Emergency Procedures Adult Patients (EPAP) – brede basis | 2-daags

Open inschrijving - gespecialiseerd verpleegkundige acute zorg (ook studenten o.a. BAZ – SEH – IC – Recovery – Acute Opname Afdeling)
acute zorggespecialiseerd verpleegkundigeverpleegkundig specialistenverpleegkundig specialistSEH-verpleegkundigentnccbazic-verpleegkundigen

De methodische benadering bij de opvang van een patiënt met gezondheidsproblemen van wisselende urgentie en complexiteit vormt, naast klinisch redeneren, de rode draad. Inschrijven via https://academy.edu-line.nl/inschrijven/.

10 okt. 2024
09:00 - 17:00
860
In aanvraag
Meerdere cursusdagen
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 860
Inclusief : e-learning voorafgaand aan cursusdagen
Exclusief : vrijgesteld van BTW
Opmerking :inclusief lunch op beide cursusdagen, gratis parkeren voor de deur, op loopafstand treinstation Sittard

Datum en locatie

10 okt. 2024
09:00
17:00
Poststraat 1, 6135KR, Sittard
11 okt. 2024
09:00
17:00
Poststraat 1, 6135KR, Sittard

Beroepen

Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
Accreditation in aanvraag
15 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
Accreditation in aanvraag
15 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist algemene gezondheidszorg
Accreditation in aanvraag
15 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist chronische zorg bij som. aandoeningen
Accreditation in aanvraag
15 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist geestelijke gezondheidszorg
Accreditation in aanvraag
15 Punten
V&VN

Competenties

Medische handelen 60 %
Samenwerken 20 %
Communicatie 20 %
Omschrijving

Geaccrediteerd door V&VN.


Data 2024:

  • 18+19 april
  • 10+11 oktober


Inschrijven via https://academy.edu-line.nl/inschrijven/.


Professionals die werkzaam zijn in de acute zorg krijgen dagelijks te maken met situaties waarin sprake kan zijn van snelle verandering van de gezondheidstoestand van patiënten. Soms is een situatie stabiel, voorspelbaar, met voldoende reactietijd en is er weinig risico om een fout te maken. Een situatie kan echter ook zeer complex zijn (wisselend, onvoorspelbaar, levensbedreigend), terwijl de noodzakelijke interventies zich in zo’n geval laten typeren als ingewikkeld, met kans op fouten, bijwerkingen en complicaties.

Kenmerkend is dat de behandeling, vooral in laatstgenoemde situaties, gebaseerd is op stabilisatie van vitale functies en op symptoombestrijding, in afwachting van een definitieve diagnose en behandelplan. In de acute zorg wordt duidelijk hoe belangrijk directe toepasbaarheid van kennis en vaardigheden is. Beslissingen moeten vaak worden genomen op basis van minimale informatie over de patiënt en niet altijd kan uitputtend onderzoek worden verricht wat leidt naar een definitieve diagnose voordat de patiënt wordt opgenomen of naar huis gaat. Dat maakt dat het werken in de acute zorg en de doelen die gesteld worden vaak wezenlijk anders zijn dan in andere delen van de zorg.

In de cursus wordt gefocusseerd op kennis en vaardigheden die de zorgprofessional nodig heeft om adequaat te kunnen handelen in situaties waarin sprake is van (dreigende) instabiliteit van de vitale functies van een patiënt, zoals vakinhoudelijke kennis en technische vaardigheden, crew resource management, communicatie en samenwerking, methodisch werken (ABCDE).

 

Inhoud:

  • Deel 1 – Klinisch redeneren / Kritisch denken

– Klinisch redeneren

– Kritisch denken

– Klinische besluitvorming

  • Deel 2 – Kwaliteitsaspecten

– Methodische zorgverlening

– Communicatie en samenwerking

– Crew Resource Management (CRM)

– Juridische aspecten in de Spoedeisende Hulpverlening

– Ethische aspecten in de Spoedeisende hulpverlening

  • Deel 3 – ABCDE-benadering en Advanced Life Support
  • Deel 4 – ABCDE-benadering bij speciale patiëntencategorieën

 

Onderdelen:

  • E-learning & e-toets
  • Fysieke bijeenkomsten met workshops, scenariotraining en klinisch redeneren


Locatie: EDU-line, PITground offices, Poststraat 1, 6135 KR Sittard

Tijdstip: dag 1 en 2 van 09.00 uur tot 17.00 uur

Info: op beide dagen inclusief lunch, gratis parkeren voor de deur, op loopafstand treinstation Sittard


Doelstellingen van de e-learning EPAP

  • Verwerven van specifieke kennis over de gestructureerde opvang (volgens de ABCDE-methode) van een vitaal bedreigde patie¨nt.
  • Herkennen en beschrijven van karakteristieken (somatische en psychologische tekenen en symptomen) bij een vitaal bedreigde volwassene
  • Beschrijven van het uit te voeren primaire en secundaire assessment bij volwassenen met ziekte of letsel
  • Het kunnen beredeneren van passende acties/interventies, gebaseerd op de conclusies van het primaire en secundaire assessment
  • Het kunnen beredeneren van korte termijn prognoses naar aanleiding van uitgevoerde acties/interventies
  • Gestructureerd evalueren van de effecten van het handelen (re-assessment)
  • Door middel van een kennistoets aantonen dat voldoende kennis van het onderwerp aanwezig is.

Doelstellingen van de praktijkdag EPAP

  • Tijdens casusbesprekingen en middels klinisch redeneren een onderbouwing geven van het eigen handelen;
  • Methodieken, specifieke kennis en technische vaardigheden toepassen in oefensituaties (workshops en scenariotraining).
  • Demonstreren van een gestandaardiseerd, georganiseerd en systematisch onderzoek bij een vitaal bedreigde patient
  • Het adequaat uitvoeren van een primair en secundair assessment, waarbij patient-problemen worden benoemd op basis van beoordelingsgegevens
  • Prioriteiten stellen in acties/interventies, gebaseerd op beoordelingsgegevens o Adequate acties/interventies uitvoeren, zoals een stabilisatie- en/of resuscitatieprocedure uitvoeren
  • Een re-assessment uitvoeren
  • Uitvoeren van een gegevensoverdracht aan de hand van SBARR
  • Door middel van een praktijktoets aantonen dat kennis van het onderwerp vertaald kan worden naar praktisch handelen.



EDU-line

info@edu-line.nl
1, Poststraat, Sittard, 6135KR