed overleg afgestemd.