Gameverslaving
In deze cursus bespreken we wanneer er sprake is van problematisch gamen en hoe dergelijk gedrag te verklaren valt vanuit een biopsychosociaal model. Vervolgens bespreken we op welke manier dit problematisch gamegedrag aangepakt kan worden middels technieken vanuit de cognitieve gedragstherapie.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Voor veel jongeren is gamen een fijne hobby waar veel tijd in kruipt. Bij een deel van de jongeren loopt dit gamen echter uit de hand en dan kan er sprake zijn van problematisch gamen. In dergelijke contexten is de omgeving vaak op zoek naar handvatten om het gamen te stoppen en de jongere terug te bereiken. Maar hoe doe je dat?
In deze cursus bespreken we wanneer er sprake is van problematisch gamen en hoe dergelijk gedrag te verklaren valt vanuit een biopsychosociaal model. Vervolgens bespreken we op welke manier dit problematisch gamegedrag aangepakt kan worden middels technieken vanuit de cognitieve gedragstherapie.
Opzet:
In deze cursus wordt eerst de problematiek gekaderd en wordt er vervolgens gewerkt aan de hand van videovoorbeelden en casusmateriaal om de instandhoudende mechanismen van problematisch gamen te duiden.
Deze mechanismen worden gekaderd binnen de principes van klassieke en operante conditionering.
Vervolgens wordt ingegaan op concrete technieken om naar gedragsverandering toe te werken.
Dit omvat een aanpak die motiverende gesprekstechnieken omvat en een focus op een familiale benadering.